הפליק-פלאק של טראמפ: סין לא מבצעת מניפולציות במטבע

נשיא ארה"ב מתחיל לסגת מהכרזותיו והבטחותיו במערכת הבחירות, בד-בבד עם הידרדרות במעמדו של סטיב בנון, "האסטרטג הראשי" בבית הלבן

``במידה וטראמפ ישחרר חסמים מהבנקים זה עשוי להפריח את הנדלן`` / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
``במידה וטראמפ ישחרר חסמים מהבנקים זה עשוי להפריח את הנדלן`` / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

במסע הבחירות לנשיאות, היו נאומי המועמד הרפובליקאי דונלד טראמפ משופעים בהצהרות פופוליסטיות, שניצלו את תחושות הקיפוח של שכבות נרחבות במעמד הביניים הנמוך. התבטאויות טראמפ ב-2016 סיווגו את האמריקאים כקרבנות של אליטות עושקות מקומיות, במיוחד וול סטריט והבנקים, ושל מדינות זרות, במיוחד סין, ש"סובבה את ארה"ב על האצבע הקטנה שלה" באמצעות מניפולציות של היואן.

אבל ב-2017, זמנים חדשים, זמירות חדשות. הנשיא דונלד טראמפ מתחיל לסגת מהכרזותיו והבטחותיו במערכת הבחירות, בד-בבד עם הידרדרות במעמדו של סטיב בנון, "האסטרטג הראשי" בבית הלבן, והיועץ המרכזי בקמפיין הבחירות שעיצב את המסר הפופוליסטי של המועמד טראמפ. יש הערכות שימיו בבית הלבן ספורים, לאחר שטראמפ הכריז, בראיון ל"ניו-יורק פוסט", שהוא "האסטרטג של עצמו". כל התהפוכות האלה מתרחשות עוד בטרם מלאו 3 חודשים לנשיאות החדשה.

על פי הערכות אלה, השחיקה במעמד בנון נובעת מעליה משמעותית בכוחם של "שתולי" גולדמן זאקס בממשל טראמפ, ובראשם גארי קוהן, לשעבר נשיא גולדמן זאקס, שהחל לכהן באחרונה כראש מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן והיועץ הכלכלי הראשי של הנשיא. אנשי וול סטריט בממשל דוחפים להסיט את טראמפ למסלול של מדיניות כלכלית שלא תהיה מבוססת על מלחמות סחר גלובליות או מאבקים מתמידים עם הממסד הפיננסי האמריקאי.

וכך, בראיון ל"וול סטריט ג'רנל", אתמול, הבהיר טראמפ שהוא שוב אינו מאשים את סין בביצוע מניפולציות של המטבע שלה כדי לעודד את יצואה. הוא בחר לומר, ש"הדולר האמריקאי נעשה חזק מדי". זה סיבוב פרסה מאחת מאושיות מצע הבחירות שלו. למשל, בנאום בגטיסברג, פנסילווניה, ב-22 באוקטובר אשתקד אמר המועמד טראמפ: "סין עושה מניפולציות במטבע שלה. מה שהם עושים לנו באמצעות המניפולציה הזו - עצוב מאוד. אני לא מאשים אותם. הם פקחים מאוד. אני מאשים את הפוליטיקאים שלנו שהתירו למצב הזה להתרחש".

למעשה, באתר קמפיין הבחירות של טראמפ עדיין כלול המשפט שהנשיא המיועד יורה לשר-האוצר להגדיר את סין כמדינה שמבצעת מניפולציות במטבע שלה.

טראמפ אמר לג'רנל, כי שינה את דעתו על ההתנהלות הסינית בזירה הפיננסית מפני שסין אינה מבצעת מניפולציות ביואן עתה. אך באותה נשימה הוא אמר, כי הוא מקווה שבייג'ינג תסייע להכיל את האיום הגרעיני של קוריאה הצפונית.

במהפך אחר, הודיע טראמפ בראיון שהוא פתוח לאפשרות להשאיר לתקופת כהונה נוספת את ג'נט ילן, יו"ר הפדרל ריזרב. "אני מחבב אותה, אני מכבד אותה", אמר הנשיא. "... אני מוכרח לומר שאני מרוצה ממדיניות הריבית הנמוכה של ה'פד'".

שוב, ההצהרה הזו של טראמפ עומדת בניגוד גמור לדברים שהוא אמר על ילן במהלך מסע הבחירות. הוא האשים אותה שהיא בוחרת להשאיר את הריבית ברמות שואפות לאפס כדי לסייע לממשל אובמה. "היא צריכה להתבייש בעצמה", אמר המועמד טראמפ.

ותפנית נוספת: באותו ראיון אומר טראמפ, שהוא שוב אינו מעוניין לסגור את הבנק ליצוא-יבוא, למרות שבמסע הבחירות הוא גרס שהמוסד הזה הוא לשכת סעד לקפיטליזם. על פי החשיבה החדשה של טראמפ: "מתברר, בראש ובראשונה, שהרבה מאוד חברות קטנות אכן נעזרות ע"י הבנק, ומה שחשוב יותר, מדינות אחרות מעניקות סיוע דומה לחברות שלהן ודבר זה עלול לגרום לכך שארה"ב תפסיד כמות עצומה של עסקים". אין ספק שהתמיכה החדשה בבנק ליבוא יצוא תכעיס רפובליקאים שמרנים רבים, שסבורים שמוסד זה מאפשר לממשלה להתערב לטובת חברות מסוימות שהיא חפצה ביקרן וכך להתערב בשוק החופשי ביד גסה.

אך אולי הכותרת הגדולה ביותר בראיון הייתה הסתייגותו של טראמפ מחוזקו של הדולר. הוא אמר, כי עוצמתו הדולר נובעת חלקית מהביטחון של השוק בנשיא ארה"ב, אך הודה, כי דולר חזק פוגע בכלכלה הלאומית. "קשה ביותר להתמודד (בשוק) כאשר בידיך דולר חזק ומדינות אחרות מפחתות את המטבעות שלהן".

אסוואר פראסאד, פרופסור לסחר בינלאומי באוניברסיטת קורנל, אמר ל"וושינגטון פוסט", כי התייחסות כה ישירה של נשיא ארה"ב לערך הדולר היא מדהימה. "הצהרה כזו יכולה להתפרש כאיום מרומז על מדינות אחרות, שאם הדולר יוסיף להיות חזק, ואם ארה"ב תרשום מאזנים שליליים בסחר שלה עם שותפות סחר חשובות, הנשיא טראמפ יוכל לנקוט פעולה כלשהי".