הבחירות הכלליות בהולנד: מכה ללכידות האירופית השברירית?

המועמד האירו-סקפטי הקיצוני חירט וילדרס שם לו למטרה לכבוש את בית הנבחרים בהולנד ■ תוצאות הבחירות בהולנד ישפיעו מהותית על המערכת הפוליטית ביבשת כולה

הולנד- אמסטרדם/ צילום: שאטרסטוק
הולנד- אמסטרדם/ צילום: שאטרסטוק

היום ייערכו הבחירות הכלליות בהולנד, שבמסגרתן ייבחרו 150 החברים לבית הנבחרים ההולנדי. מדובר בחוליה ראשונה בשרשרת בת 3 חוליות של מערכות בחירות דרמטיות, הצפויות להתרחש באירופה בחודשים הקרובים. אף שאין להפריז בחשיבותה של מערכת הבחירות בהולנד, לעומת החשיבות של מערכות הבחירות הקרבות בצרפת ובגרמניה, גם אין להמעיט בהשלכות רחבות ההיקף שעשויות להיות לניצחון של מועמד הימין הקיצוני בהולנד, על הלכידות ועל הכלכלה האירופית.

הולנד נודעה במשך שנים בפתיחות שלה וברב-תרבותיות המגוונת שלה, ולפיכך מפתיע שדווקא בהולנד הליברלית והמצליחה כלכלית, הולך ומתעצם אחד המנהיגים ה"אירו-סקפטיים" הקיצוניים באירופה. מדובר במועמד הימין הקיצוני, חרט וילדרס, ראש "המפלגה למען החירות" ההולנדית. וילדרס הוא חבר פרלמנט הולנדי ותיק, שעמדותיו הקיצוניות זוכות כעת לאהדה גוברת והולכת, כך שכוחה של מפלגתו בפרלמנט העתידי צפוי לגדול באופן מהותי.

וילדרס ממקד את האג'נדה הפוליטית שלו בסוגיית הטלת הגבלות על מהגרים מוסלמים ועל הפולחן המוסלמי בהולנד, וכמעט אינו משמיע קול בסוגיות כלכליות מרכזיות. וילדרס פונה לבוחרים ההולנדים עם מסר פשוט, שלפיו במקום שמשלם המיסים ההולנדי יממן את כל העולם ואת המהגרים, ראוי להפנות את הכספים להולנדי הפשוט. המסר נקלט היטב בשכבות רבות באוכלוסייה, ועשוי להביא למפלגתו את מספר המושבים הגבוה ביותר בפרלמנט הבא.

מתוך אוכלוסייה של 17 מיליון בני-אדם, בהולנד ישנם 3.8 מיליון איש שהם דור ראשון ודור שני של מהגרים. 2.1 מיליון בני-אדם הם מהגרים ממדינות לא-מערביות; והיתר מהגרים ממדינות אירופיות ובראשם פולנים וגרמנים. חיצי האש של וילדרס מופנים למהגרים המוסלמים מאפריקה ומהמזרח-התיכון, ולא נגד מהגרים ממדינות מערביות.

נציין, כי כלכלת הולנד יציבה וטובה יחסית. היא צפויה לצמוח השנה בכ-2%, שוק הדיור מצוי במגמה חיובית, והאבטלה במדינה נמוכה, 5.2% בלבד. כך שהתחזקותו של וילדרס אינה פועל יוצא של מציאות כלכלית קשה, אלא נשענת על ליבוי החשש מהגירה מוסלמית וממהגרים מוסלמים אשר יפגעו במרקם התרבותי של הולנד, יאיימו על תחושת הביטחון האישי, ויעמיסו עלויות גבוהות על מערכת הרווחה בהולנד.

וילדרס מתקשה לנהל קמפיין בחירות סטנדרטי בשל איומים על ביטחונו האישי, והוא מתקשר רוב הזמן עם ציבור הבוחרים ברשתות החברתיות. עובדה זו עומדת בבסיס של אחד ההסברים המקובלים לנסיגה בכוחו בסקרים הפוליטיים האחרונים. אולם, למרות הבלימה במומנטום בסקרים, הוא עדיין מוביל במרבית הסקרים, וצפוי לזכות ב-25-30 מקומות בפרלמנט החדש, לעומת 12 מושבים בפרלמנט הנוכחי.

