מזרחי טפחות בדרך להפוך לבנק השני בגודלו בכמות הסניפים?

מתכוון להגיע ל-200 סניפים בעוד 5 שנים - בעוד לאומי ודיסקונט, שלהם 200 סניפים כיום, מתכוונים להמשיך לסגור סניפים ■ ב-4 שנים ירד מספר סניפי הבנקים ל-1,047 סניפים

אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי  / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי / צילום: תמר מצפי

האם מזרחי טפחות בדרך להפוך לבנק השני בגודלו בכמות הסניפים? מנתוני דוחות הבנקים לשנת 2016, והתוכניות שלהם לגבי העתיד, נראה כי מזרחי טפחות, שהוא כיום הרביעי בגודלו במספר הסניפים, צפוי לעקוף את דיסקונט ולאומי ולהתמקם במקום השני ובפער לא גדול מבנק הפועלים, הנמצא במקום הראשון.

תהליך סגירת הסניפים בבנקים נמשך ביתר שאת גם בשנת 2016. מבדיקת "גלובס" עולה כי פועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי סגרו קרוב ל-50 סניפים ב-2016. ב-4 השנים האחרונות ירד מספר הסניפים במערכת הבנקאית ב-107 ל-1,047 סניפים, ירידה של 10% לעומת נתוני סוף שנת 2012. במערכת הבנקאית מעריכים כי מגמת סגירת הסניפים תימשך בשנים הקרובות, כך שבעוד כעשור מספר הסניפים יהיה נמוך בשליש לעומת נתוני 2012.

בבנקים מעריכים כי הסניפים לא ייעלמו, אבל יעברו שינוי מהותי - ביצוע פעולות בנקאיות בסיסיות יילך וייעלם מהסניפים, והם יהפכו למקום בו מתבצעות בעיקר פעולות מורכבות יותר כמו ייעוץ משכנתאות, ייעוץ השקעות ועוד.

יוצא דופן במגמה זו הוא מזרחי טפחות, בניהולו של אלדד פרשר, שב-4 השנים האחרונות גדלה מצבת הסניפים שלו ב-5% ל-184 סניפים, וזאת כחלק מאסטרטגיה של הבנק לבדל עצמו מהבנקים האחרים ולשים דגש על השירות האנושי ופריסת הסניפים.

בשנים האחרונות ביצע הבנק תהליך התייעלות נקודתי של מיזוג כמה סניפים סמוכים, וזאת במקביל לפתיחת סניפים חדשים, מה שהביא לכך שמספר הסניפים נותר כמעט ללא שינוי. אלא שבשנת 2016 רשם הבנק תוך שנה אחת קפיצה במספר הסניפים מ-177 ל-184.

זאת ועוד, במסגרת התוכנית האסטרטגית שהבנק הציג לפני מספר חודשים, הוחלט להמשיך במגמת פתיחת הסניפים ולפתוח מדי שנה 3-5 סניפים נוספים, כך שבתוך 5 שנים מתכוון הבנק להגיע לפריסה של כ-200 סניפים.

מי שכיום יש להם פריסה של כ-200 סניפים הם לאומי ודיסקונט (203 ללאומי ו-200 לדיסקונט, נכון לסוף 2016). שני הבנקים הללו סוגרים בשנים האחרונות סניפים, וצפויים להמשיך במגמה של צמצום בקצב של לפחות 10 סניפים בשנה. כתוצאה משתי המגמות ההפוכות הללו (מזרחי בפתיחה ולאומי ודיסקונט בסגירה), סביר כי כבר בתוך כשנתיים יהפוך מזרחי טפחות לבנק השני בגודלו במספר הסניפים. מדובר בנתון מרשים לאור העובדה שרק בשנת 2012, הוא היה הבנק בעל מספר הסניפים הקטן ביותר מבין 5 קבוצות הבנקים הגדולות.

ההחלטה של מזרחי טפחות להרחיב את מספר הסניפים אינה טריוויאלית, ומנוגדת לא רק למגמה בבנקים בישראל אלא למגמה של בנקים רבים בעולם, שסוגרים סניפים. יחד עם זאת, הבנק גם עובר במקביל באופן הדרגתי למודל של שכירת נכסי נדל"ן במקום בעלות, כדי לשפר את הגמישות ולאפשר לו "לחשב מסלול מחדש" במידה שיחליט על שינוי באסטרטגיה.

