"המגמה החיובית בשוקי המניות בארה"ב צפויה להימשך"

הנדריק (ריקי) גלדנהויז, מנהל השקעות בכיר ב-UBS: "התשואות בנדל"ן ירדו משמעותית לעומת שנים קודמות, אבל כל עוד הריבית כל כך נמוכה - הזרם החיובי של כספים להשקעות בנדל"ן כנראה יימשך"

הנדריק (ריקי) גלנדהויד / צילום: רונן מחלב
הנדריק (ריקי) גלנדהויד / צילום: רונן מחלב

"לשוק הישראלי יש פוטנציאל צמיחה משמעותי, למרות שישראל היא כבר מזמן לא שוק מתפתח, אלא שוק מפותח. אנחנו ב-UBS מסתכלים על ישראל כשוק עם פוטנציאל גדול לפיתוח העסקים שלנו ללקוחות אמידים". כך אומר בראיון ל"גלובס" הנדריק (ריקי) גלדנהויס, מנהל מרכז ומזרח אירופה (כולל ישראל כמובן) ב-UBS Wealth Management.

גלדנהויס (54) מכהן כמנהל השקעות בבנק השוויצרי קרוב ל-30 שנה, ובשלוש השנים האחרונות הוא אחראי בבנק על תחום הלקוחות האמידים במרכז ובמזרח אירופה, ובשנה האחרונה גם על יוון וישראל. "בשנים האחרונות יש שינויים גדולים גם בשווקים אחרים שאני אחראי עליהם. כיום רואים הרבה חברות סטארט-אפ והיי-טק חדשות במקומות כמו רוסיה, לטביה, פולין, צ'כיה וסלובקיה, וזה לא היה לפני מספר שנים, כך שאנחנו נמצאים בעולם חדש עם הרבה אתגרים", הוא אומר.

- מה לדעתך הולך לקרות באיחוד האירופי בשנים הקרובות? לאחרונה הצמיחה שם מתחזקת.

"זה נכון, הכלכלה משתפרת, אבל הסיכון העיקרי באירופה הוא פוליטי. יש כאן פרדוקס שהנתונים הכלכליים משתפרים, הצמיחה מתגברת - כך שלמעשה צריך להגדיל שם השקעות במניות - אבל מנגד, בגלל הסיכון הפוליטי, אנחנו לא ממליצים ללקוחות לעשות את זה, אלא להישאר ב'משקל שווה', ניטרלי, על אירופה, כלומר להשקיע שם בהתאם למשקל של האיחוד בשוק העולמי. אגב, אנחנו לא מעריכים שצפויים השנה זעזועים באיחוד, זה התסריט המרכזי".

- מה אתם אומרים לאנשים שמחזיקים כיום הרבה מזומן בחשבון?

"כיום, כשהריבית באירופה עדיין שלילית, חלקם צריכים להבין שהם יצטרכו לשלם כסף לבנק מתישהו עבור המזומן שהם מחזיקים. כנ"ל לקוחות שמחזיקים כספים באג"ח ממשלתיות בתשואה שלילית. זה תהליך חינוכי לא פשוט, והרבה אנשים עדיין לא מפנימים את הסביבה הפיננסית הקיימת, למרות שעבר לא מעט זמן מאז שחלק מהבנקים המרכזיים עברו לריבית שלילית. חלק מהמשקיעים מעבירים כספים להשקעות אחרות לטווח ארוך, כמו קרנות פרייבט אקוויטי וקרנות גידור".

- מה לגבי נדל"ן?

"התשואות בנדל"ן ירדו משמעותית לעומת שנים קודמות, אך כל עוד הריבית כה נמוכה, יש זרם חיובי של כספים להשקעות נדל"ן, וזה כנראה יימשך בשנים הקרובות. הרבה אנשים משקיעים גם בקרנות ריט ודרך קבוצות רכישה. להשקעה בנדל"ן יש המאפיינים שלה, והיא שונה מהשקעה בניירות ערך, למשל בהיבט הנזילות ומשך ההשקעה".

המגמה החיובית בארה"ב תימשך

למרות הראלי האדיר בשוקי המניות של ארה"ב בשמונה השנים האחרונות, ב-UBS מעריכים שעדיין יש מקום לאפסייד נוסף. עליית הריבית הצפויה על-ידי הפדרל ריזרב - השנה וב-2018 - לא צפויה לחזק את הדולר מול האירו, או לפגוע במגמה החיובית בשוקי המניות האמריקאיים.

- אתם חוששים מירידות בשוקי המניות בארה"ב?

"לא. שם אנחנו בהמלצת 'משקל יתר'".

- למה?

"למרות העליות החדות יחסית של השנים האחרונות, עדיין יש שם פוטנציאל עליות, בעיקר בגלל צפי לשיפור ברווחי החברות, בעקבות צעדי המדיניות שיפעיל טראמפ, וגורמים נוספים. גם בתחום האג"ח הקונצרניות בתשואה גבוהה בארה"ב גלום פוטנציאל לרווחים".

- מה לדעתכם יעשה הפד השנה וב-2018?

