סטארט-אפ שמטפל במחלות קרנית העין גייס 6.5 מיליון דולר

את הגיוס הובילה קרן רימונסי (Rimonci) הסינית, והשתתפו בו גם שניים מן המשקיעים הקיימים - הקרנות הישראליות פונטיפקס וטריוונצ'רס

חברת EyeYon, שמפתחת עדשות מגע רפואיות לטיפול במחלות עיניים וכן שתל סינטטי כתחליף להשתלת קרנית, הודיעה על גיוס של 6.5 מיליון דולר. את הגיוס הובילה קרן רימונסי (Rimonci) הסינית, והשתתפו בו גם שניים מן המשקיעים הקיימים - הקרנות הישראליות פונטיפקס וטריוונצ'רס.

קרן רימונסי היא קרן סינית שהוקמה לשם השקעה בטכנולוגיות בתחום רפואת העיניים (עם דגש על טכנולוגיות בישראל) והיא מנהלת כ-20 מיליון דולר, שמתוכם השקיעה כ-3 מיליון בגיוס הנוכחי ב-EyeYon, השקעתה הראשונה. השותפים בקרן הם רשת הקליניקות לטיפול בעיניים Aier וחברת Gauss Group, המפיצה מוצרים מתחום רפואת עיניים בסין. גאוס גרופ השתתפה בסבב הנוכחי גם דרך רימונסי וגם ישירות.

EyeYon מפתחת שני מוצרים עיקריים. האחד הוא עדשת מגע אשר יכולה להוליך לעין תרופות שונות, והשני הוא עדשה סינטטית עשויה מסיליקון שנועדה לתמוך בקרנית העין, כתחליף להשתלת קרנית. מוצר העדשה כבר קיבל אישורי שיווק באירופה וארה"ב, והחברה נערכת כעת לבצע מחקרים קליניים שיווקיים ולאיסוף מידע משימוש במוצר בקליניקות נבחרות, כדי לתמוך בהשקה רחבה יותר בהמשך הדרך. המוצר המחליף השתלת קרנית סיים את הניסויים בבעלי חיים, וצפוי להיכנס בקרוב לניסויים בבני אדם.

לדברי מנכ"ל החברה, נחום פררה: "הקמנו את החברה על בסיס שני הפטנטים, אולם תחילה פיתחנו את מוצר העדשה שקרוב יותר לשוק, ורק לאחר שהתחלנו לבסס אותו מבחינת אישורים ומחקר, התחלנו לפתח את המוצר המחליף השתלת קרנית שהוא בעל פוטנציאל גדול יותר, אבל גם מסוכן יותר לפיתוח מעצם היותו מוצר מושתל.

"ההשקעה של רימונסי יוצרת לנו קשר עם שני גורמים חשובים בשוק רפואת העיניים הסיני. כרגע אין להם זכויות במוצר ולא נחתם כל הסכם הפצה, וזה גם לא יקרה עד קבלת אישור CFDA (ה-FDA הסיני), בעוד שנה לכל הפחות, אולם אנחנו בהחלט מזהים את השוק הסיני כפוטנציאל גדול עבורנו. 4 מיליון מטופלים בסין ממתינים בתור להשתלת קרנית, אבל הקרניות להשתלה נדירות משום שאין בסין תרבות של השתלת איברים, ולכן מבוצעות רק 5,000 השתלות בשנה".

נציין כי סין מואשמת לעיתים קרובות בכך שדווקא יש לה תרבות לא רשמית אך ענפה של קצירת איברים מאסירים פוליטיים עבור מושתלים מן האליטה השלטונית, אולם קשה להוכיח זאת. כך או כך, יש מחסור באיברים עבור כלל האוכלוסייה במדינה.

מוצר העדשה של EyeYon יכול להתאים לטיפול במחלות עיניים שונותץ עד כה פותח להתוויה של ספיחת נוזלים מן הקרנית עבור חולים שסובלים מבצקת בקרנית שעדיין אינם מיועדים להשתלה, או שמחכים להשתלה אך אין קרנית מתאימה. העדשה מכילה חומר אשר סופח אליו חלק מן הנוזלים בקרנית, מפחית את ההתעבות בקרנית וכך משפר את הראיה ואת הכאבים.

השתל הסינטטי הוא דיסקית סיליקון אשר מוצמדת מאחורי הקרנית, ומהווה חיץ בינה לבין נוזלי העין, וכך מגינה עליה. "הפרוצדורה נוחה יותר מאשר ניתוח השתלה ואין גם חשש מדחייה ומזיהום כמו במקרה של קרנית מושתלת", אומר פררה.

EyeYon הוקמה על ידי רופא העיניים ד"ר עופר דפנא ומנתח העיניים ד"ר אריה מרקוביץ'.

EyeYon

שנת הקמה: 2010

תחום פעילות: טיפול ברשתית העין

מנכ"ל: נחום פררה

גיוסי הון: 12.5 מיליון דולר

משקיעים: קרן רומינסי, גאוס גרופ, טריוונצ'רס, פונטיפקס, דוקור, דורון והמדען ראשי