הסקרים האחרונים מתקשים לנבא את תוצאות הבחירות. זאת, בין השאר, משום שעל-פי הערכות כ-30%-40% מן המצביעים ההולנדים טרם החליטו למי יצביעו. בבחירות הקרובות יתמודדו 28 מפלגות, ולפי הערכות 14 מפלגות יצליחו להיכנס לפרלמנט. הסקרים הנוכחיים מצביעים על קרב צמוד יחסית בין 5 מפלגות, כך שסביר להניח כי הממשלה העתידית של הולנד תהיה ממשלה של פשרות, המורכבת ממספר רב של מפלגות.

נציין, כי גם הצלחה גדולה של וילדרס בבחירות אינה סוללת את הדרך של מפלגתו לקואליציה שלטונית חדשה, בשל הצורך לייצר קואליציה בת 76 חברים לפחות; וההתנגדות לשבת איתו בקואליציה בקרב הנהגות המפלגות הגדולות. חלק ממנהיגי המפלגות, כולל ראש הממשלה המכהן, התחייבו פומבית לא לשבת יחד עם וילדרס בקואליציה עתידית.

בבחירות שנערכו בשנת 2012 זכו 3 המפלגות הגדולות בכ-60% מן הקולות בלבד במצטבר. מדובר בתהליך ארוך שנים אשר מתרחש בכל אירופה, של ירידת כוחן של המפלגות הגדולות - תופעה שצפויה להימשך גם בבחירות הקרובות. אם המפלגות הגדולות בהולנד ינסו להקים קואליציה ללא "המפלגה למען החירות" של וילדרס, תידרש כנראה קואליציה של 5 מפלגות. כזו קואליציה לא הייתה בהולנד מאז שנת 1973, ואז החזיקה 151 יום בלבד. לפיכך, ברור שניצחון מוחץ של וילדרס בבחירות יהווה מכה למשילות בהולנד.

מספר הפליטים המבקשים מקלט בהולנד ירד בחצי בשנה האחרונה ל-30 אלף פליטים, כחלק מסיכומים של האיחוד האירופי עם טורקיה לחסום את נתיב ההגירה הבלקני לאירופה. ייתכן שההאטה בקצב ההגירה המוסלמית להולנד בחודשים האחרונים, תורמת אף היא לבלימת המומנטום של וילדרס בסקרים. השיפור בכלכלת אירופה בכלל והולנד בפרט, והאופק קדימה הכלכלי האופטימי יחסית, פוגעים במאמצים של וילדרס לגרוף קולות, שכן סביבה כלכלית קשה מגבירה את הנטייה להקצנה. גם הרגיעה הביטחונית היחסית באירופה בשבועות האחרונים בולמת את המומנטום של וילדרס.

מנגד, ייתכן כי גם בהולנד מתקיים אלמנט הבושה בסקרים - המוכר מדיווחי הציבור בסקרי הבחירות בארה"ב שבהם סירבו מצביעים רבים לאשר כי יבחרו בטראמפ - וברגע האמת, הוא יתפוגג ויעצים את ניצחונו של וילדרס בקלפי. הצלחה גדולה של וילדרס בבחירות תטלטל את אירופה, שכן היא תביא לרוח גבית חזקה נוספת לכוחות ה"אירו-סקפטיים" בצרפת ובגרמניה, ותהיה עוד מכה ללכידות האירופית השברירית.

מנגד, כישלון של וילדרס בבחירות ישפוך מים צוננים על מאמצי הכוחות הבדלנים, אשר נהנו בשנה האחרונה מרוח גבית חזקה ולא צפויה - הן מהחלטת האנגלים לפרוש מן האיחוד והן מבחירתו המפתיעה של טראמפ לנשיאות ארה"ב.