77% מהצרכנים שבדקו את החשבון ברשתות השיווק – מצאו טעויות

סקר שמפרסמת היום רשות הצרכנות בהסתדרות קובע כי 71% מהנשאלים חושבים כי יוקר המחיה עלה ביחס לשנה שעברה, ואילו רק 20% חושבים כי לא חל שינוי

מחלקת הקצבייה באחת מרשתות השיווק / צילום: תמר מצפי
מחלקת הקצבייה באחת מרשתות השיווק / צילום: תמר מצפי

אם גם אתם מצאתם טעויות בחשבון אחרי הקניות בסופר למשל, אתם לא לבד, למעשה אתם נמנים על רוב הצרכנים: סקר שמפרסמת היום רשות הצרכנות בהסתדרות לרגל יום הצרכן הבינלאומי מצביע על הנתונים העגומים: 77% מהצרכנים שבדקו את החשבון ברשתות השיווק - מצאו טעויות - זאת כאשר, 84% מהצרכנים בודקים את חשבוניות הקנייה שלהם בסוף הקנייה, מתוכם רק 47% מהצרכנים עושים זאת באופן קבוע - מכאן שאם שיעור המציצים בחשבון היה גבוה יותר, יש להניח שהיקף הטעויות היה עולה, ועמם גם ההמחשה כנראה לכספים שנגבו ביתר מהצרכנים על מוצרים שונים.

מבין הצרכנים שמצאו טעויות, מצהריים 68% כי מצאו בין טעות אחת ל-5 טעויות בחשבוניות - ו-6% אף מצאו למעלה מ-20 טעויות - השאלה כמה מהם ניגשו לקופה בכדי לקבל את כספם חזרה ומטרה לעדכן את העוולה - יש להניח שגם כאן לא מדובר ברוב משום שלעתים הטעות מתבררת רק בבית ולעתים היות ומדובר בסכום נמוך, הטיפול בה מתמסמס.

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, התייחס לממצאים ואמר: "שוב ושוב אנחנו רואים כמה חשוב לבדוק את החשבון בעקביות. טעויות רבות מתגלות בחשבונות ברשתות השיווק ועל הצרכנים להיות ערים לכך. הדבר רק מחזק את המסקנה שיש להילחם כנגד כל הניסיונות הנעשים לאחרונה לבטל את חובת סימון המחירים, באופן שבקופה הצרכן לא יוכל לשים לב מיד לטעות ולהפנות את תשומת-הלב לנציגי החנות".

נושא אחר שנבדק בסקר בחן האם הצרכנים נוטים להשתמש בקופות לשימוש עצמי ברשתות השיווק. רק 16% ענו כי הם נוהגים להשתמש בקופות אלו באופן קבוע או לעתים קרובות, ואילו השאר לא משתמשים בהן, לא שמעו עליהן או משתמשים בהן לעתים רחוקות בלבד - נתון נוסף המעיד כי לשוק הקמעונאי בישראל יש עוד עבודה רבה בהקשר של קדמה טכנולוגית והאמון שהציבור נותן בה - כלומר שקופות עצמאיות עדיין מצויות בפריסה נמוכה מאוד, בהן למשל בסניפים בודדים של שופרסל.

זאת ועוד, האם הצרכנים הישראלים הם לוחמי צדק הרצים לממש את זכותם בבית משפט לתביעות קטנות? כאן בחן הסקר עד כמה הצרכנים חושבים שמשתלם להם להגיש תביעה כנגד בית העסק בבית המשפט לתביעות קטנות: כ-26% השיבו שהיו שוקלים להגיש תביעה על סכום הגבוה מ-500 שקל, ו-20% היו שוקלים מסכום הגבוה מ-1,000 שקל. 6.3% בלבד השיבו כי היו שוקלים לתבוע רק אם היה מדובר בסכום הגבוה מ-10,000 שקל.

משתתפי הסקר נתבקשו להתייחס גם לנושא עלויות המחיה הנוכחיות בישראל ביחס לשנה שעברה. 71% מהנשאלים חושבים כי יוקר המחיה עלה ביחס לשנה שעברה, ואילו רק 20% חושבים כי לא חל שינוי. ומה הלקח של הצרכן מיוקר המחיה? פחות משליש מהנשאלים, למעשה רק 28% ציינו כי הם נוהגים להשוות מחירים לפי קנייה של מוצרי מזון דרך אפליקציות או אתרים ייעודיים - מה שמלמד גם על כישלון חוק המזון שממנו נולדה שקיפות המחירים אותה רבים מגדירים כמערכת לתיאום מחירים בחסות החוק.

לוינסון התייחס לנתון בולט שעלה מהסקר לפיו שני שליש מהציבור סבור כי הכנסת אינה מחוקקת מספיק חוקים להגנתו, והוא אינו חש מספיק מוגן בחיי המסחר והכלכלה בארץ. "רוב הציבור (59%) סבור כי הוא אינו מודע לזכויותיו כצרכן בישראל. גם העובדה שרוב גדול מהנשאלים (70%) אינו סומך על הרשויות הממשלתיות שיגנו על זכויותיו הצרכניות מלמדת כי הצרכן הישראלי חש בלתי מוגן בנוף ובתרבות העסקית הקיימת".