"קברניטי הפד מנסים ליצור סביבה יציבה, ולנהל את הציפיות של הסוחרים והמשקיעים בלי זעזועים, והם מצליחים בכך בצורה יפה. השנה יהיו ככל הנראה עוד שתי העלאות ריבית של 0.25% כל אחת, ובשנה הבאה עוד שתי העלאות או פחות, אבל זה כמובן תלוי בנתונים הכלכליים שיתפרסמו בתקופה זאת, בהתנהגות השווקים ובקצב האינפלציה".

- מה אתם מעריכים צפוי ליחס האירו מול הדולר?

"אנחנו מעריכים שלאירו יש פוטנציאל התחזקות מול הדולר, בין השאר בגלל שהעלאות הריבית של הפד לא צפויות להפתיע למעלה, ואולי אף להתמתן. גם ה-ECB צפוי לשנות מדיניות מתישהו, ולדעתנו זה יקרה רק במהלך 2018".

"למשקיעים כאן יש ידע וניסיון"

- יש הבדלים בגישה של משקיעים ישראלים לעומת משקיעים במדינות אחרות?

"נראה לי שבישראל למשקיעים יש הרבה יותר ידע כיצד לעבוד מול בנקים זרים ולנהל נכסים באמצעות בנקים בחו"ל, למשל בשוויץ. המשקיעים הישראלים בודקים לעומק ודורשים ערך ושירות טוב עבור הכסף שהם משקיעים, יש להם הרבה יותר ניסיון לעומת משקיעים ממדינות מזרח אירופה ורוסיה.

"בהשוואה למזרח אירופה, הרגולציה כאן בתחום הפיננסי ברורה הרבה יותר, ואפשר לתכנן שנים קדימה. ברוסיה ובמזרח אירופה יש קבוצות לחץ שמושכות לכיוונים שונים, ולכן כמעט בלתי אפשרי לצפות מה יקרה בעוד שנה או שנתיים.

"הרוסים מנסים לקדם חקיקה בתחום הפיננסי והמסים, שתקרב אותם למה שקורה בעולם המערבי. אנחנו רואים התקדמות שם, אבל עדיין יש להם דרך ארוכה לעשות. חלק ניכר מהזמן שלנו מוקדש להסברים ולעזרה ללקוחות שלנו כיצד לנווט בתוך העולם הרגולטורי שמשתנה כל הזמן, במיוחד בשנים האחרונות, ברוסיה ובכמעט כל מקום אחר בעולם למעשה".

- מה פוטנציאל השוק הרוסי עבורכם?

"אנחנו מעריכים שיש כ-100 עד 140 אלף אנשים בעלי הון ברוסיה, שאנחנו ב-UBS יכולים להציע להם שירותים. זו כלכלה שמשתנה ומתפתחת כל הזמן. היה להם קשה בשנתיים האחרונות בגלל נפילת מחיר הנפט ועוד גורמים, אבל כעת רואים יותר ויותר אנשים שמתעשרים ומייצרים הכנסה ממקורות נוספים, כגון נדל"ן, היי-טק, פיננסים, קמעונות ועוד. הכלכלה הרוסית נמצאת בתהליך התאוששות, ומתחיל להיווצר שם מעמד ביניים משמעותי - אבל זה ייקח זמן".

- יש הבדלים בניהול ההון של אנשים צעירים, שביצעו אקזיט או קיבלו ירושה גדולה, לעומת דור ההורים שלהם?

"כן. צריך להבין שכ-2 טריליון דולר צפויים לעבור ב-10 השנים הקרובות רק בארה"ב מדור המבוגרים לדור הצעיר כירושה, וחלק ניכר מהצעירים רוצה לתרום לחברה מלבד השגת תשואה נאותה על הכסף. לכן הם משקיעים גם בפילנתרופיה חכמה או בעסקים כמו אנרגיה נקייה או בריאות וביומד, שיש להם פוטנציאל לתרומה לחברה מלבד ההשקעה.

"יש לא מעט אנשים שקיבלו ירושה ולא רוצים להמשיך את העסק של הוריהם, אז הם לוקחים את הכסף ומנסים להתחיל עסק חדש, לפעמים גם במדינה אחרת. אז אנו כמובן מנסים להציג להם אפשרויות השקעה שונות, כולל כאלה שיש להן אימפקט חיובי על הסביבה והחברה, לעזור להם לא לבזבז את הכסף אלא לנהל ולהשקיע אותו נכון. אנחנו רואים גם יותר ויותר נשים עשירות שהשיגו את הונן בדרכים שונות, ירושה, בניית עסק או אקזיט, והרבה פעמים יש להן גישה שונה לחיים בכלל, ולהשקעות בפרט, לעומת גברים".

הנדריק (ריקי) גלדנהויס

תפקיד: מנהל מזרח ומרכז אירופה ב-UBS Wealth Management

גיל: 54

ותק: כ-29 שנים ב-UBS

מיקום: ציריך, שוויץ

השכלה: תואר שני במימון ומינהל עסקים מאוניברסיטת סטלנבוש בדרום אפריקה

UBS
 UBS