"שת"פ מודיעיני בין ישראל לארה"ב מנע עשרות פיגועי טרור"

רון דרמר, שגריר ישראל בארה"ב: "אין שמץ חילוקי דעות בין ישראל לארה"ב ■ "שתי הממשלות תמימות דעים שהטבח הנורא בסוריה עלול להביא לכניסת איראן וחיזבאללה למדינה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ

שיתוף-הפעולה המודיעיני בין ישראל לארה"ב מנע עשרות פיגועי טרור ברחבי תבל - כך אמר שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, בכנס השנתי של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב, שנפתח היום (א') בוושינגטון.

את רוב נאומו הקצר הקדיש דרמר להידוק היחסים בין שתי המדינות. לדבריו, בראשונה מזה שנים רבות אין שמץ של חילוקי דעות בין ישראל לארה"ב, ותמימות הדעים הזו החלה לבוא לידי ביטוי בביקורו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוושינגטון, בחודש שעבר.

דרמר לא הזכיר את סוגיית ההתנחלויות, אך אמר כי בין שתי המדינות יש הסכמה מלאה לגבי האתגרים באזור ובראשם איראן: הסכם הגרעין עם טהראן לא יוכל למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני. בירושלים ובוושינגטון מבינים ששפיכות הדמים הנוראה בסוריה עלולה להוביל לנוכחות של איראן וחיזבאללה במדינה.

ישראל וארה"ב אף מסכימות שהאיום האיראני עשוי לפתוח נתיב לשלום בין ישראל לחלק משכנותיה על בסיס של אינטרס משותף לבלימת הסכנה של תוקפנות איראנית, ציין דרמר.

על רקע הקרע הגדול בארה"ב בין דמוקרטים לרפובליקאים, בין ימין לשמאל, בין ליברלים לשמרנים, משתדלת אייפ"ק לחזק את מיצובה כמוקד של אחדות לאומית לפחות בכל מה שקשור ליחסים בין ישראל לארה"ב. היא מגדירה את עצמה כשדולה הדו-מפלגתית הפרו- ישראלית של אמריקה, וכמו בכל שנה דאגו מארגני הכנס לייצוג שוויוני מלא של מכובדי שתי המפלגות ברשימת הנואמים, לרבות ציר בבית-הנבחרים, ג'יימס ראסקין, שנמנה עם הפלג של ברני סנדרס במפלגה הדמוקרטית (בכנס אייפ"ק אשתקד נדחתה בקשתו להופיע) ומחוקקים דמוקרטים שתמכו בעסקת הגרעין עם איראן. את הממשל ייצג סגן הנשיא, מייק פנס.

קרוב לוודאי שנכונות אייפ"ק להיפתח לפלחים ליברליים יותר של המפלגה הדמוקרטית נובעת מעליית השדולה המתחרה, ג'יי סטריט, שמגדירה עצמה כ"שדולה פרו-ישראלית, פרו-שלום", ושזוכה בתמיכה חזקה של דמוקרטים ליברליים רבים. יחד עם זאת, גם ביחס הימין היהודי בארה"ב לאייפ"ק חלה הצטננות בשנים האחרונות. שלדון אדלסון הפנה לשדולה כתף קרה והוא תומך עתה בארגון חדש של אמריקאים ממוצא ישראלי, שנוטה ימינה.

בשמונה שנות ממשל אובמה, ובמיוחד בארבע שנותיו האחרונות, היחסים בין אייפ"ק לבית הלבן היו מתוחים ושיקפו במידה רבה את המתיחות, אם לא את העוינות, בין ממשלת נתניהו לממשל אובמה.

כבר שנים נשמעות טענות שהשדולה הופכת עצמה לסניף אמריקה של הליכוד, אך בכנס יש מאמץ מודגש לתת ייצוג שיוויוני לימין לשמאל בישראל (אך לא לקצוות הקיצוניים של שני המחנות) ובמושב הפתיחה הוקרן סרטון על מרכז פרס לשלום. בסרטון נשאל שמעון פרס ז"ל כיצד הוא רוצה שההיסטוריה תזכור אותו. הוא ענה: "אם יזכרו שהצלתי חיי ילד אחד - די לי בכך". הסרטון העלה את סיפור של ילד פלסטיני, עם מום בליבו, שחייו ניצלו בזכות ניתוח שאפשר מרכז פרס לשלום. הילד עלה על הבמה, בלוויית חמי פרס, בנו של שמעון פרס, והודה למרכז.

בראש האג'נדה של הכנס יעמדו הנושאים שהעסיקו את השדולה גם בשנים שחלפו: מאמץ לקיים את משטר הסנקציות על איראן ואף לחזקו, החרפת המאבק נגד תנועת BDS וחיזוק הלגיטימציה לסיוע האמריקאי לישראל. אלה נושאים שהזרמים המרכזיים בשמאל ובימין, בארה"ב ובישראל, יכולים להתלכד סביבם.