נדחה ערעור רשת חצי חינם על קנס בגין אי-סימון מחירים

הקנס שהטילה הרשות להגנת הצרכן על הרשת עומד על 318,400 שקל ■ ביהמ"ש: "לא יעלה על הדעת כי בית עסק, בשל גודלו, יכול להפר כללים והוראות הבאים להגן על הצרכן"

חצי חינם / צילום: תמר מצפי
חצי חינם / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה ערעור נוסף שהגישה רשת חצי חינם על קנס שהשיתה עליה הרשות להגנת הצרכן. הרשת הגישה ערעור על פסק דינו של בית המשפט השלום בירושלים, שדחה את הערעור על הקנס בחודש ינואר האחרון.

הקנס שהטילה הרשות להגנת הצרכן על הרשת עומד על 318,400 שקל בשל אי-סימון מחירים על גבי מוצרים, זאת בעקבות ביקורת שנערכה בשני סניפים של חצי חינם.

בעקבות הביקורת, בה התגלו מוצרים שעל גביהם לא הופיעו מחירים כנדרש לפי חוק, הושת על הרשת בתחילה קנס בגובה של 485,600 שקל, אלא שהוא הופחת לסך של 318,400 שקל.

בערעור טענה חצי חינם כי העיצומים הכספיים לא ניתנו על סמך תשתית ראייתית מהימנה ושלמה שגובשה במסגרת הליך חקירתי ראוי. בין היתר נטען כי מבקרי הרשות שתיעדו את המוצרים עשו זאת בצורה חלקית ולא ברורה. עוד נטען כי הטלת העיצומים "לא עמדו במבחני המידתיות", וכי "ניתן היה להסתפק באמצעים פוגעניים פחות, דוגמת התחייבות להימנע מהפרה המוסדרת". 

בית משפט המחוזי נסמך על החלטת בית משפט השלום בדבר טענת חוסר המהימנות של הראיות, כשבהחלטה פירט השופט דניאל טפרברג מדוע הוא אינו מקבל את הערעור. בין היתר ציין השופט כי "אינני מקבל את טענת המבקשת כי יש לבטל את העיצומים או להפחיתם, מאחר שמדובר במרכול גדול עם אלפי מוצרים לעומת כמות ההפרות המזעריות לכאורה. בית משפט קמא התייחס לכך בצורה ברורה - דווקא בבתי עסק גדולים דרושה הקפדה יתרה על עמידה בחוקים ובנהלים, שכן לצרכן קשה יותר לברר את המחירים בין שלל המוצרים הרבים המצויים לפניו.

"לא יעלה על הדעת כי בית עסק, בשל גודלו, יכול להפר כללים והוראות הבאים להגן על הצרכן. נקודת המבט של הצרכן היא על אותו מוצר בודד אותו הוא מעוניין לרכוש, ואין נפקא מינה לכך שבהרבה מוצרים אחרים לא התקיימו הפרות. מבחינתו של הצרכן, דין מוצר אחד העומד לנגד עיניו כדין 100 מוצרים".