שחרור מוקדם: דני דנקנר ייצא מהכלא ב-6 במאי

יו"ר בנק הפועלים לשעבר הורשע בפרשת הולילנד במתן שוחד של 1.3 מיליון שקל לקידום פרויקט נדל"ן של תעשיות מלח, ונידון לשנתיים מאסר ■ ישתחרר בחודש הבא לאחר שנה ו-3 חודשים

דני דנקנר / צילום: אוליבייה פיטוסי / "הארץ"
דני דנקנר / צילום: אוליבייה פיטוסי / "הארץ"

מתנת החג של דני דנקנר: חירות. דני דנקנר, יו"ר בנק הפועלים לשעבר, המרצה שנתיים מאסר בכלא מעשיהו בגין הרשעתו בשוחד בפרשת הולילנד, ישוחרר ממאסרו ב-6 במאי, רגע אחרי חג החירות - כך קבעה היום (ה') ועדת השחרורים שליד שירות בתי הסוהר, לאחר שקיבלה את בקשת דנקנר לשחרור מוקדם ממאסרו. דנקנר החל לרצות את מאסרו בפברואר 2016, והוא ישוחרר כאמור בחודש הבא. 

דנקנר ריצה את עונש המאסר לאחר שהורשע במתן 1.3 מיליון שקל לנאשם אחר בפרשת הולילנד, מאיר רבין, על-מנת להשפיע על נאשם נוסף בפרשה - מנהל מינהל מקרקעי ישראל דאז, יעקב אפרתי, לקדם פרויקט נדל"ן של חברת תעשיות מלח, בה שימש דנקנר כיו"ר דירקטוריון והיה גם בעל מניות, אל מול המינהל. מדובר בעבירות שנעברו בין השנים 2002-2005, ובגינם נגזרו עליו 24 חודשי מאסר, מאסר על-תנאי, קנס בסך 500,000 שקל וחילוט כספי.

מדובר בתקופת המאסר השנייה שמרצה דני דנקנר, לאחר שכבר סיים לרצות עונש מאסר של 8 חודשים בגין פרשה קודמת, בה הורשע בעבירה של הפרת אמונים בתאגיד בנסיבות של ניגוד עניינים בעת שכיהן כיו"ר בנק הפועלים.

בחודש שעבר דחה נשיא המדינה ראובן ריבלין את בקשת החנינה של דני דנקנר, כאשר קבע כי "נסיבותיו האישיות של דנקנר, ובכללן הפגיעה בבני משפחתו בילדיו הצעירים, ברעייתו ובאמו הקשישה והחולה וכן זכויותיו הרבות, עמדו לנגד עיני בית המשפט בטרם נגזר דינו, ואין בבקשת החנינה שינוי נסיבות שיש בו כדי להצדיק מעשה חריג ויוצא דופן של חנינה מאת נשיא המדינה".

הנשיא ציין אז כי התנהגותו החיובית של דנקנר בכלא והעובדה שהוא משתתף בטיפול ומביע צער וחרטה על מעשיו, יעמדו בפני ועדת השחרורים שתדון באפשרות לנכות שליש מתקופת מאסרו - וכך היה.

דנקנר הגיש את בקשתו לשחרור מוקדם, והפרקליטות הסכימה לשחרור על-תנאי בהתאם לתוכנית הממליצה על שיקום בקהילה, הכולל טיפול פרטני פסיכו-סוציאלי, שיחות מעקב ותעסוקה.

נציג היועמ"ש סקר בפני הוועדה את חוות-הדעת של גורמי הטיפול בכלא על אודות התנהלותו של דנקנר וקבוצות הטיפול בהן השתתף, כשהדגש הוא על קבוצת טיפול בעבירות מירמה אשר כללה כ-20 מפגשים. דנקנר תואר כמשתתף פעיל ומרכזי בקבוצה, וההערכה היא כי נתרם מהטיפול במסגרת זו וכן הביע את הרצון להמשך טיפול גם מחוץ לכותלי הכלא.

היועמ"ש התייחס גם לאמביוולנטיות שבה התייחס דנקנר לעבירות בהן הורשע - כאשר מצד אחד, על-פי ראייתו הסובייקטיבית, בעת ביצוע העבירות סבר כי הוא פועל בתחום האפור, אך לא ראה עצמו מסתבך בפלילים; ומצד שני, הוא מודע לכך כי פעל מתוך שכרון כוח, כפי שהורגל במרוצת השנים בתפקידים הבכירים אותם מילא ובמעמד המקצועי-חברתי אליו השתייך.

גם חוות-הדעת של הרשות לשיקום האסיר הדגישה כי דנקנר נוטה "לנרמל" את המעשים הפליליים, אך מודע לאפשרות שהיה נתון באותה עת לעיוותי חשיבה בשל עמדות הכוח וההשפעה שעמדו לרשותו.

"אנו מסכימים עם בא-כוח הצדדים כי אין לראות באסיר אדם שלא למד את הלקח מן העבר ואף חזר לסורו לאחר שקיבל שחרור מוקדם במאסר הקודם", כתבו חברי ועדת השחרורים, וציינו עוד כי הם מאמינים לדנקנר כי בכוונתו לאחר שחרורו להתמקד בשיקום משפחתו ובבעיות בריאות שלו ושל בת זוגו.

"אנו מקווים, על יסוד הערכה של הגורמים המקצועיים ודברי האסיר עצמו, כי לא יחזור לפעילות פלילית, גם אם בעתיד יחזור וישתלב בעולם העסקים", נכתב בהחלטה. 

גם קלנר משתחרר

דנקנר הוא השני מקרב מורשעי הולילנד הזוכה לשחרור מוקדם, לאחר שבחודש שעבר קיבלה ועדת השחרורים את בקשתו של אביגדור קלנר, 74, מיזמי פרויקט הולילנד, לשחרור מוקדם ממאסרו, בגין הרשעתו בשוחד. קלנר החל לרצות את מאסרו בפברואר 2016.

ההחלטה התקבלה באישורו של היועץ המשפטי לממשלה על-ידי ועדת השחרורים, שכללה את השופט בדימוס יצחק שנהב, העובדת הסוציאלית מיכל קרוטמן והפסיכולוגית חנה גורדון. לקלנר נקבעה תוכנית שיקום, ובין היתר הוסכם כי הוא יתנדב במסגרתה במוקד הביטחון של מועצה מקומית כפר שמריהו פעמיים בשבוע, שעתיים בכל פעם. נימוקי ההחלטה נאסרו בפרסום.

ב-31 במארס 2014 הרשיע שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, את קלנר בעבירות של מתן שוחד, הלבנת הון ורישום כוזב במסמכי תאגיד בקשר לפרשות הולילנד והזרע. רוזן גזר על קלנר עונש של 3 שנות מאסר בפועל וקנס בסך מיליון שקל.

קלנר ערער לבית המשפט העליון, שזיכה אותו מחלק מעבירות השוחד שבהן הורשע במחוזי, אך הרשיע אותו בשתי עבירות של מתן שוחד ובהלבנת הון. עונשו של קלנר הופחת לשנתיים מאסר, והקנס שהוטל עליו הוקטן ל-200 אלף שקל. קלנר החל לרצות את מאסרו, כאמור, בפברואר 2016 בכלא מעשיהו.

לפי החלטת ועדת השחרורים, קלנר כבר שוחרר לביתו בחודש שעבר ויחגוג את חג הפסח עם משפחתו.