ממשל טראמפ מוכן למחול על עמונה 2, אך רומז – לא עוד

טראמפ ייפגש עם נשיא מצרים א-סיסי ועבדאללה מלך ירדן ■ "ממשלת ישראל הבטיחה להביא בחשבון את דאגות הנשיא בסוגיה זו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ

פקיד בבית הלבן רמז אמש (ה'), כי ממשל טראמפ יהיה מוכן לקבל הקמת התנחלות חלופית למפוני עמונה, אך לא יראה בעין יפה הקמת התנחלויות חדשות. הדברים נאמרו לפני שניתן פומבי להחלטת הקבינט המדיני-בטחוני לרסן את הבניה בהתנחלויות, אך אחרי שהקבינט אישר את הקמת ההתנחלות החלופית.

על פי הערכות בוושינגטון, מיהר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להעביר בקבינט את ההחלטה להגבלת פעילות הבניה בגדה בעקבות פרסום דברי הפקיד האמריקאי. בכל אופן, לא מדובר בהצהרה רשמית של הממשל. הפקיד, שצוטט בין היתר, בסוכנות EP, "דיבר בעילום שם מפני שלא הוסמך לדבר על הנושא בפומבי" ודבריו אינם נכללים ביומן ההצהרות הרשמיות של הבית הלבן.

במוקד הגבלות שהטיל הקבינט על פעילות ההתנחלויות - בניה רק בתוך קווי התיחום של ההתנחלויות הקיימות או בצמידות מרבית לקווים אלה, ואיסור מוחלט על הקמת היאחזויות בלתי-חוקיות.

במאמץ למנוע התלקחות עם ישראל סביב נושא ההתנחלויות, אמר הפקיד האמריקאי שהבטחת נתניהו להקים התנחלות חדשה למפוני עמונה נעשתה לפני שדונלד טראמפ הבהיר את מדיניותו כלפי ההתנחלויות: "לגבי התנחלות חדשה לתושבי עמונה, נציין שראש ממשלת ישראל נתן התחייבות למתנחלי עמונה לפני שהנשיא טראמפ נתן פומבי לציפיותיו בנושא ההתנחלויות, ורה"מ הכריז בעקביות שבדעתו לממש את ההתחייבות הזו".

אך הפקיד רמז, שממשל טראמפ אינו מתכוון להתגמש בסוגיית ההתנחלויות. כדבריו: "כפי שהממשל הבהיר, בפומבי ובשיחות פרטיות: בעוד שקיומן של ההתנחלויות כלשעצמו אינו מהווה מכשול לשלום, פעילות בניה נוספת, בלתי מרוסנת אינה מסייעת לקידום השלום. ממשלת ישראל הבהירה, שבעתיד בכוונתה לאמץ מדיניות לגבי ההתנחלויות שתביא בחשבון את דאגותיו של הנשיא. ארה"ב מקדמת זאת בברכה".

"נוסיף לעבוד עם הישראלים, הפלסטינים וגורמים אחרים באזור כדי ליצור אווירה שתסייע להשגת שלום", הוסיף הפקיד. "אנו מקווים שהצדדים ינקטו צעדים סבירים להשגת מטרה זו".

על השיחות שהתקיימו באחרונה בין ירושלים לוושינגטון על ההתנחלויות אמר הפקיד: "פקידים בכירים מישראל ומארה"ב ניהלו בשבועות שחלפו שיחות על שורת נושאים שנוגעים במאמץ ליצירת אווירה שתקדם את הסיכויים לשלום אמיתי ובר-קיימא בין ישראל לפלסטינים. בחלק מהדיונים האלה הועלתה כמובן בעיית ההתנחלויות. אין בכוונתי לגלות מה דובר בשיחות פרטיות אלה, אך אציין שהן היו קונסטרוקטיביות ורציניות".

בכירים מלשכת רה"מ קיימו שיחות בוושינגטון עם השליח האמריקאי למזה"ת, ג'ייסון גרינבלאט ופקידים אחרים באמצע מארס. לדברי גורמים ישראליים, לא הושגו הסכמות, אם כי בהודעה משותפת שפורסמה כתום השיחות נאמר שישראל מסכימה עקרונית להגביל את פעילות ההתנחלויות.

בינתיים הודיע בכיר בבית הלבן, כי טראמפ ייפגש עם נשיא מצרים, עבדל פתח א-סיסי, ביום ב' הקרוב, ועם חוסיין מלך ירדן ביום ד'. לדברי המקור, שואף נשיא ארה"ב לתת תנופה חדשה ליחסים עם מצרים. היחסים בין וושינגטון לקהיר הצטננו בתקופת ממשל אובמה לאחר שהנשיא הקודם מתח ביקורת על א-סיסי בגין ריסוק ארגון האחים המוסלמיים.

השניים צפויים לדון על שת"פ פוטנציאלי במאבק נגד הטרור, במיוחד נגד דאעש, וביחסים בין ישראל לפלסטינים. אך טראמפ לא ידון עם אורחו על הפרות זכויות האדם במצרים, נושא שהיה גורם חיכוך מתמשך ביחסים בין שתי המדינות בתקופת אובמה. הבכיר בבית הלבן אמר, כי נושא זה חשוב לארה"ב, אך טראמפ מעדיף לדון על כך "באופן פרטי, דיסקרטי יותר".