הארכת הקו האדום בי-ם: 80 מיליון ש' ו-30% מהרווחים לסיטיפס

סיכום עקרוני: סיטיפס תקים את ההארכות, לאחר שהסכימה לפיצוי של 80 מ' ש' במקום 400 מ' ש' אם הקו יופקע מידיה ■ הליך המיון המקדים לזכיינות הקו הירוק יפורסם עוד השבוע

TBM הרכבת הקלה מתחת לנתיבי איילון / צילומים: רפי קוץ
TBM הרכבת הקלה מתחת לנתיבי איילון / צילומים: רפי קוץ

מסתמן שסיטיפס תקים באמצעות אלסטום את הארכות הקו האדום בירושלים, בין הר הרצל לבית החולים הדסה עין כרם ובין פסגת זאב לנוה יעקב, וכן שלוחה לקו בין גבעת רם לגשר המיתרים. בפגישה שהתקיימה הבוקר (א') בין מנכ"ל סיטיפס ירון רביד, יו"ר החברה אברהם בייגה שוחט ובעלי מניות נוספים, לבין נציגי המדינה בראשות החשב הכללי רוני חזקיהו וראש אגף התקציבים אמיר לוי, הוחלט כי יתנהל מו"מ של חודשיים לסגירה סופית של הסיכומים.

במקביל תפרסם המדינה עוד השבוע את מסמכי המיון המקדים לזכיינות הקו הירוק, המתוכנן בין שכונת גילה לגבעה הצרפתית. המסמכים יכללו את הקמת הקו והפעלתו ל-15 שנה, וכן אופציה להפעלת הקו האדום, שלמדינה יש אופציה לרכוש מידי סיטיפס (Buy Back) החל ממארס 2019, ואופציה להקמת הארכות הקו האדום, אם המו"מ עם סיטיפס לא יבשיל. פרסום המסמכים נמצא באחריות ועדת המכרזים הבין-משרדית בראשות סגן בכיר לחשב הכללי יריב נחמה, בה נציגות לאוצר, למשרד התחבורה ולעיריית ירושלים.

על פי הודעת האוצר מהיום, "במסגרת ההבנות הגיעו הצדדים להסכמה על כלל רכיבי ההפעלה, ההיערכות והאינטגרציה של הקמה והפעלת הארכות הקו (האדום, נ"י). הסכמות אלו הינן בהמשך לסיכום בגין עלות הקמת ההארכות אליו הגיעה המדינה עם חברת אלסטום, קבלן המערכות בפרויקט, המגלם את כלל ההיבטים הנוגעים להארכות הקו".

ביוני שנה שעברה סיכמו הממשלה וסיטיפס כי אלסטום תבצע את פרויקט ההארכות במימון של 350 מיליון אירו מקופת המדינה, כולל רכש קרונות חדשים, חשמול ושדרוג הדפו של הקו האדום ליד שועפט. אלא שהמדינה עיכבה את השקת הפרויקט, בגלל כוונתה לרכוש מסיטיפס את הקו האדום, ודרישת סיטיפס לפיצויים של כ-400 מיליון שקל על הפסדיה הצפויים מאי-הפעלת הארכות הקו האדום עד 2036, כפי שקבע הסכם הזכיינות.

על פי ההסכם מ-2002, לאחר הרווחים המוגנים ברשת ביטחון, סיטיפס אמורה היתה ליהנות מ-42% מהרווחים שיופקו מהארכות הקו האדום, והיא דרשה להוון אותם. מנגנון דומה יופעל על המקטע המרכזי של הקו האדום, שרכישתו על ידי המדינה צפויה לזכות את סיטיפס ביותר ממיליארד שקל. המדינה התנגדה לדרישת סיטיפס בנוגע לפיצוי על ההארכות, בטענה שאין לו הצדקה בהתחשב שמימון הקטעים יבוא מתקציב המדינה. המקטע המרכזי של הקו, הפעיל כבר, מומן על ידי סיטיפס.

