האם עליית הדאו ב-30% בשנה וחצי משקפת ביטחון מופרז?

בעוד המדדים המובילים בוול סטריט שוברים שיאים בזה אחר זה, המשקיעים ממשיכים להתווכח על הסבירות להמשך הטיפוס במניות, מול הסיכוי למימוש בעקבות העלייה המואצת מאז ניצחון טראמפ

כובע דאו בזירת המסחר / צילום:  בלומברג
כובע דאו בזירת המסחר / צילום: בלומברג

"כל מה שאתה צריך בחיים הם בערות וביטחון, וההצלחה מובטחת", כתב פעם סמיואל קלמנס, שמוכר יותר בכינויו הספרותי מארק טוויין. יכול להיות שוול סטריט חזרה בימינו לקרוא אותו. ביטחון לא חסר בכמה וכמה חוגים. למשל, מדד אמון הצרכנים במארס זינק לרמת שיא של יותר מ-16 שנים. חובות המרג'ין, ההלוואות שמשקיעי מניות חדורי התרוממות רוח לוקחים מהברוקרים כנגד התיקים שלהם, רשמו שיא היסטורי נוסף בפברואר, ושברו את השיא של ינואר.

ואין מחסור בבערות, אם מגדירים אותה במונחים של אי-ודאות לגבי כיוון השוק. המשקיעים ממשיכים להתווכח על הסבירות של המשך התקדמות המניות, מול הסיכוי למימוש בטווח הקצר בעקבות העלייה המואצת במדדי המניות מאז ניצחונו המהמם של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות בנובמבר.

על רקע זה, מארק טוויין לא היה מתפלא שמדד נאסד"ק רשם ביום חמישי שעבר את נעילת השיא היומית ה-21 שלו בשנת 2017. המדד הזה, העמוס במניות טכנולוגיה, רשם שיאי סגירה ב-29 ימים מאז נובמבר (ביום שישי הוא סיים בטריטוריה שלילית).

זאת ועוד: נאסד"ק רשם זה עתה את ההתקדמות הרבעונית הגדולה ביותר שלו מאז הרבעון האחרון של 2013 - מעל 530 נקודות, או 10%. מאז הבחירות ב-8 בנובמבר, שהפיחו ציפיות לחבילת צעדים כלכליים ידידותיים לשוק, הוא התקדם ב-14%.

המניות ברמה היקרה ביותר מאז 2004

גם מדד 500 S&P רשם את הרבעון הטוב יותר שלו מאז סוף 2013, עם עלייה של 5.5%. דאו ג'ונס, שהוא ממוצע מניות כבדות, עלה בכמעט 4,400 נקודות או כ-30% בששת הרבעונים האחרונים (שנה וחצי), הביצוע הכי טוב שלו בשישה רבעונים מאז 2006.

למרות העליות הללו, ואולי בגללן, כמה משקיעים מעורפלים יותר מהרגיל כשהם מנסים לנבא את מגמת השוק מכאן ואילך, מפני שלפחות לפי מדידה אחת, המניות נסחרות ברמתן היקרה ביותר מאז 2004. "מאחר שמכפילי הרווח הם בקצה של הטווח נורמלי ובסף של הטווח היקר, יש עדיין פסק זמן לאנשים לשנות את דעתם על השוק", אמר למרקטווץ' ג'ון מנלי, אסטרטג המניות הראשי של וולס פארגו אדוונטג' פאנדס.

במילים אחרות: האם אנחנו רואים באופק תיקון - ירידה של לפחות 10% מהשיא - או שנראה עוד עליות?

בסקירה מיום ה' שעבר, האנליסט הטכני הבולט טום מקללן כתב שהריצה האחרונה של נאסד"ק, שנעל 28 מבין 40 ימי המסחר האחרונים בוול סטריט בעליות, מאותתת שהשוק מגיע לפסגה שממנה תהיה רק ירידה.

אבל מה שמחזיק את פעילי השוק במתח הוא המידה הלא רגילה שבה מדדי המניות נמנעו ממעידות גדולות בחמשת החודשים האחרונים. מדדי S&P ודאו רשמו רק יום מסחר אחד עם ירידה של 1%, שהיה 21 במארס.

המניות לא נטו לתנודות יומיות גדולות לשני הכיוונים. ברבעון הראשון שהסתיים זה עתה רשמו S&P ודאו עלייה יומית ממוצעת של 0.3% - התנודה היומית הנמוכה ביותר מאז סוף שנות ה-60, לפי חברת דאו ג'ונס.

"מדד הפחד" של וול סטריט, VIX שנסחר בשיקאגו, שעלה ביום שני שעבר לרמה גבוהה יחסית של 15.11 נקודות, רשם ברבעון הראשון את הממוצע היומי הנמוך ביותר שלו כמעט, 11.68 נקודות, הרבה מתחת לממוצע ההיסטורי של 20. VIX משקף את האיזון בין ההיצע והביקוש למכשירי ביטוח מפני תנודות גדולות במדד 500 S&P בחודש הקרוב.

תיקון בלתי נמנע

בקיצור: תיקון שוק הוא בלתי נמנע, אבל מתי?

סליל מהטה, סטטיסטיקן ומנהל ניתוחים לשעבר בתוכנית TARP (חילוץ הבנקים וחברות הרכב במשבר הפיננסי) של ממשל בוש, אומר שיש סיכוי של 13% לשוק דובי בטווח הקצר, כלומר לירידה של לפחות 20% מרמת השיא האחרונה. הוא רואה סיכוי של מעל שליש לתיקון של 10% ויותר, וסיכוי של 75% לתיקון של 5%.

ירידה של 5% בשוק המניות תמחק למעשה את העליות של דאו ו-S&P מתחילת השנה, ותגלח את העלייה בנאסד"ק במחצית, אבל לא מדובר על תנודה נדירה, ויש משקיעים שרואים בירידות כאלה הבטחה לקתרזיס בשוק.

הבעיה היא שעד כה, השוק התברר כעמיד או חסין מדי בפני ירידות, גם אם הוא נסחר בטווח צר מאוד, למרות שטראמפ ניגן על העצבים כשהוא לא הצליח להעביר בקונגרס את החוק שיחליף את אובאמה-קר. מי יערוב לכך שהוא יצליח להעביר את הרפורמה במערכת המס שהוא מתכנן, אמרו לעצמם המשקיעים.

"הייתי אומר שאחרי הכישלון לבטל את חוק הטיפול רפואי של אובאמה, השוק באמת יהיה קצת חסר כיוון", אמר דייויד לפרטי, אסטרטג השוק הראשי של נטיקסיס גלובל ניהול נכסים. הוא מעריך שהשוק תקוע אולי בין שיפור בכלכלת העולם ורווחי החברות, שיוצרים רצפה למניות, למכפילים גבוהים, שמגבילים עליות חדשות במניות.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2017

מדד דאו ג›ונס בששת הרבעונים