בנק ישראל מקשה אך מאשר

בבנקים מסבירים כי תהליך סגירת הסניפים הוא תוצאה של עולם משתנה ושל מעבר לקוחות מביצוע פעולות בסניף לערוצים הדיגיטליים. באחד הבנקים הגדולים מספרים כי ב-2016 סך הפעולות הבנקאיות גדל ב-10%, כאשר במקביל כמות הפעולות בסניפים ירדה ב-15%, כלומר מדובר בירידה ריאלית של 25% בביצוע פעולות בסניפים בתוך שנה אחת. בבנק אחר מספרים על מגמה דומה, ואומרים כי בתוך שנה אחת נרשמה ירידה של 9% בביקורים בסניפים, ובמקביל עלייה דו-ספרתית בשימוש במכונות ובמכשירים האוטומטיים.

המהפיכה הטכנולוגית הזו נוחה מאוד לבנקים ומשתלבת בתוכניות ההתייעלות שלהם, לשיפור מבנה ההוצאות הכבד שלהם. סגירת סניפים, או כפי שהבנקים מעדיפים לכנות זאת "מיזוג סניפים", מאפשרת התייעלות בכוח אדם, והתייעלות בשורת הוצאות נוספות בתחזוקת סניפים. בנוסף, בחלק מהמקרים הבנק הוא הבעלים של שטח הנדל"ן של הסניף, מה שמאפשר לו למכור אותו וליהנות מרווחי הון נאים בחסות הגאות בשוק הנדל"ן.

כך למשל בנק לאומי, שיושב על נכסי נדל"ן רבים ויקרים באזור המרכז, רשם אשתקד רווח של 132 מיליון שקל ממימושם. דיסקונט מציין בדוחותיו כי רשם אשתקד רווח של 63 מיליון שקל ממכירת נדל"ן, וכי ברבעון הראשון של השנה ירשום רווח נוסף של 12 מיליון שקל, ואילו הבנק הבינלאומי צפוי לרשום ברבעון הראשון הכנסה של 28 מיליון שקל ממכירת שטח הפעילות במגדל שלום בת"א.

אלא שלצד זאת, מגמת סגירת הסניפים בשנים האחרונות גם הביאה לתרעומת בקרב חלק מהלקוחות במיוחד בפלח השוק המבוגר יותר או באזורים בהם אין הרבה סניפים. תרעומת זו הגיעה לשולחנה של הכנסת, ובשנה שעברה נכנס לתוקף חוק ולפיו כל סגירת סניף חייבת את אישור בנק ישראל. כתוצאה מכך הפיקוח על הבנקים פרסם רשימה של תנאים לאישור הסגירה ובראשם מציאת חלופות לקהל הלקוחות.

בבנקים מציינים כי מאז כניסת החוק לתוקף, הפכה סגירת הסניפים לאיטית יותר, וכי בנק ישראל לא מעניק בקלות אישור לסגירת הסניפים, אך בסופו של דבר מאשר את רובם הגדול.

עוד נציין כי עיקר סגירות הסניפים מתבצעות באזור ת"א, המרכז והשרון - כ-70% מהסניפים הנסגרים הם באזורים אלה. במקביל לכך פותחים חלק מהבנקים גם סניפים חדשים, בעיקר במגזר הערבי ובפריפריה. הסניפים החדשים הנפתחים שונים מאלו שנסגרים והם יעילים וקטנים יותר, הן מבחנת שטח והן מבחינת כוח אדם. כמו כן, כמעט כל הסניפים החדשים נפתחים ללא עמדות טלרים.

מי שביצע אשתקד תהליך מיזוג סניפים בקצב הגבוה ביותר הוא בנק לאומי. לאומי סגר בשנה שעברה 16 סניפים, ובסך-הכול מאז שנת 2012, ירד מספר הסניפים בבנק ב-41 ל-203 סניפים.

