חברת הקלינטק הישראלית שמטהרת שפכים לקוקה-קולה

אקוויז מפתחת רכיבי פלסטיק המעבירים את המים טיפול ביולוגי ■ פתרון הטיהור נשען על טכנולוגיית AGAR הייחודית - טכנולוגיה חסכונית וחדשנית המבוססת על טיפול ביולוגי, המשלב נשאי ביומסה בעלי מבנה ייחודי ומערכת אוורור

לא מעט חברות קלינטק כחול לבן זוכות להצלחה בין לאומית ולמרות זאת ניתן לקבוע שתחום "הטכנולוגיות הנקיות" נותר מאחור יחסית. סטארט-אפים בתחום הקלינטק מגייסים סכומים צנועים וגם כאשר הם מגיעים לאקזיט - מכירה או הנפקה - הוא מתבצע בשווי נמוך יחסית בהשוואה לחברות סייבר, מכשור רפואי וכן הלאה.

אקוויז (Aqwise) היא דוגמה לא רעה לחברת קלינטק שפועלת בדרך-כלל מתחת לרדאר. החברה הוקמה כבר בשנת 2000 על-ידי איתן לוי ורונן שכטר ובעשור האחרון היא מנוהלת על-ידי אלעד פרנקל. החברה מעסיקה 70 עובדים, 50 מתוכם בארץ והשאר בהודו ואירופה. אקוויז לא מספקת נתונים מדויקים לגבי פעילותה העסקית אולם פרנקל מספר שהיא מגלגלת עשרות מיליוני דולרים ומציגה רווח בשורה התחתונה. מאז הקמתה ועד היום גייסה אקוויז 15 מיליון דולר - סכום צנוע בהחלט כאשר מדובר בחברה בת 17. בחברה השקיעו גופים זרים ממקסיקו והודו וגם אלרון מקבוצת אי.די.בי וקרן יזראל קלינטק ונצ'רס.

תעשיית הקלינטק המקומית נולדה בהתיישבות העובדת, בדגש על הקיבוצים, בעיקר כדי לענות על בעיות בוערות שצצו בשטח ופחות מתוך ראייה עסקית מכוונת אקזיט. "אקוויז הוקמה כחלק מהגל הראשון של חברות קלינטק לא קיבוציות", מספר המנכ"ל אלעד פרנקל, "החברה פיתחה טכנולוגיה לטיהור שפכים שנמכרה עד כה ביותר מ-30 מדינות. אנחנו לוקחים מי שפכים שמגיעים מעיר סמוכה או ממפעל תעשייתי, מטהרים אותם ובהמשך משחררים אותם לטבע או מאפשרים לעשות בהם שימוש נוסף בתעשייה".

אקוויז מפתחת רכיבי פלסטיק אשר מעבירים את המים טיפול ביולוגי. פתרון הטיהור נשען על טכנולוגיית AGAR הייחודית - טכנולוגיה חסכונית וחדשנית המבוססת על טיפול ביולוגי, אשר משלב נשאי ביומסה בעלי מבנה ייחודי ומערכת אוורור.

"בשנים האחרונות התרחבנו מאוד", אומר פרנקל, "ביצענו מאות התקנות ברחבי העולם במגוון תעשיות כגון מזון, משקאות, פארמה ונייר".

אחד ממקורות המים המוכרים שבהם החברה מטפלת הוא נהר אגרה אשר זורם בסמוך לטאג' מאהל. "לפני מספר חודשים נשיא המדינה רובי ריבלין ביקר בהודו", אומר פרנקל, "הוא הגיע למתקן שלנו שמסייע להזרים מים נקיים לכ-2 מיליון איש. מה שאנחנו עושים בהודו ובמדינות אחרות משפר דרמטית את חיי התושבים".

במקביל לניהול אקוויז מכהן פרנקל כיו"ר ענף המים במכון היצוא. הוא מעריך כי תחום המים בישראל צומח בקצב דו ספרתי בעשור האחרון והדבר מתבטא בזינוק מרשים ביצוא - מ-800 מיליון דולר לפני עשור לקרוב ל-2 מיליארד דולר כיום.

הטכנולוגיות של אקוויז וחברות אחרות מעוררות עניין גדול במדינות העולם השלישי. פרנקל מספר כי אחד האתגרים של תעשיית המים הוא מקומית הוא לחזק את האקו-סיסטם. להערכתו פועלים בישראל קרוב למאה סטארט-אפים צעירים וכן חברות בוגרות יחסית, אבל יש מעט מדי חברות צמיחה שכבר יש להן מוצר ומכירות אך הן עדיין לא פרצו.

עזרה מהרגולציה

ההצלחה של אקוויז תלויה במידה רבה ברגולציה העולמית. סין והודו מאמצות, כל אחת בנפרד, תקנות שאמורות למנוע זיהום. הדיון הרגולטורי אינו אופייני רק למדינות עולם שלישי וטכנולוגיות נקיות רלוונטיות גם בארה"ב ובאירופה. אקוויז מספקת שירותים לשורה ארוכה של תאגידי ענק דוגמת קוקה-קולה, יונילוויר, טבע, פריגו ונסטלה ופרנקל מציין כי במקרים רבים התאגידים מאמצים תקנים מחמירים, גם במדינות שבהן הדרישות שמציבה הממשלה נמוכות יחסית. הוא מספר כי החברה מספקת שירותים גם לרשויות מוניציפליות גדולות במדריד וברומא. לדבריו הטכנולוגיה מאפשרת לשדרג מתקנים ישנים בעלות נמוכה יחסית.

אתם מגלגלים מחזור שנתי של עשרות מיליוני דולרים ורושמים רווח בשורה התחתונה. לא הגיע הזמן לחשוב על אקזיט או הנפקה?

"אנחנו מסתכלים על כל מיני אפשרויות. זה משהו שיכול לקרות, אבל לא בהכרח בטווח המיידי. אם ננפיק, זה לא בהכרח יהיה בישראל".

- אתה שותף לתחושה שהקלינטק הוא במובנים רבים הבן החורג של ההיי-טק?

"התחילו להשתמש במונח קלינטק בשנים 2005/6 ואז היה פיק של כמה שנים שבו התחום זכה להרבה השקעות והרבה תשומת לב. אין ספק שהיום סייבר הוא יותר סקסי, אבל עדיין מים הוא אחד השווקים הגדולים בעולם - זה שוק שמגלגל 600 מיליארד דולר בשנה".

Aqwise

שנת הקמה: 2000

תחום פעילות: טיהור שפכים

מנכ"ל: אלעד פרנקל

גיוסי הון: 15 מיליון דולר

משקיעים: גופים זרים, אלרון וקרן יזראל קלינטק ונצ'רס