הקרע בבראק אן.וי מחריף: ועדה תבחן דרישות בעלי השליטה

במקביל החליט היו"ר, יאן ואן דר מיר, לדחות את מועד סיום כהונתו ■ מקורב לחברה: "פעולת היו"ר נועדה לשמור על עצמאות החברה ולהגן עליה מהמהלך האגרסיבי של בעלי השליטה"

מימין: שמעון וינטרוב ורונן פלד / צילומים: יוסי כהן ותמר מצפי
מימין: שמעון וינטרוב ורונן פלד / צילומים: יוסי כהן ותמר מצפי

הקרע בין מנהלי חברת הנדל"ן הציבורית בראק קפיטל פרופרטיז אן.וי (בראק אן.וי) לבין בעלי השליטה בה, שמעון וינטרוב ורונן פלד, מעמיק והולך. בשעה שדרישת בעלי השליטה (באמצעות חברת BCRE) להדיח את אחד הדירקטורים של בראק אן.וי נכנסה להליך של בחינה במוסדות החברה, מתחזקת ההתנגדות למהלך מצד המנכ"לים המשותפים ומרבית הדירקטורים של בראק אן.וי.

היום (ב') הודיעה בראק אן.וי  כי הדירקטוריון החליט להקים ועדה מיוחדת לבחינת בקשתם של בעלי השליטה לכנס אסיפה מיוחדת של בעלי המניות, לצורך הדחת הדירקטור הבלתי תלוי רוברט ישראל ומינוי שלושה דירקטורים חדשים תחתיו. עם זאת, תפקיד הוועדה יהיה לבחון את בקשת בעלי השליטה על כל מרכיביה, ובכלל זה את השפעותיה האפשריות על עצמאות הדירקטוריון של בראק אן.וי, וכן את ההשלכות של אותן השפעות "על פעילותה העסקית של החברה לטובת כלל בעלי מניותיה".

בחינה כזאת עשויה להימשך שבועות ארוכים, מאחר שלדברי הוועדה, היא תבחן את הבקשה הן על-פי חוקי מדינת הולנד, שבה מאוגדת החברה, והן על-פי חוקי מדינת ישראל, שבה רשומים ניירות הערך שלה למסחר. לצורך כך תוכל הוועדה גם להתקשר על-פי שיקול-דעתה הבלעדי עם יועצים משפטיים מישראל ומהולנד.

וינטרוב ופלד שולטים ב-BCRE, שנסחרת בבורסת לונדון ומחזיקה ב-26.84% ממניות בראק אן.וי. נוסף על כך, מחזיקים השניים עוד 9.34% ממניות בראק אן.וי (באופן ישיר ודרך חברת פרטיות שבבעלותם), והם גם נהנים מתמיכתו של דני טוקטלי, שמחזיק באמצעות שותפות קיפלר בנתח של 9.1% מהחברה.

לפני כעשרה ימים פנתה BCRE במכתב לדירקטוריון בראק אן.וי, הפועלת בתחום הנדל"ן בגרמניה, ובו דרישה לכנס אסיפה מיוחדת, שעל סדר יומה יועלו שתי הצעות. ההצעה הראשונה היא למנות שלושה דירקטורים חדשים לחברה, והשנייה - להדיח את הדירקטור הבלתי תלוי רוברט ישראל, בטענה ל"היעדר אמון" בו מצד בעלת השליטה.

מאז הנפקת בראק אן.וי בבורסת תל אביב, כולל הדירקטוריון שלה שישה חברים: שלושה דירקטורים מטעם בעלת השליטה ועוד שלושה דירקטורים עצמאיים - שני דח"צים ודירקטור בלתי תלוי. כעת מבקשת BCRE להגדיל את הרכב הדירקטוריון לשמונה חברים, כך שיכלול, לדבריה, ארבעה דירקטורים מטעמה, שני דח"צים ושני דירקטורים בלתי תלויים (ששמם טרם פורסם רשמית).

בשבוע שעבר פרסמנו כאן מפי מקורבים לפרשה כי בקרב BCRE ובעלי השליטה בה קיימת זה זמן תחושה של איבוד שליטה על הנעשה בבראק אן.וי. לתחושתם, מנהליה המשותפים של בראק אן.וי, גל טננבאום ואופיר רחמים, יחד עם הדירקטורים הוותיקים אולריך טאפה ורוברט ישראל, צברו לעצמם כוח רב מדי בחברה והפכו למובילי הדעה בה.

את המצב הזה מבקשת BCRE לשנות, אבל לפי שעה, נראה כי היא נתקלת בלא מעט קשיים. כך למשל, נמסר היום כי יו"ר הדירקטוריון, ואן דר מיר, החליט לדחות את מועד סיום תפקידו בחברה מסוף מארס לסוף דצמבר, כשלפי מקורב לחברה, "הפעולה של ואן דר מיר נועדה לשמור על העצמאות של בראק אן.וי ולהגן עליה מפני המהלך האגרסיבי של BCRE".

ואן דר מיר עצמו ייקח חלק בוועדה המיוחדת שמינה כעת דירקטוריון בראק אן.וי, יחד עם שני הדח"צים של החברה, וילם ואן האסל וברט ואן דן הובל. ואן דר מיר, שפועל עם וינטרוב ופלד כבר שנים רבות, נחשב עד כה לאחד משלושת נציגיהם בדירקטוריון. ואולם כעת, נראה כי המצב אינו לגמרי כך. בין השאר, ואן דר מיר החליט באחרונה להתפטר מיידית מדירקטוריון BCRE, אבל דווקא את כהונתו בדירקטוריון בראק החליט להאריך בתשעה חודשים.

במקביל, נמסר היום כי סמנכ"לית הכספים של BCRE, נאנסיה קוטסו, החליטה להתפטר מתפקידה כדירקטורית בבראק אן.וי. הודעה זו הגיעה לאחר שבאחרונה מינתה BCRE את אור לבקוביץ כדירקטור מטעמה בבראק, לקראת פרישתו של ואן דר מיר. אלא שכעת הודיע ואן דר מיר, כאמור, כי החליט להאריך את כהונתו עד תומה.

בראק קפיטל נסחרה היום בבורסה בתל אביב לפי שווי של 2.4 מיליארד שקל, לאחר שהחברה איבדה בשבוע האחרון כ-4% על רקע המהלך של בעלת השליטה. איגרות החוב הארוכות שלה נסחרות עדיין לפי תשואה נמוכה יחסית של 2.5% (צמוד למדד המחירים לצרכן), אבל בחברת S&P מעלות כבר הבהירו כי יידרשו לבחינה מחודשת של דירוג האשראי של בראק אן.וי, "אם נעריך ששינוי במבנה הדירקטוריון פוגע בעצמאותו ומחליש את הנתק בין החברה לקבוצה".