פנס: יהיו פשרות למען השלום; העברת השגרירות עודה נשקלת

בנאום בכנס אייפ"ק בוושינגטון אמר סגן נשיא ארה"ב: הבית הלבן שואף להשיג הסכם שלום מקיף ובר-קיימא ■ "טראמפ לעולם לא יפקיר את ביטחונה של ישראל"

מייק פנס / צילום: רויטרס
מייק פנס / צילום: רויטרס

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, אמר אמש (א'), כי "ללא ספק, יהיה צורך בפשרות" כדי להשיג שלום בין ישראל לפלסטינים, אך הנשיא דונלד טראמפ "לעולם לא יפקיר את ביטחונה של ישראל".

בנאום פרו-ישראלי חזק, שנועד להדוף טענות שטראמפ מרכך את עמדתו הפרו-ישראלית המוצהרת ושהוא אינו עושה די כדי להיאבק באנטישמיות, אמר פנס, כי "הנשיא עודו בוחן ברצינות את העברת שגרירות ארה"ב מתל-אביב לירושלים". לאחר מכן הוא הוסיף: "אנו מתפללים לשלומה של ירושלים ולשלום אלה שירושלים היא ביתם".

במהלך מסע הבחירות אשתקד, הבטיח המועמד טראמפ שהשגרירות תועבר כבר בתחילת ממשלו. הבטחה זו הייתה אחד מהמשפטים שגררו את התשואות הרמות ביותר בנאום שנשא טראמפ בכנס השנתי של אייפ"ק אשתקד. אך לאחר שהוא נכנס לבית הלבן, היה נראה שההבטחה נגנזה במגירה.

בינואר אמר דובר הבית הלבן, שון ספייסר, כי הממשל "נמצא בשלבים הראשוניים של תהליך קבלת ההחלטה" על ירושלים. כעבור זמן מה, הכריז טראמפ עצמו, כי "עדיין מוקדם מדי" לדבר על העברת השגרירות. הצהרות אלה חוללו מיד הערכות, שטראמפ חזר בו מההתחייבות להעביר את השגרירות בגלל לחצים של הפלסטינים והאירופים. הכרזת פנס אמש הפיחה תקווה חדשה בליבם של תומכי ההעברה, אך משתתפים בכנס אייפ"ק ציינו, כי פנס נמנע במודגש מלחזור על ההתחייבות הראשונית של טראמפ להעביר את השגרירות, והסתפק באמירה שהדיון הפנימי בממשל על סוגיה זו עודו נמשך. "זה לא בהכרח סימן טוב", אמר אחד מתומכי ההעברה.

לדברי פנס, מעוניין טראמפ ב"מציאת פתרון שיוויוני ובר-קיימא לסכסוך הישראלי פלסטיני". הוא הזכיר את השיחות שקיים ג'ייסון גרינבלאט, נציגו של הנשיא למגעים עם מדינות זרות, עם הישראלים והפלסטינים, לרבות משלחת ישראלית שביקרה בוושינגטון בשבוע שעבר, במאמץ ליצירת תנאים שיאפשרו תחילת מו"מ לשלום. בכל זאת, פנס נמנע מלהזכיר את פתרון שתי המדינות. גם טראמפ עצמו אמר, במסיבת עיתונאים משותפת עם רה"מ בנימין נתניהו בפברואר,שאין לו העדפה לפתרון של שתי מדינות או מדינה אחת והוא משאיר את ההחלטה על כך לישראלים ולפלסטינים. (אגב, גם אייפ"ק עצמה נמנעה מתמיכה מפורשת בפתרון של מדינות במצעה לוועידת 2017, בניגוד לג'יי סטריט, השדולה שמגדירה עצמה "פרו ישראל ופרו שלום").

אך לאורך כל הנאום הבטיח פנס לקהל, שהמאמצים למציאת שלום לא יבואו על חשבון ביטחונה של ישראל. "הנשיא טראמפ לעולם לא יתפשר על ביטחונה של המדינה היהודית", הוא אמר. ובקטע אחר של הנאום: "(ממשל טראמפ) יתייצב ללא תירוצים לצידה של ישראל... טראמפ היה כל חייו תומך ישראל. בממשלו של טראמפ, העולם ידע זאת - אמריקה מתייצבת לימין ישראל".

לדברי פנס, אחד מהסימנים המובהקים לתמיכה זו הוא מאבק ללא פשרות בהתנהלות החד-צדדית של או"ם נגד ישראל: "בממשלו של הנשיא טראמפ, שוב לא תתיר ארה"ב לאו"ם לשמש כבמה לגינויים לישראל". הוא ציין שמינויה של ניקי היילי כשגרירת ארה"ב באו"ם הוא ביטוי לתמיכתו החזקה של טראמפ במדינה.

כמקובל בנאומים כאלה בשנים האחרונות, הכריז פנס כי וושינגטון לעולם לא תתיר לאיראן לפתח נשק גרעיני והוסיף: "ארה"ב תתייצב במלוא עוצמתה מול היזמית הממלכתית המובילה למעשי טרור, איראן. הממשל הזה מזהיר את איראן: ארה"ב שוב לא תסבול מאמצים של איראן לערער את היציבות באזור ולהעמיד בסכנה את ביטחונה של ישראל.

סגן הנשיא הכריז כי ממשל טראמפ מתמקד בחיזוק צבא ארה"ב כדי להגן על המולדת וגם על "בעלת הברית היקרה ביותר שלנו".

"הנשיא טראמפ הוא אדם שהמילה שלו היא מילה", אמר פנס. "הוא אדם שאוהב לפעול, וזו הפעם הראשונה מזה שנים רבות שאחד כזה יושב בבית הלבן. לאמריקה יש עתה נשיא שייתייצב לימין בעלות בריתו ונגד אויביה של ארה"ב".

ובמאמץ להזים קובלנות בקהילה היהודית בארה"ב - וגם מחוצה לה - שטראמפ לא נחפז לגנות התלקחויות אנטישמיות, אמר פנס, כי הוא "מעולם לא היה גאה יותר בנשיא לאחר שהוא גינה אנטישמיות בפתיחת נאומו הראשון לפני מליאות שני בתי הקונגרס.