"זה הזמן להוריד הילוך, להפחית סיכון ולשבת על יותר מזומן"

קובי נבון, יו"ר בית ההשקעות אלומות: "להעביר חלק מהכסף לניהול מקצועני אקטיבי ומהיר תגובה, למשל בקרנות הגמישות" ■ "הבורסה של ת"א זה גוף חולה שצריך לקבל בדחיפות שני עירויים – הפחתת הרגולציה והורדת שיעור המס על רווחי הון" ■ קרנות נאמנות או פוליסות חיסכון – מה עדיף?

לאחר הראלי שנרשם בחודשים האחרונים בשוקי המניות בעולם, שהחל עם בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא, ועל רקע חוסר היציבות הגיאו-פוליטית והכלכלית שמאפיינת את העולם בתקופה האחרונה ומגבירה את חששות המשקיעים מפני הבאות, אומר בראיון ל"גלובס" קובי נבון, יו"ר בית ההשקעות אלומות ואחד מוותיקי שוק ההון כי "זה הזמן להוריד הילוך, להפחית סיכון ולשבת על חלק מהרווחים הממומשים במזומן, וגם להעביר חלק מהכסף לניהול מקצועני אקטיבי ומהיר תגובה, למשל בקרנות הגמישות".

מה אתה אומר למי ששואל אותך במה כדאי להשקיע עכשיו בישראל?

"בתקופה האחרונה פונים אלי הרבה מאוד אנשים מכל שדרות העם ושואלים - במה כדאי להם השקיע היום, מאחר והאלטרנטיבות שלהם הולכות ומצטמצמות. נראה שהציבור עוד לא הפנים זה שבתקופה הקרובה סביר להניח שהכסף שלו לא יעשה ביצועים כל כך טובים כבעבר ושהיחס שלו לכסף צריך להשתנות. אנשים שהיו רגילים לתשואות יפות, אפילו באפיקים סולידיים, עדיין מצפים שהתיק שלהם ירשום תשואה שנתית של 5%-6% כפי שהתרגלו בעבר, אבל כיום אלו תשואות שפשוט לא קיימות והדיסקט של האנשים צריך להשתנות".

"אם בוחנים את אלטרנטיבות ההשקעה בארץ רואים הן בנדל"ן והן בשוק ההון שאין כרגע פוטנציאל לתשואות גבוהות כבעבר. למשל על השקעה בנדל"ן בישראל שעד לפני מספר שנים הייתה מאוד כדאית, כיום בכלל לא בטוח שיהיה בה רווח הון, כאשר השר כחלון רואה במשקיעי הנדל"ן כשופכי שמן על מדורת הנדל"ן ומנסה להילחם בהם על ידי העלאת מסים. המשקיעים גם נסוגים מהשוק כשהם מבינים שנכסים טובים שמושכרים במרכז הארץ לא נותנים יותר מתשואה של 2%-3% וזה עוד לפני מס והוצאות תחזוקה על הדירה. אני בתנאים האלה לא הייתי בוחר להשקיע היום בנדל"ן כאפיק השקעה מועדף".

"גם בשוק ההון הישראלי קשה יותר כרגע להשקיע, ונראה שבמרבית האפיקים הסיכון עולה על הסיכוי. אם ניקח את תיק השקעות הסולידי המקובל על מרבית החוסכים בישראל, שמתפלג בין השקעות במניות, כ-20%-30% והשקעות באג"ח, כ-70%-80%, נראה כי האטרקטיביות שלו יורדת. זה היה תיק נכון להשקעה כאשר בשוק האג"ח היה עדיין "בשר", אבל זה לא מה שקורה כרגע באפיקים הסולידיים בישראל, שנותרו כמעט בלי אפשרות לייצר רווחי הון והתשואות עליהן הן נמוכות מאוד בראיה היסטורית, כך שהתשואות הנמוכות באפיק הסולידי לעיתים אפילו לא מגלמות את הסיכון הטמון בהשקעה זו", אומר נבון.

אין אפסייד במניות?

"גם במחירי המניות, שיש מי שיגידו שעדיין נסחרות בארץ במכפילים סבירים, אני לא רואה שיכול להיות בהן אפסייד משמעותי בשנה הקרובה. אני לא רואה עוד גל עליות של 20% במדדים המובילים. גם אם נראה בשוק המניות עלייה יפה של עד 10%, בתיק ההשקעות הסולידי בארץ הנשען מקסימום 30% מנייתי נראה על עלייה זו תשואה שנתית של 3% בתיק, בזמן שבאפיק האג"חי התשואות שואפות לאפס. הדרך הנכונה יותר כרגע לפעול בשוק ההון הישראלי היא להעביר חלק מהכסף מהמכשירים הפאסיביים והסולידיים מדי, למנהלי השקעות מקצוענים שיודעים איך לחפש הזדמנויות מהירות בשוק התנודתי ללא מגבלות מיוחדות, כמו למשל בקרנות הנאמנות הגמישות, שם מנהל השקעות נהנה מגמישות רבה יותר בפעילות, מניהול אקטיבי יותר של הנכסים וממהירות תגובה שאינה מאפיינת השקעה באפיקים הסולידיים בשוק תוך שהוא מנסה להוכיח את המקצוענות שלו יום יום. לרוב גם התשואות של הקרנות הגמישות בתקופה של חוסר ודאות הן טובות יותר".

