עסקת מובילאיי: הקללה שבברכה

לצד חגיגות האקזיטים, אסור לשכוח את החברות התעשייתיות המסורתיות

עסקת המכירה של מובילאיי לאינטל, שזכתה לכותרות מקיר לקיר היא אחד האירועים הכלכליים המשמעותיים מאז קום המדינה, להנהלת החברה ולמשקיעים שהביעו בה אמון ולכל הצוות שהביא אותה עד למכירה לענקית כמו אינטל, לכולם מגיעות מחמאות. יחד עם זאת, כמו בכל עסקה בסדר גודל כזה, גם הפעם, לעסקה עשויות להיות השלכות שליליות, בין היתר, בטווח הקצר עם כניסת היצע הדולרים העצום למדינה. להיצע כה נרחב צפויה השפעה שלילית על המשק הישראלי, ובמיוחד על התעשיות המסורתיות והפחות מתקדמות, שמאבדות מכושר התחרות שלהן עם ייסוף השקל, עקב הכניסה האדירה של מטבע-חוץ והמרתו לשקלים.

כבר בטווח הקצר, כספי התמורות במונחים דולריים שיתקבלו בחשבונות של אזרחים ישראלים רבים, משקיעים, עובדים וגם גופי השקעות ישראליים, יומרו לשקלים. מהלכי המרת המט"ח יגררו ויביאו להיצע גדול של דולרים כבר בטווח זמן קצר יחסית. כך שללא התערבות משמעותית של בנק ישראל והאוצר לספיגת אותם היצעים, אין במשק הישראלי גורמים היכולים לספוג עודפי מטבע-חוץ בהיקף כה משמעותי. ומי שיספוג את המכה יהיה שער הדולר שיונמך, ואיתו גם תעשיות מסורתיות ששולי הרווח המצומצמים שלהן ייחתכו באופן משמעותי.

כאשר שר האוצר וקברניטי המשק ממהרים לחגוג את האקזיטים הענקיים, אל להם לשכוח את החברות התעשייתיות והמסורתיות שלא זוכות לאור הזרקורים, ונחשבות להרבה פחות אטרקטיביות בעיני רוכשים גלובליים. דווקא החברות הללו הן אלו שצריכות לקבל את מרב תשומת-הלב, העזרה, ואף את היחס התקשורתי מצד פוליטיקאים, כדי שהן יוכלו לקדם את עסקיהן ברחבי העולם. קל מאוד להתחבר למנצחים ולחגוג עימם, זה מגיע וחשוב, אבל לא פחות מכך חשוב להציג בפני העולם את פניו של היצואן הישראלי, ולסייע לו במאמצי הקידום והשיווק ברחבי העולם, בשעה ששערי-החליפין נחתכים ונשחקים יום-יום, ומקשים עליו את התחרות וההתחרות בשווקים הגלובליים.

מצד הממשלה, חשוב שהגדלת הכנסות הממשלה ממסים ינוצלו לעידוד הפריון והתעסוקה, לצד הפחתת מסים על חברות, אנשים פרטיים ועסקים. הפחתות המסים יסייעו לצמיחה במשק, בצריכה ובהשקעה. פעילות מובילאיי, הנשארת בישראל, שעיקרה פעילות של יצוא, צפויה לנסוק ועימה היקף התמורות שיידרשו להמרה ממטבע-חוץ לשקלים, לצורך תשלומי שכר, מסים והוצאות אחרות הנקובות בשקלים, בזמן שהתמורות הן במטבע-חוץ.

בטווח הארוך, מובילאיי הודיעה כי בכוונתה להרחיב את מצבת כוח-האדם שלה בישראל באלפי עובדים, בתוך שלוש שנים. המשמעות היא, שקבוצת אינטל, בעלת-הבית החדשה במובילאיי תהפוך לשחקן מרכזי הן בשוק המטבע המקומי והן גם בשוק העבודה של חברות ההיי-טק, כמה מרכזי? גדול מספיק כדי להוות גורם מיקוח לכל דבר ועניין. מצב זה מחייב משנה זהירות מהתלות הגוברת של המשק בפעילות הגלובלית של אינטל ובהחלטות הנהלת הקבוצה.

