התפטרה בכירה באו"ם שהאשימה את ישראל באפרטהייד

להתפטרותה קדמה דרישה של מזכ"ל או"ם, אנטוניו גוטרש, להסיר מאתר הוועדה את הדוח שבו נטען כי בישראל מתקיים משטר אפרטהייד

מועצת הביטחון   האומות המאוחדות אום / צלם: רויטרס
מועצת הביטחון האומות המאוחדות אום / צלם: רויטרס

רימה חלף, ראש הוועדה הכלכלית והחברתית של או"ם למערב אסיה, שבמשך שנים קנתה לה שם בהתבטאויות ודוחות נגד ישראל, התפטרה הערב (ו') מתפקידה על רקע מחלוקת שעורר דוח של הוועדה, שבו נטען שבישראל קיים משטר אפרטהייד.

מזכ"ל או"ם, אנטוניו גוטרש, דרש מחלף להסיר את הדוח השנוי במחלוקת מאתר האינטרנט של הוועדה, יומיים לאחר שארה"ב דרשה לעשות זאת. חלף, חלף, שנושאת גם את התואר סגן מזכ"ל, סרבה - והתפטרה במחאה. לשכת המזכ"ל בניו-יורק הודיעה, כי המזכ"ל מקבל את ההתפטרות.

שגרירת ארה"ב, ניקי היילי, אמרה בעקבות פרסום הדוח: "העובדה שתעמולה אנטי-ישראלית כזו יוצאת מגוף שחבריו מסרבים להכיר בישראל בכלל אינה מפתיעה".

הוועדה, שהמטה שלה נמצא בביירות, מורכבת מנציגים של 18 מדינות ערביות. הפלסטינים מיוצגים בוועדה במעמד של מדינה - הגוף היחידי של או"ם שבו הם נהנים ממעמד כזה.(לנציג הפלסטיני במליאת או"ם יש מעמד של משקיף).

דוחות הוועדה נגד ישראל היו תמיד בוטים ובלתי מאוזנים - אך מחברי הדוח החדש הגדישו את הסאה. בדוח נאמר, בין היתר: "ישראל הקימה משטר אפרטהייד שממסד באופן שיטתי דיכוי גזעני ושליטה על העם הפלסטיני בכללו". עוד נאמר שם, כי חוק השבות הוא דוגמה לאפליה בין יהודים לפלסטינים.

בתגובה על ההתפטרות, אמר הערב שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, כי "החלטת המזכ"ל (לדרוש הסרת הדוח מאתר הוועדה) היא צעד חשוב בהפסקת האפליה נגד ישראל".

"מקומם של פעילים אנטי-ישראליים הוא מחוץ לאו"ם", אמר דנון. "הגיע הזמן לשים קץ לתופעה שבה גורמי או"ם מנצלים את מעמדם פעילויות אנטי-ישראליות. חלף פעלה במשך שנים כדי לפגוע במדינת ישראל, לרבות קידום תנועת BDS באופן שוטף. היא הייתה צריכה לעזוב את תפקידה כבר לפני זמן רב".