מנכ"לית הבנק, רקפת רוסק עמינח, מאמינה כי עולם הבנקאות עובר לתחום הדיגיטלי - מה שהביא אותה גם להשקיע סכומים לא מבוטלים במיזם הבנקאות הדיגיטלי פפר, שנמצא עדיין בשלב הפיילוט, ואמור להיפתח לכלל הציבור בהמשך הקיץ.

לפי הערכות, קצב סגירת הסניפים הנוכחי בבנק יימשך גם בשנים הקרובות, כך שתוך 3 שנים "ימוזגו" קרוב ל-50 סניפים נוספים. מכיוון שבינתיים קצב סגירת הסניפים בדיסקונט נמוך יותר, ומזרחי טפחות מתכנן לגדול במספר הסניפים, בהחלט ייתכן שלאומי - שהוא הבנק השני בגודלו במערכת - יהפוך בשנים הקרובות להיות הבנק הרביעי בגודלו מבחינת פריסת הסניפים.

מי שעוד צריך להמשיך ולסגור סניפים ואולי אף להגביר את הקצב הוא בנק דיסקונט. דיסקונט, בניהולה של לילך אשר טופילסקי, סובל מיחס יעילות חלש, שמתבטא גם במספר הסניפים של הקבוצה. לדיסקונט 200 סניפים נכון לסוף 2016 (כולל מרכנתיל), כמעט כמו לבנק לאומי, שגדול יבאופן משמעותי ממנו.

אשר טופילסקי מובילה בדבקות תהליך התייעלות בבנק, והיא הצליחה להקטין את מספר הסניפים בקבוצה ב-25 מאז נכנסה לתפקידה לפני 3 שנים. שטחי הנדל"ן של הקבוצה צומצמו ב-14.5 אלף מ"ר תוך שנתיים וחצי. אולם יש לה עוד עבודה רבה בתחום זה עד שלבנק תהיה פריסה סניפית ההולמת את גודלו. לאור הקצב המהיר שבו לאומי סוגר סניפים, ייתכן שבמהלך השנה יהפוך דיסקונט לבנק השני בגודלו מבחינת מספר הסניפים (ויחזיק בתואר זה עד שמזרחי טפחות יואיל לעקוף אותו).

בנק הפועלים ממתן את הקצב

בנק הפועלים היה הראשון שהחל במגמת סגירת הסניפים לפני יותר מ-5 שנים, ולכן הוא יכול להרשות לעצמו למתן את קצב הסגירה. הבנק הוא בעל פריסת הסניפים הגדולה ביותר ומחזיק ב-235 סניפים - ירידה של 10 סניפים במהלך 2016. בסך-הכול ירד מספר סניפי הפועלים ב-41 בתוך 4 שנים.

בבנק הפועלים צפויים למתן את קצב סגירת הסניפים לעומת השנים הקודמות, ובמקביל להמשיך ולפתוח סניפים חדשים. הבנק מתמקד במגזר הערבי, כשאשתקד פתח במגזר זה 3 סניפים, ובשנים האחרונות הכפיל את כמות הסניפים במגזר זה ל-28.

סביר כי פועלים ימשיך להחזיק בתואר הבנק בעל מספר הסניפים הגדול ביותר, אולם בהנחה שימשיך בהתייעלות ובמיזוג הסניפים (גם אם בקצב מתון יותר), הרי שהפער בינו לבין מזרחי טפחות, המכוון ליעד של 200 סניפים, לא יהיה גבוה בעוד כמה שנים.

בשקט בשקט, גם בקבוצת הבינלאומי מתבצע תהליך התייעלות וסגירת סניפים. אשתקד ירד מספר סניפי הקבוצה, שבניהול סמדר ברבר צדיק, ב-7 ל-165 סניפים. בתוך 4 שנים הצטמצם מספר סניפי הבנק ב-8%. צמצום מספר הסניפים מתאפשר גם הודות למיזוג המהיר יחסית שבוצע לחברות פאג"י ויובנק אל תוך הבינלאומי, וסביר כי תהליך המיזוגים יימשך גם בשנים הקרובות.

הירידה בסניפי הבנקים
 הירידה בסניפי הבנקים