חברת אינטל, שכבר כיום היא שחקנית מרכזית בשוק המטבע המקומי, תתחזק עוד יותר, והיא צפויה להידרש לעמוד בהתחייבויות רבות אשר יחייבו אותה להמיר דולרים רבים לשקלים, כדי לשלם את כל ההוצאות השקליות שלה. מדובר בסכומים משמעותיים בעלי השפעה שלילית על שער-החליפין של השקל בטווח הבינוני והארוך.

נזכיר, כי בדומה למה שקרה כאן בשנת 2006, במסגרת עסקת הענק שבה נמכרו 80% מחברת ישקר לקבוצת ברקשייר של איל-ההון וורן באפט, נכנס לישראל היצע מט"ח גדול מאוד. זאת, כאשר המוכרים נדרשו לשקלים רבים לצורך תשלומי מסים. וכך, על אף שהיה זה זמן מלחמת לבנון השנייה, השקל התחזק בחדות, ונדרשו חודשים רבים עד שהשערים שבו ותיקנו את עצמם. מבחינה כלכלית-משקית, ברור, שמהלכי התחזקות מהירים של השקל, שנגרמים מהיצע כה גדול של מט"ח בזמן קצר, פוגעים אנושות בתעשיות רבות. דבר המלמד כי יש להיערך לכך בדרך שיטתית ורצינית, אחראית ועם תוכנית פעולה, יעילה ואפקטיבית.

נטרול הצורך והדרישה מצד המדינה לשלם בשקלים תמורות רבות, יכול לפתור חלק גדול מהבעיה, וזאת רק דרך שימוש באמצעים מנהליים, רגולטוריים וטכניים. הרי לממשלת ישראל ישנן גם התחייבויות דולריות רבות, ולכן באפשרותה לספק בסיס המוסדר בתקנות ואף חוקים, כי תמורות מסים משמעותיות במט"ח ניתן יהא לבצע במט"ח, על בסיס שער-חליפין מוסכם ומוגדר.

בכך ניתן יהיה לקזז הכנסות אלו במט"ח נגד התחייבויות תשלום במט"ח שיש לישראל. בניית מנגנון חדש, שיפתח צוהר להקבלה בין תקבולי מס במט"ח כנגד תשלומים שיש למדינה יחסוך כסף רב לשני הצדדים. יוזמה כזו, לעיקור השפעת המסים על שע"ח, תתרום להפחתת התנודתיות והתנועה בשוק המט"ח הישראלי, ותפחית את השפעות הייסוף על המשק. בידי המדינה תמיד תהיה האפשרות לנתב ולתעל את תקבולי המסים בהתאם לשער המט"ח, ובכך יהיה זה ניהול מושכל יותר של שערי-החליפין באמצעים ממשלתיים וכזרוע מסייעת לבנק ישראל.

עם הברכה הגדולה שבכסף הענק שנכנס לישראל, ישנה קללה עבור מי שלא מצליחים להסתגל ולהתחרות בדרך יעילה בשוק העולמי. חבל, כי דווקא רוב אלה שלא מצליחים להתחרות, נמצאים בערי הפריפריה שצריכות לשלם את המחיר היקר. ראוי כי מדינת ישראל תדע להתנות הטבות מס לחברות ענק שמשקיעות בישראל, בהגדלת מפעלים ומרכזי פיתוח דווקא בפריפרייה, בדרום ובצפון, באמצעות מודל תגמול שבו גודל הטבת המס נקבע בהתאם למדיניות ההשקעה בפריפריה המרוחקת מתל-אביב.

■ הכותב הוא מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות