"כבר ב-2020 הטכנולוגיה שלנו תשולב בכלי הרכב של מרצדס"

ואלנס הישראלית השלימה מאז הקמתה גיוס של 100 מיליון דולר, והיא מעסיקה 250 עובדים ■ המנכ"ל: "ההצלחה של מובילאיי מסייעת לנו להפוך ליותר אטרקטיביים"

מייסדי Valens. "החברה מחוייבת לשוק הרכב שמהווה מנוע צמיחה  מרכזי עבורה"  / צילום: איל יצהר
מייסדי Valens. "החברה מחוייבת לשוק הרכב שמהווה מנוע צמיחה מרכזי עבורה" / צילום: איל יצהר

"המטרה היא לקחת את הטכנולוגיה שפיתחנו ולהפוך אותה לתשתית התקשורת במכונית העתידית, כלומר לחבר את כל המצלמות, החיישנים, הראדרים ולהעביר את הדאטה שמגיע מהם - שזה דאטה בקצבים מאוד גבוהים - לאותו מעבד מרכזי שיש במכונית ואמור לקבל את החלטות הנהיגה, כמו מתי להתריע מפני סכנה בכביש", כך אמר לנו בספטמבר אשתקד דרור ירושלמי, מנכ"ל ואחד ממייסדי Valens הישראלית במסגרת בחירתה לאחת מחברות הטק המבטיחות (קטגוריית תחבורה) בפרויקט של "גלובס" מספטמבר אשתקד.

עכשיו לחברה יהיה הרבה יותר קל להגשים את מטרתה זו: Valens, מפתחת טכנולוגיית HDBaseT לתעשיית הרכב ולתעשיית האודיו-וידאו (כמו מסכים בחדרי ישיבות, בקניונים ובבתי קזינו) השלימה סבב גיוס הון בהיקף של 60 מיליון דולר, כך שמאז הקמתה לפני 11 שנה השלימה החברה גיוס של 100 מיליון דולר, והיא כבר מעסיקה 250 איש במשרדיה שבהוד השרון. אין כמעט צל של ספק שהצלחת הגיוס לעיל של החברה קיבלה רוח גבית חזקה מהצלחת מובילאיי הישראלית וממכירתה לאינטל.

החברה החלה את דרכה בשוק כבלי התקשורת לשוק האודיו-וידאו והפכה למובילה העולמית של טכנולוגיית HDBaseT המאפשרת התקנה פשוטה, יעילה וחסכונית יותר של מערכות לשוק האודיו-וידאו. כששוק זה הגיע לרוויה מסוימת פנתה החברה לשוק השני שעבורו טכנולוגיה זו מתאימה והוא שוק הרכב, כלומר כבלי תקשורת להפצת תוכן מולטימדיה Ultra-HD ללא דחיסה ולמרחקים ארוכים. הטכנולוגיה שפיתחה Valens הפכה לתקן עולמי המוגן בפטנטים, שמקודם באמצעות ארגון HDBaseT שהוקם על ידה בשיתוף LG, סמסונג ו-Sony Pictures Entertainment. כיום חברות בו מעל 180חברות, בהן יצרניות האלקטרוניקה הגדולות בעולם כגון: פנסוניק, פיליפס, NEC, פיוניר, והיטאצ'י.

לכן, את מה שגייסה כעת החברה היא תשקיע בפיתוח טכנולוגיות חיבוריות לתעשיית הרכב ולביסוס מעמדה של טכנולוגיית ה-HDBaseT Automotive כתקן מוביל של קישוריות בכלי רכב. "Valens מחוייבת לשוק הרכב שמהווה מנוע צמיחה מרכזי עבורה", אומר ירושלמי בהודעת החברה. "סמסונג, שלאחרונה הכריזה על רכישת Harman, כמו גם Delphi ו-Mediatek (ירושלמי מתכוון למשקיעות החדשות בחברה) הן שחקניות מובילות בתעשייה זו, והשקעתן ב-Valens מעידה על החשיבות של טכנולוגיית HDBaseT Automotive לקידום חזון המכונית האוטונומית". לדבריו, "אנחנו מצפים כי כבר בשנת 2020 תשולב הטכנולוגיה שלנו בכלי רכב מהדור החדש".

