למרות הקפאות הקמפיינים בעולם: גוגל העלתה מחירים ביוטיוב

הסערה סביב שידור פרסומות לצד תכנים פוגעניים ביוטיוב לא מנעה מהחברה להעלות את מחירי עסקאות המדיה ב-10%-15% מ-1 באפריל

יוטיוב. ביטחון בכוחה של החברה או אטימות? / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
יוטיוב. ביטחון בכוחה של החברה או אטימות? / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

הכלבים נובחים, והשיירה עוברת: גוגל אינה מתרגשת מהביקורת הקשה המופנית כלפיה לגבי הבקרה על התכנים המשודרים ביוטיוב, ומהקפאת הפרסום שנקטו חלק מהמפרסמים הבינלאומיים הגדולים לאחר שפרסומות שלהם שולבו לצד תכנים פוגעניים כמו תכנים של ארגוני טרור.

ל"גלובס" נודע כי דווקא בעיצומה של הסערה התקשורתית מעלה גוגל מחירים על מוצרי הפרימיום שלה ביוטיוב. מדובר בהעלאות בסדר גודל של 10%-15% על המוצרים שנקנים במחיר פיקס, והיא נכנסה לתוקף מתחילת החודש.

מקובל לחשוב על גוגל כגוף המתנהל בפורמט של בורסה - כלומר על-פי היצע וביקוש ובפורמט של ביד לקליק. אך בפועל יש שתי דרכים לרכוש בה מדיה: באופן פרוגרמטי, שבו שיטת התמחור היא אכן של בורסה, וקנייה ישירה, שבה נעשות עסקאות המדיה במחירי פיקס.

הבסיס למחירי הפיקס הוא בין היתר התנועה שמייצרת גוגל. אחת לתקופה מסוימת המחירים מתעדכנים בהתאם לפעילות בשוק, ומאחר שגוגל על זרועותיה (בעיקר יוטיוב) הולכות ומתחזקות, הטראפיק שהן מייצרות גבוה - מה שמאפשר לה להעלות את המחירים.

עם זאת, יש לזכור כי גוגל מצאה את עצמה בעיצומה של סערה תקשורתית משמעותית שאף באה לידי ביטוי בהחלטה של מפרסמים גדולים בעולם וקבוצות פרסום להקפיא תקציבי פרסום המיועדים ליוטיוב. העלאת מחיר בעת כזאת היא אקט שבמקרה הטוב מפגין ביטחון בכוחה של החברה ובאיכות מוצריה - אך במקרה הרע אפשר לייחס אותו לאטימות.

שלא לייחוס מסביר אחד מאנשי המדיה הבכירים את המהלך הלא שגרתי של גוגל בכך שבחברה לא רואים קשר בין הבעיות שהוצגו בסינון, קיטלוג וטרגוט תכנים ביוטיוב, לכך שלשיטתה עדיין מדובר במוצר מצוין, ולכן אין בעיה לגבות עליו מעסקאות המדיה במחירי פיקס.

"בגוגל", אומר הבכיר, "פועלים מצד אחד לשפר את סינון התכנים, ואכן עושים מאמץ בכיוון זה, אבל מנגד מאמינים בכוח שלהם ובמוצר שהם מספקים, ולא רואים בעיה בלגבות עליו יותר כסף".

כזכור, בשבועות האחרונים על רקע חשיפה בתקשורת של מפרסמים שהפרסומים שלהם הופיעו ביוטיוב על גבי תכנים פוגעניים, החלו מפרסמים גדולים להשעות ולבטל קמפיינים ביוטיוב, עד שאפשר יהיה לפרסם בסביבה בטוחה. מה שהחל כטפטוף הפך לשיטפון, וחברות כמו לוריאל, ג'ונסון אנד ג'ונסון ו-HSBC פשוט ויתרו לחלוטין על הפרסום.

בעקבות זאת פנתה גוגל לחברות המדיה ולמפרסמים בניסיון למזער את הנזק והבטיחה כי היא פועלת לפתרון הבעיה. גוגל דיווחה כי היא בוחנת כיצד למזער את המפגש של תוכני פרסום עם תכנים פוגעניים ולהביא להפחתה של תכנים מסוג זה ברשת.

עם זאת, הדבר לא מנע ממנה לשלוח לחברות המדיה מכתב לקוני ולא מתנצל, הכולל רק הודעה על ההעלאה במחיר: "החל ב-1.4 נעדכן מחירים למדיה מוזמנת", נכתב במכתב. בהמשך ניתן פירוט של כלי הפרסום שבהם יעלה המחיר, בהם פרי-רולים למיניהם, מאסטהד (כלי דיספליי וידאו שמבטיח שהסרטון יוצג ראשון ביוטיוב מובייל למשך 24 שעות) וכדומה.