לאחר מו"מ ארוך הציעה לאחרונה הממשלה לסיטיפס פיצוי של 40 מיליון שקל, בעוד סיטיפס מחתה על הפרת ההסכם לטענתה והסכימה להתפשר ולקבל 260-300 מיליון שקל. מחלוקת נוספת התגלעה בין הצדדים בנוגע לחלוקת ההכנסות מעל רשת הביטחון בקטעי ההארכות, כאשר המדינה דרשה מסיטיפס להסכים ל-20% במקום 42%, בעוד סיטיפס הסכימה לרדת ל-30%.

המנוף שהפעילה המדינה לכל אורך הדרך היה לקיחת בניית ההארכות והשלוחה מסיטיפס והעברת העבודות לקבלנים אחרים. חולשת המדינה במו"מ נובעת ככל הנראה מנוסח ההסכם - אף שהיא טוענת כי סיטיפס מסתמכת על פרשנות ולא על הוראות מפורשות - וכן מסוגיית לוחות הזמנים. גם בממשלה מודים שאלסטום יכולה להיכנס לשטח במהירות ולהביא לפתיחה מהירה של קטעים מסוימים מההארכות, ובעיקר הקטע בין הר הרצל לקריית יובל.

בפגישה היום הוסכם כי סיטיפס תזכה ב-30% מרווחי ההארכות מעבר לרשת הביטחון בתקופה שטרם רכישת הקו על ידי המדינה. כמו"כ סוכם כי תקבל 40 מיליון שקל במהלך עבודות ההקמה לפי אבני דרך שנקבעו, וכי אם המדינה תממש את ה-Buy back, סיטיפס תפוצה ב-40 מיליון שקל נוספים.

יו"ר סיטיפס אברהם בייגה שוחט מסר: "אנו מברכים על ההבנות שהושגו הבוקר, בראש ובראשונה לטובת תושבי ירושלים, המשוועים זמן רב לרכבת קלה לבתי החולים, האוניברסיטאות והשכונות המרוחקות דוגמת נווה יעקב. סיטיפס מוכנה להתחיל כבר בתקופה הקרובה בעבודות על ההארכות קו הרכבת, לאחר שחלק גדול מהתוואי כבר חפור ומוכן לעבודות, כל זאת בכדי להקל על תושבי העיר ולקדם במהירות את הפעלת הקו. אנו גאים להפעיל את הרכבת הקלה בירושלים שהינה סיפור הצלחה וגאווה לאומית, ונמשיך להעניק לתושבי ירושלים שירות בטוח, נוח ונגיש".

גיל יעקב, מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית 15 דקות, מסר בתגובה: ״המשך החוזה עם סיטיפס הוא כניעה של פקידי האוצר לסחיטה של בעלי המניות של חברת סיטיפס. שר האוצר משה כחלון הפקיר את הקופה הציבורית וראש עיריית ירושלים ניר ברקת הפקיר את נוסעי התחבורה הציבורית. אנו דורשים להפסיק את ההתרפסות בפני בעלי הון כוחניים ולהחליף את סיטיפס - לטובת נוסעי התח״צ בירושלים".

לדברי מייסד ודובר 15 דקות יוסי סעידוב, "מאז החלה סיטיפס לפעול בירושלים, זמני הנסיעה התארכו משמעותית והמדינה משלמת לה יותר כסף מהצפוי. על פי החוזה, לסיטיפס יש בלעדיות על תוואי הרכבת הקלה ואוטובוסים לא יכולים לנסוע במקביל אליה לאורך יותר משתי תחנות. כך נוצר מצב אבסורדי בו תושבי קרית יובל המבקשים להגיע לגבעת רם או לגבעת שאול הסמוכים לשכונתם נאלצים להחליף בין אוטובוס, רכבת קלה ושוב אוטובוס.

"מנגד, בפסגת זאב התושבים התקוממו נגד הכוונה לבטל קווי אוטובוס ישירים לעיר והמדינה משלמת לסיטיפס מדי חודש פיצוי כספי גבוה. פקחי סיטיפס מתעמרים בנוסעי הרכבת הקלה, מזמינים שוטרים לנוסעים שלא תיקפו, קונסים ילדות בנות 12, מכונות הכרטיסים איטיות ומיושנות והרכבת צפופה. משרד האוצר כבל את עצמו להסכם רע למדינה ורע לנוסעים בתחבורה הציבורית. שתיקתו של ראש העיר ניר ברקת תמוהה".