- דרור ירושלמי, אתה אומר תודה למובילאיי?

"אני לא אומר 'תודה' כי הגיוס הזה נסגר הרבה לפני שנודע שמובילאיי נמכרת לאינטל, אך אין ספק שההצלחה של מובילאיי מסייעת לנו להפוך ליותר אטרקטיביים, כי בין היתר הטכנולוגיה שלנו מהווה תשתית למערכות של מובילאיי".

- מתי ייחל השיווק המסחרי של השבב עבור שוק הרכב?

"הכרזנו על שבב ראשון (ראו בהמשך, ט.צ) שפותח במשותף עם דיימלר-קרייזלר (יצרנית רכבי מרצדס-בנץ, ט.צ), והוא יוטמע במכוניות שלה שיעלו על הכביש החל משנת 2019-2020. בהמשך, אני מקווה שיקרה דבר דומה עם יצרנים אחרים. דיימלר מאוד פתוחה לחידושים ומוכנה לקחת סיכונים, ורוצה להיות בחזית הטכנולוגית ולנו זה התאים כי יתר היצרנים הרבה יותר קונסרבטיביים. ובכלל, שוק הרכב הוא שוק מאוד קונסרבטיבי".

אז כל רכב חדש של מרצדס-בנץ שיעלה על הכביש החל משנת 2019 יכלול שבב שלכם?

"יותר לקראת 2020. ב-2019 זה יתחיל, אבל רק ב-2020 זה יהיה בכל רכב".

- הלקוח שלכם הוא ספק רכיבי רכב או יצרן הרכב?

"הלקוח הישיר שלנו הוא ספק רכיבי רכב מהשורה הראשונה (Tier 1) כמו Delphi, אבל בגלל שיש לנו טכנולוגיה חדשה שלא מוכרת מספיק, מאמצי השיווק שלנו בכניסה לשוק נעשים במקביל על ידי שיתופי פעולה עם יצרני הרכב עצמם כמו דיימלר-קרייזלר, שממש 'הכריחה' את הספקים שלה להשתמש בטכנולוגיה שלנו".

- לצורת הדוגמה, שבב של מובילאיי יושב על שבב שלכם?

"לא יושב, אלא יודע לדבר איתו. כמובן שזה תלוי בארכיטקטורה, אך בגדול יש מצלמה שמצלמת את הכביש והשבב של מובילאיי - שמפענח את התמונה שמתקבלת ממנה - עשוי לשבת רחוק מהמצלמה, וכשהשבב שעושה עיבוד רחוק מהמצלמה צריך טכנולוגיה שתדע להעביר את הווידאו מהמצלמה לשבב הזה בקצב גבוה ובאיכות גבוהה. וזה בדיוק אנחנו. ואין הרבה טכנולוגיות שיודעות לעשות את זה כמונו".

אם כך, כיצד נראית מפת התחרות בשוק הזה?

"אנחנו משחקים רק בשוק של קצבים מאוד גבוהים וזה אומר שתי טכנולוגיות מתחרות אפשריות: הראשונה, Ethernet - אתרנט, תקן של רשת תקשורת מקומית - אבל ברכב תקשורת מסוג זה לא תעמוד בקצבים הגבוהים שאנחנו מגיעים אליהם כעת. באתרנט יש כרגע אפשרות להעברת 100 מגה בשנייה, ואילו אנחנו מאפשרים 6 ג'יגה בייט בשנייה - כלומר פי 60.

"הטכנולוגיה השנייה היא LVDS שבה נדרש כבל מאוד יקר, כבד ומסורבל בעוד אנחנו משתמשים בכבלים הרבה יותר זולים, קלים ופשוטים. כמו כן, טכנולוגיה זו מיועדת בעיקר לווידאו בעוד הטכנולוגיה שלנו יודעת להעביר הרבה דברים אחרים מלבד וידאו, כמו USB ועוד".

