המסר של כחלון לגופים המוסדיים

שר האוצר בפגישה עם בכירי התעשייה: "הגדילו את ההשקעות בהיי-טק"

משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)
משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)

שר האוצר משה כחלון תומך בהגדלת היקפי ההשקעה של הגופים המוסדיים, כך עולה מפגישה שקיים כחלון בסוף השבוע שעבר עם בכירי תעשיית ההיי-טק וקרנות ההון הסיכון בישראל, שהגישו לו דוח העוסק בהגדלת השקעות ההמוסדיים בתעשיית ההיי-טק הישראלית.

עיקרי הדוח נחשפו כבר ביום רביעי ב"גלובס" והממצא העיקרי שעלה הוא ש-96% מהכסף שנכנס לתעשיית ההיי-טק הישראלית, קרוב ל-5 מיליארד דולר בשנה האחרונה, הוא כסף זר ורק 4% כסף מקומי. בנוסף, כפי שנחשף עוד ב"גלובס", מתוך 1.5 טריליון שקל (1,500 מיליארד) שמנהלים הגופים המוסדים בישראל, הכוללים את קופות הגמל, קרנות הפנסיה (החדשות והוותיקות) וביטוחי החיים, רק 0.2%-0.3% בלבד מושקעים בתעשיית ההון סיכון הישראלית.

בפגישה עם כחלון נכחו ארז צור, יו"ר משותף ב-IATI (ארגון הגג של תעשיית היי-טק ומדעי החיים בישראל); קארין מאייר רובינשטיין, מנכ"לית IATI; ונציגי דירקטוריון ITAI מטעם קרנות ההון סיכון - יהל זילכה מקרן מגמה, אריק קליינשטיין מקרן גלילות, יואב שלוש מקרן אביב ויורם אורון מקרן ורטקס. בתום הפגישה הבטיח כחלון לכנס עוד לפני חג הפסח את בכירי תעשיית ההיי-טק הישראלית עם ראשי הגופים המוסדיים.

כחלון אמר בתום הפגישה כי "תעשיית ההיי-טק היא חוד החנית של הכלכלה הישראלית. המצב הנוכחי, בו רוב הכסף המושקע בתעשייה קהוא כסף זר, מונע מהאזרחים הישראלים ליהנות מההצלחות של התעשייה. השקעה של המוסדיים הישראלים בתעשיית ההיי-טק המקומית תסייע בהגברת הצמיחה, הוספת מקומות תעסוקה וצמצום הפערים החברתיים".

ארז צור, יו"ר משותף ב-IATI, אמר כי "יש להגדיל באופן מיידי השקעות ממשקיעים מוסדיים ישראלים בתעשיות ההיי-טק ומדעי החיים, הן באופן ישיר והן דרך קרנות ההון סיכון. תעשיית ההיי-טק הינה תעשייה מובילה בישראל וככזו עליה להישען יותר על משקיעים ישראלים ולא להסתמך רק על השקעות זרות. אנחנו רואים חובה לאומית שגם אזרחי מדינת ישראל ייהנו מהפירות הצלחת התעשייה".

הדוח של איגוד תעשיית ההיי-טק המליץ, בין היתר, להחריג את ההשקעות בקרנות הון סיכון ישראליות ממגבלת ה-0.25% של תשלום דמי ניהול לגופים אחרים (מדובר בסוגיית דמי הניהול הכפולים ביוזמה של דורית סלינגר, המפקחת על שוק ההון וביטוח).

בין יתר ההמלצות הייתה התאמת המיסוי על דמי הצלחה כך שלא תהיה מוטיבציה שלילית לגיוס כספים ממוסדיים ישראלים - בעיקר קביעה שהשקעות נוסטרו תמוסינה בשיעור של 25% (בנוסף, ביטול הקביעה שדמי ניהול ממשקיעים ישראלים לא מוסדיים כגון חברות ופרטיים ממוסים במס שולי, דבר הגורם למנהלי קרנות להעדיף משקיעים זרים).

המלצה נוספת הייתה ביטול המע"מ על דמי ניהול ממשקיעים ישראלים (כיום דמי ניהול ממשקיעים זרים הם במע"מ אפס וממשקיעים ישראלים במע"מ מלא.

המוסדיים הישראליים לא משקיעים בקרנות הון סיכון מקומיות
 המוסדיים הישראליים לא משקיעים בקרנות הון סיכון מקומיות