דייוויד פרידמן הושבע לשגריר ארה"ב בישראל

סגן הנשיא, מייק פנס: "דייוויד, ממש נולדת לתפקיד הזה; בגלל משפחות כשלך, היהודים הם חוט יפהפה כל כך במארג האומה האמריקאית"

 הבית הלבן / צילום: רויטרס
הבית הלבן / צילום: רויטרס

דייוויד פרידמן, עורך דין שהתמחה בדיני פשיטות רגל והיה אחד מפרקליטיו של דונלד טראמפ, הושבע אמש (ד') לשגריר הבא של ארה"ב בישראל. הוא התפטר באחרונה ממשרד עורכי הדין בניו-יורק שבו הוא היה שותף מייסד.

את טקס ההשבעה ניהל סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, שאמר: "דייוויד, ממש נולדת לתפקיד הזה; בגלל משפחות כשלך, היהודים הם חוט יפהפה כל-כך במארג האומה האמריקאית".

מליאת הסנאט אישרה את מינוי פרידמן לפני שבוע, ברוב של 52 מחוקקים מול 46. כל הסנטורים הרפובליקאים הצביעו בעד המינוי וכל הסנטורים הדמוקרטים הצביעו נגד, למעט שניים.

בטקס ההשבעה אמר פנס, כי החלטת טראמפ למנות את פרידמן כשגריר היא "אחד מהסימנים הברורים ביותר" למחויבות הנשיא למדינת ישראל ולעם היהודי. "נשיא ארה"ב הוא ידיד של ישראל והעם היהודי כל חייו; אם העולם לא יודע דבר, העולם צריך לדעת דבר אחד: אמריקה ניצבת לצידה של ישראל", אמר סגן הנשיא. "... (ישראל) היא בעלת הברית הנערצת ביותר של ארה"ב".

לאחר שהושבע, אמר פרידמן, כי העובדה שהוא השגריר הראשון שזכה באישור הסנט בממשל טראמפ היא "עדות מהדהדת לחשיבות הרבה שמייחס ממשל טראמפ-פנס לקשר עם ישראל, קשר שאי אפשר להתירו".

בטקס ההשבעה נמנע פרידמן מהצהרות מעוררות מחלוקת מהסוג שהשמיע בעבר, קודם שמונה לשגריר. בשימוע לפני ועדת החוץ של הסנט, בפברואר, הוא הביע צער על התבטאויותיו נגד יהודים שאינם חולקים את דעותיו על הסכסוך הישראלי - פלסטיני ונגד הסכם פוטנציאלי עם הפלסטינים. הוא טען, שיהיה "מאושר" אם שני הצדדים יוכלו יוכלו לגבש הסכם שמבוסס על פתרון של שתי מדינות.

"הבעתי ספקות לגבי פתרון של שתי מדינות בגלל סירובם של הפלסטינים להכיר במדינה יהודית", אמר פרידמן בשימוע. "פתרון כזה, אם יושג, יניב הטבות גדולות לישראלים ולפלסטינים".

פרידמן, שהיה יו"ר אגודת ידידי בית-אל בארה"ב, הוא ידיד חזק של ההתנחלויות, אך לא ברור עד כמה הן יוכלו להסתייע בידידות זו. מדיניות נשיא ארה"ב בשתי סוגיות מרכזיות - העברת השגרירות האמריקאית לירושלים ועתיד היחסים בין ישראל לפלסטינים, לרבות שאלת ההתנחלויות - השתנתה משמעותית מאז הודעת הנשיא המיועד טראמפ ב-16 בדצמבר על החלטתו לבחור בפרידמן כשגריר. ייתכן שלו היה טראמפ ממנה את השגריר לישראל עתה הוא היה בוחר באדם אחר.

השגריר החדש, בנו של רב, שלמד עברית בבתי-ספר יהודיים, מרבה לבקר בישראל. הוא חגג את בר המצווה שלו ליד הכותל המערבי, יש לו קשרים חזקים עם חוגי המתנחלים והוא תרם למוסדותיהם.