- מתי תתחילו להציג הכנסות משוק הרכב?

"ב-2019, ויותר ב-2020".

- על כמה מכוניות מדובר במקרה של מרצדס?

"התוכנית של מרצדס היא למכור 2.5 מיליון כלי רכב בשנת 2020, ואנחנו מדברים על מספר שבבים שלנו בכל כלי רכב, מקסימום אפילו 10 ברכבי מרצדס. למעשה, ככל שהרכב יותר מאובזר ומשוכלל הוא יצטרך יותר שבבים שלנו".

את הגיוס הובילה קרן הצמיחה IGP של משה ליכטמן, שציין בהודעה: "Valens הראתה מחוייבות לקביעת סטנדרטים חדשים של חיבוריות בשווקים שונים, והצלחתה בשוק האודיו-וידאו היא הוכחה ליכולותיה הטכנולוגיות".

טכנולוגיית HDBaseT Automotive של Valens עונה על הצורך של יצרני הרכב להעביר תכני מולטימדיה בקצבים הולכים וגדלים, על גבי תשתית כבילה, פשוטה יעילה וחסכונית שמתאימה לסביבה המאתגרת של פנים הרכב. טכנולוגיה זו עתידה להשתלב במערכות הבידור מבוססות המידע (Infotainment) ובמערכות הבטיחות, ההתרעה והנהיגה האוטונומית (ADAS, ראשי תיבות של Advanced Driver Assistance Systems) בדור הבא של כלי הרכב.

כאמור, החברה הכריזה ביינואר אשתקד על כניסה לשוק הרכב העולמי ועל הצטרפות ענקיות הרכב דיימלר (Daimler AG) וג'נרל מוטורס (General Motors) ושל ספקית הטכנולוגיות לתחום הרכב דלפי (Delphi), לארגון התקינה הבינלאומי HDBaseT, שהקימה. ביוני אשתקד השיקה את רכיב ה-VA600T המיועד להדגים העברה מהירה של וידאו ודטה על גבי קישוריות HDBaseT במכוניות, בסוף שנה שעברה הכריזה שדיימלר הגרמנית, יצרנית מכוניות מרצדס, בחרה בטכנולוגיית ה-HDBaseT לשימוש במכוניות שלה.

גלן דה ווס, סגן נשיא בכיר וסמנכ"ל טכנולוגיות ב-Delphi ציין בהודעה: "היכולת להעביר נתונים בקצב מהיר ובצורה האמינה והיעילה ביותר היא הכרחית למימוש חזון המכונית המחוברת והאוטונומית. ההשקעה והשותפות שלנו עם Valens מהווה הזדמנות נהדרת למנף את הפוטנציאל של טכנולוגיית HDBaseT Automotive במערכות של רכבי העתיד".

Valens

שנת הקמה: 2006

מה החברה עושה: טכנולוגיית סמיקונדוקטור לייצור כבלי תקשורת פשוטים וזולים

מייסדים: דרור ירושלמי (מנכ"ל); עירן לידא (סמנכ"ל טכנולוגיה); מסד אייל (סמנכ"ל מו"פ); נדב בנט (סמנכ"ל ארכיטקטורה); גבי גור-כהן (סמנכ"ל בכיר); אלון בנזראי (סמנכ"ל בכיר)

סך גיוסי הון עד כה: 100 מיליון דולר

מספר עובדים: 250, רובם בהוד השרון

בעלי מניות עיקריים: קרן הצמיחה IGP (משה ליכטמן),Samsung Catalyst Fund, Delphi,MediaTek, גולדמן זאקס, קרנות אביב, Amiti, ג'נסיס, מאגמה, Mitsui

בחירת Valens בפרויקט המבטיחות של "גלובס" בקטגוריית תחבורה, ספטמבר 2016