אינטל רוכשת את מובילאיי ב-15.3 מיליארד דולר במזומן

מייסדי החברה וד"ר חרל"פ יגרפו יותר ממיליארד דולר כל אחד ■ כחלון הפעיל מצלמה - והתקשר לברךרשות המסים תרשום רווח ענקי - עד 10 מיליארד שקל ■ פרשנות: היכונו לטירוף מערכות

זיו אבירם ואמנון שעשוע / צילום באדיבות מובילאיי
זיו אבירם ואמנון שעשוע / צילום באדיבות מובילאיי

בשורה לתעשיית ההיי-טק הישראלית: ענקית השבבים אינטל רוכשת את יצרנית מערכות הנהיגה מובילאיי במחיר של 63.54 דולר למניה - המשקף לחברה הישראלית שווי של 14.7-15.3 מיליארד דולר - כך הודיעו היום החברות. מדובר בעסקת ההיי-טק הגדולה ביותר בתעשייה הישראלית מאז ומעולם. 

אינטל מעריכה את פוטנציאל השוק של מערכות הרכב, המידע והשירותים בכ-70 מיליארד דולר עד לשנת 2030. לפי ההודעה, השילוב בין שתי החברות צפוי להאיץ את החדשנות עבור תעשיית הרכב, ולמצב את אינטל כספק טכנולוגיה מוביל בשוק הצומח של רכבים אוטונומיים ברמה גבוהה ורכבים אוטונומיים לחלוטין. 

בראש פעילות החטיבה הבינלאומית המשותפת לנהיגה אוטונומית, שתכלול את קבוצת הנהיגה האוטונומית של מובילאיי ואינטל ובסיס משרדיה יהא בישראל, יעמוד פרופ׳ אמנון שעשוע, מייסד-שותף, יושב ראש ו-CTO של מובילאיי. החטיבה תתמוך בתוכניות הייצור הקיימות של שתי החברות ועתידה להתבסס על היחסים הקיימים עם יצרני רכב (OEM), ספקיהם ושותפים בתחום המוליכים-למחצה בכדי לפתח מערכות עזר מתקדמות לנהג, רכבים אוטונומיים ברמה גבוהה ותוכניות לרכבים אוטונומיים לחלוטין.

סמנכ"ל בכיר באינטל, דאג דיוויס (Doug Davis) יהיה אחראי על ההתקשרות בין החטיבה לקבוצות העסקיות האחרות של אינטל וידווח לפרופ׳ שעשוע לאחר סגירת העסקה.

"רכישה זו היא צעד גדול הן בעבור בעלי המניות שלנו, והן עבור תעשיית הרכב והצרכנים", אומר בריאן קרזניץ (Brian Krzanich), מנכ"ל אינטל. "יחד, נוכל להאיץ את עתיד הנהיגה האוטונומית בביצועים משופרים של פתרונות ענן-לרכב (cloud-to-car), בעלות פחותה ליצרניות הרכב". 

זיו אבירם, מייסד-שותף, נשיא ומנכ"ל מובילאיי, אמר כי "אנו צופים כי הצמיחה לעבר נהיגה אוטונומית תהיה מהפכנית. היא תספק לצרכנים אפשרויות תחבורה בטוחות, גמישות יותר ובעלות פחותה, ותגדיל את ההזדמנויות למודלים עסקיים עבור לקוחותינו, יצרניות הרכב. על ידי צירוף התשתיות והמשאבים שלנו, אנו יכולים לשדרג ולהאיץ את הידע המשותף שלנו בתחומים של מיפוי, נהיגה וירטואלית, סימולטורים, פיתוח תוכנה, חומרה, מרכזי נתונים ופלטפורמות מיחשוב עתיר ביצועים. יחד, אנו נספק הצעה איכותית ואטרקטיבית עבור תעשיית הרכב".

שר האוצר משה כחלון שוחח היום עם אבירם ואמר לו כי "העסקה היא אמון גדול במדינת ישראל ובכלכלה הישראלית". 

המספרים של מובילאיי
 המספרים של מובילאיי

מובילאיי, שהוקמה על-ידי אמנון שעשוע וזיו אבירם ב-1999, פיתחה מערכת טכנולוגית שמתריעה על סכנות במהלך הנהיגה בכביש. המערכת כוללת שבבים, תוכנה ומצלמות, וכיום מנוע הצמיחה העיקרי שלה הוא מערכות שהיא מפתחת אשר יאפשרו ייצור של מכונית אוטונומית. 

בשנה האחרונה מובילאיי יצרה שיתופי-פעולה עם מספר חברות ענק, ביניהן ב.מ.וו ואינטל וזאת במטרה להביא לייצור סדרתי של רכב אוטונומי לחלוטין עד 2021. מטרת שיתוף-הפעולה, כך צוין, היא לפתח פתרונות שיאפשרו לנהגים להסיר את ידיהם מההגה ואת עיניהם מהכביש ולהמשיך לנוע בבטחה. השלב הסופי עשוי להיות כזה שבו כלל לא יהיה נהג אנושי ברכב. "מצב זה יוצר הזדמנות לציים של כלי רכב עם נהיגה עצמאית עד 20121 ומניח ואת היסודות למודל עסקי חדש לגמרי של עולם מחובר ונייד", נמסר.