אחרי כמעט 100 ימים של חסד, כיצד לדעתך תשפיע על השוק כהונתו של טראמפ?

"כל מה שאמרתי עד כה הוא עוד לפני שדיברנו על "הג'ינג'י" שיושב כיום בבית הלבן. לך תדע מה הוא יעשה. כל שיעול שלו עלול להרעיד את אמות הסיפין. אתה לא יודע איך תשפיע לחיצת היד שלו עם ראש ממשלת סין או מה הוא יגיד על פוטין. יש שם משהו שהוא מאוד מפחיד. הפוטנציאל בשוק לא יציב כרגע. להזכירך, הרי אף אחד לא האמין שטראמפ יזכה וגם מי שחשב כך הכין את עצמו לנפילה בשווקים בעקבות הזכייה. מה שקרה היה הפוך לגמרי - גם טראמפ נבחר וגם בחירתו הציתה ראלי אדיר בשוק המניות. את זה אף אחד לא צפה. ככה נראה עולם לא יציב ולכן כדאי להיזהר לשמור על גמישות בתגובה לאירועים שמשפיעים על השווקים, וזה כולל גם הגדלה של כרית הביטחון באמצעות הגדלת הרכיב המזומן בתיק, אחרי 8 שנים של עליות כמעט רצופות בשוק ההון".

"כדאי עדיין להמתין ולראות מה קורה עם כל התוכניות של טראמפ בתחום הורדת המיסים, הפחתת הרגולציה על הבנקים וחברות הפיננסים, השקעה בתשתיות - כל התוכניות האלה ואפילו אם רק חצי מהן יתגשם, יכולות בהחלט להמשיך ולתמוך בשוק שעדיין נהנה מסביבת ריבית נמוכה שעולה בקצב מתון מאוד ומחוסר באלטרנטיבות השקעה אחרות, אולם כדי שהשוק ימשיך בכיוון צפונה קודם טראמפ צריך לפרוע את השטרות. בינתיים הכישלון שספג כשלא הצליח לבטל את תכנית הבריאות, אובמה-קר, למרות שיש לו רוב בקונגרס, היא לא סימן טוב. אחרי רבעון פנטסטי בשוק המניות האמריקני, זה הזמן להתיישב עם חלק מהכסף על הגדר".

איפה אפשר לחשוב על השקעה פיננסית הולמת כרגע?

"בארה"ב עדיין יש הזדמנויות מעניינות, בעיקר בשוק האג"ח הקונצרני, שם ניתן למצוא אג"ח של חברות שמדורגות A+ , בדומה לדירוג החוב של מדינת ישראל, אשר מציעות למשקיעים בהן תשואות גבוהות יותר משמעותית ונותנות תשואות של כ-3% ויותר, זאת לעומת האג"ח השקליות שלנו שלא נותנות אפילו 1.2%. לכן אנו רואים הרבה גופים מוסדיים בישראל שמעבירים את השקעותיהם לאג"ח הקונצרניות בשוק האמריקני. זוהי השקעה עדיפה, כל עוד מגינים מפני החשיפה הדולרית, שלוקחת חלק מהתשואה. ההגנה הדולרית חשובה למשקיעים הישראלית בשל החשש מהמשך התחזקותו של השקל בשל העודף הקיים בחשבון השוטף במאזן התשלומים של ישראל, ללא הגנה מתאימה על החשיפה הדולרית, התשואה השקלית על השקעה באג"ח אמריקנית תהיה במקרה הטוב דומה תשואת אג"ח בישראל. בשוק המניות והאג"ח הקונצרני בארה"ב תמיד מעניין להסתכל על חברות שיש להן אופק יציב וטוב ותזרים מזומנים נאה. חברות כאלה נראה כעת בתחומי הפיננסים, התשתיות והשיווק האינטרנטי. יש שם לא מעט חברות שעדיין בהחלט נראות מעניינות להשקעה".

מה דעתך על מה שקורה בבורסה הישראלית שלא מצליחה להתאושש ולמשוך אליה חברות ומשקיעים כאחד?

"הבורסה הישראלית זה גוף חולה שצריך לקבל בדחיפות שני עירויים - עירוי אחד הוא הקלה ברגולציה ועירוי שני הוא הפחתת שיעור המס על רווחי הון. כל עוד לא יתקבלו שני העירויים האלו בבורסה הישראלית, לא יקרה בה שום דבר - היא תמשיך להיות לא רלבנטית, אפילו ביחס לנדל"ן, שבו המס הוא 10% בעוד שמס על רווחי הון בבורסה עומד כבר כמה שנים על 25%. היה צריך ששיעורי המס בשני האפיקים יהיו דומים. כמה שינויים קוסמטיים שכן עשו בבורסה, כמו שינוי הרכב המדדים, הם בסך הכל טובים, אבל לא זה מה שישנה את המצב".