טיוטה רשמית: בקרוב - סימון מזון עם הרבה סוכר, מלח או שומן

באיגוד לשכות המסחר טוענים כי המהלך יעלה את מחיר המוצרים המסומנים ב-40%-50%: "ישראל היא שוק קטן, ואף אחד לא יעשה עבורה את ההתאמות האלה. זה מודל שנכנס לצ'ילה רק ביולי, ואנחנו מזדרזים לאמץ אותו לפני שתוצאותיו נבחנו"

נקניקים / צילום: שאטרסטוק
נקניקים / צילום: שאטרסטוק

הוועדה לרגולציה מקדמת תזונה בריאה במשרד הבריאות פרסמה היום (ב') טיוטה ראשונה לציבור עם המלצותיה לסימון מוצרי מזון. לפי ההמלצות, יצרני המזון יחויבו בסימון שלילי על גבי מוצרי מזון שיכילו כמויות גדולות של סוכר, מלח או שומן. הסימון השלילי יתבצע בצבע אדום.

יישום ההמלצות יתבצע ב-3 שלבים, שבכל אחד מהם תחול החמרה של רמת הרכיבים שיחייבו סימון שלילי. השלב הראשון ייכנס לתוקף בינואר 2018, השלב השני ביולי 2019, והשלב האחרון יהיה בדצמבר 2020.

עיקרי ההמלצות הן חיוב סימון בסמל האדום עבור רכיבי תזונה מסוימים שנקבעו על-ידי הוועדה ואומצו מחקיקה הנהוגה בצ'ילה. כמו כן, הוחלט על סימון בסמל ירוק. ועדה מקצועית שימנה מנהל שירותי בריאות הציבור היא זו אשר תמליץ לשר על התנאים לסימון בסמל זה.

ועדת האסדרה מונתה באפריל 2016 כדי לגבש המלצות לקידום סביבה תזונתית בריאה לאוכלוסיית ישראל. הוועדה גיבשה את המסקנות במשך כמה חודשים, שבמהלכם התכנסה לישיבות וקיימה פגישות עם מומחים בינלאומיים בנושא. חברי הוועדה גם סיירו במפעלים ונפגשו עם גורמים רבים בתעשייה ועם ארגונים המקדמים את נושא התזונה הבריאה. 

סימון מוצרי המזון. פשרה: להדביק את הסימונים בגב המוצר מקור: משרד הבריאות
 סימון מוצרי המזון. פשרה: להדביק את הסימונים בגב המוצר מקור: משרד הבריאות

שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, מסר: "מהלך סימון מוצרי המזון יאפשר לציבור לקבל מידע חשוב לגבי ערכי הבריאות שמוגשים לנו במוצרים שאנו רוכשים. מעורבות הציבור בתהליך הוא בעל חשיבות ליצירת סביבה בריאה יותר, ואנחנו נחושים לעשות את השינוי לטובת הבריאות של כולם. אני שמח שהצלחנו להעלות את מודעות הציבור לסכנות הכרוכות במזון לא בריא, וכעת אנו מתקדמים לשלב הבא של סימון המוצרים. אני מברך את התעשיינים וכל גורמי המשק ששותפים איתנו בתהליך הלאומי שעליו הכרזנו למניעת תחלואה ולהביא לשינוי הרגלי התזונה בקרב הציבור".

בענף המזון באיגוד לשכות המסחר מתנגדים למהלך באופן נחרץ, וטוענים כי הוא עשוי להעלות את המחירים של המוצרים שיסומנו ב-40%-50%. "הסימון בחזית האריזה הוא סימון שאינו מקובל באף אחד מגושי הסחר הגדולים. לא יהיה ניתן לייצר, לייבא או להוציא לתצוגה מוצרים שיסומנו בסימון החובה", אומרת יפה חובב, מנהלת ענף מזון באיגוד לשכות המסחר.

לדבריה, "לייצור יש שליטה באריזות, אך ליבואן אין שליטה באריזות היצרן. ישראל היא שוק קטן ואף אחד לא יעשה עבורה את ההתאמות האלה. הסימון פוגע גם במותג של המוצר, בעיקר אם זה מוצר קטן כמו חטיף. זו אופרציה שהעלות הכלכלית שלה מאוד גבוהה. זה מודל שנכנס לצ'ילה רק ביולי האחרון, ואנחנו מזדרזים לאמץ מודל שהתוצאות שלו טרם נבחנו".

בענף המזון מציעים שלא תהיה חובה לסמן בחזית האריזה. "הפשרה בעינינו היא להדביק את הסימונים בגב המוצר, וכך מרבית הפגיעה בסחר החופשי תימנע, והמחיר יעלה פחות כי הסימון ייכנס במסגרת המדבקות שבכל מקרה מודבקות על המוצרים. הפתרון המוצע גם עולה בקנה אחד עם עמדתם של גושי הסחר הגדולים".

בנוסף טוענים באיגוד כי התוכנית היא בניגוד להנחיות הממשלה לצמצום הרגולציה. ביום חמישי האחרון התבטא שר הכלכלה, אלי כהן, במפגש עם איגוד לשכת המסחר נגד התוכנית ואמר כי יפעל לשנות אותה.