מובילאיי  נסחרת בבורסת ניו-יורק לפי שווי של כ-10.5 מיליארד דולר. מניית החברה טסה בכ-30% היום בוול סטריט לאחר פרסום הדיווח. בשנה האחרונה מניית החברה הוסיפה לערכה כ-43%.

את שנת 2016 חתמה מובילאיי עם הכנסות של כ-358 מיליון דולר, גידול של כ-50% בהשוואה ל-2015. הרווח הגולמי צמח אף הוא ב-50% ובשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח נקי של כ-108 מיליון דולר, עלייה של כמעט 60% ביחס ל-2015 ולאחר הפסד נקי של כ-30 מיליון דולר ב-2014.

 

"בעוד שני עשורים יהיה לא חוקי לנהוג יותר"

מובילאיי נבחרה בספטמבר 2016 על ידי "גלובס" לחברת העשור. בראיון שהעניקו אז ל"גלובס" שני מייסדי החברה - המנכ"ל זיו אבירם והיו"ר אמנון שעשוע - אמר אבירם: "בעוד שני עשורים יהיה לא חוקי לנהוג יותר, כי אנחנו הנהגים אחראים על 93% מהתאונות ומספר ההרוגים הוא ברמת מגיפה - מיליון וחצי הרוגים בשנה בתאונות דרכים ועוד 50 מיליון פצועים. חישבתי לאחרונה את הנזק הכלכלי, הוא עומד על 600 מיליארד דולר. זאת מגיפה של העולם המודרני, ובאיזשהו אופן נכנסנו לשוויון נפש כזה. יש תרופה שתחסוך מיליון וחצי הרוגים ו-50 מיליון פצועים, לכן הרכב האוטונומי הוא גל שהתחיל ואי-אפשר לעצור אותו. הוא לא ייעצר".

לפי אבירם, הרכב האוטונומי "יוריד את מספר המכוניות על הכביש, כי אנחנו משתמשים היום רק 4% מהזמן במכונית. זה הענף הכי מבוזבז שיש. תחשוב שאתה קונה טלפון חכם ומשתמש בו רק 4% מהזמן. זה לא הגיוני. מספר המכוניות יירד, יש שאומרים לחצי, יש שאומרים פחות, כי אנשים לא יחזיקו מכוניות יותר. אתה תפעיל אפליקציה, תגיד אני רוצה להגיע מנקודה A ל-B, אוטו יעצור לידך, יאסוף אחרים בדרך. אם תרצה בסוף השבוע לנסוע עם הילדים, אתה תזמין מיניוואן, ואם תרצה איזה בוקר לנסוע לעבודה תזמין דווקא מכונית ספורט". 

שעשוע אמר באותו ראיון: "אפשר לומר בוודאות שעד 2021 יקרו שני דברים: האחד - יהיו רכבי פרימיום, שתוכל להפעיל בהם נהג אוטומטי בכבישים מותרים, בכבישים מהירים, למשל כביש 6 אצלנו. הרכב הזה ייסע באופן בטוח ללא ידיים. תוכל לישון, תוכל לקרוא ספר והמערכת תיתן לך איזשהו זמן כדי לחזור לשליטה. המערכת יכולה להעיר אותך, ואם לא תיקח שליטה היא תגרום לרכב לעצור בצד בבטחה. זה אמור לקרות בין 2019 ל-2021.

"דבר שני שיקרה ב-2021 - כמה שחקנים ייצאו עם טכנולוגיה לרכב אוטונומי בשטח עירוני מגודר וירטואלית, שמטרתו הסעת נוסעים. בין השחקנים יהיו BMW, פורד, אפל גם הכריזה על כך וסביר להניח שגוגל תצא עד אז עם טכנולוגיה כזאת. זה יקרה מהבחינה הטכנולוגית. ייקח עוד כמה שנים עד שהחברה והרגולטורים יאשרו שהרכב הזה באמת ייסע ללא נהג. באותן כמה שנים יהיה נהג מאחורי ההגה רק לצורך איסוף סטטיסטי, כדי להוכיח שהרכבים האלה הם באמת בטוחים.

"דבר נוסף שרואים בערך ב-2023-2024 הוא המשך של בניית מפות מפורטות באופן אוטומטי. תהיה יכולת טכנולוגית לרכב אוטונומי שינוע מנקודה A לנקודה B ללא נהג, וגם פה בהתחלה הנהג יהיה צריך להיות מאחורי ההגה, כדי להוכיח שהעסק בטוח, וכמה שנים אחרי כן, אם הכול יעבוד, אפשר יהיה לראות רכב אוטונומי שנוסע ללא נהג מנקודה A לנקודה B גם בשטח עירוני וגם בשטח בין-עירוני". 

המרוויחים הגדולים של רכישת מובילאיי על ידי אינטל
 המרוויחים הגדולים של רכישת מובילאיי על ידי אינטל