טראמפ מתכנן להגדיל הסיוע לפלסטינים ולקצץ בסיוע למצרים

מסמכים "רגישים", שנחשפו באתר של פורין פוליסי מגזין, מראים כי ממשל ארה"ב מתכנן לקצץ בסיוע למצרים בכמעט 50%, אך להעלות הסיוע לגדה ולעזה ב-4.6% ■ אין הסבר לשינויים המוצעים, שתלויים באישור הקונגרס, אך נראה כי הם מכוונים לשמש כגזר שיניע את הפלסטינים לחדש המו"מ עם ישראל

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

ממשל טראמפ מתכנן להגדיל את הסיוע לפלסטינים בשנת הכספים 2018, ובה בעת לקצץ משמעותית בסיוע האמריקאי למצרים ולירדן, שתיים מבעלות הברית האסטרטגיות החשובות של ארה"ב במזה"ת. כך עולה ממסמך של משרד החוץ האמריקאי, שמפרט תקציב לסיוע חוץ לחלק ממדינות תבל, ובכללן המדינות הנחשלות והעניות ביותר על פני הכדור-הארץ. (הסיוע לישראל אינו כלול בתקציב זה). המסמך פורסם אתמול (ב') באתר של "פורין פוליסי מגזין".

מסמך התקציב נותן ביטוי מספרי להתבטאויות קודמות של פקידי ממשל, שהבטיחו לחתוך את סיוע החוץ האמריקאי למדינות מתפתחות בכ-33%, ברוח חזון "אמריקה תחילה". יחד עם זאת, כמה מהקיצוצים המוצעים נראים מתמיהים בגלל הפוטנציאל שלהם לפגוע במטרות אסטרטגיות של ממשל טראמפ, במיוחד המלחמה בטרור.

על פי המסמך, שמוגדר ברישא שלו כ"רגיש אך בלתי מסווג - לא לתפוצה", מתכנן הממשל להעלות את הסיוע "לגדה המערבית ולעזה" ב-4.6%, מ-205,517,000 דולר ל-215,000,00 דולר. אך הממשל מציע לקצץ 47.4% (!) מהסיוע למצרים - מ-142,650,000 דולר ל-75,000,000 דולר. גרזן הקיצוצים מתוכנן לחתוך גם בסיוע לירדן, מ-812,350,000 דולר ל-635,800,00 דולר, קיצוץ בשיעור 21.7%.

הקיצוצים האלה מצטיירים כמפתיעים במיוחד בעקבות השיחות שניהל באחרונה בבית הלבן נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ עם נשיא מצרים, עבדל פתח א-סיסי, ועבדאללה מלך ירדן. הצהרות משותפות כתום השיחות (הנפרדות) הבטיחו הידוק השת"פ בין שתי המדינות לבין ארה"ב.

מפתיעות לא פחות הן מדינות המזה"ת שמתוכננות לזכות בהעלאה ניכרת בסיוע: סוריה, מ-100 מיליון דולר ל-150 מיליון דולר (תוספת של 50%); לוב, מ-10 מיליון דולר ל-23 מיליון דולר (תוספת של 130%), ועיראק, מ-122,500,000 ל-300 מיליון דולר (תוספת של 144.9%).

איך להסביר את הקיצוצים והתוספות? המסמך של הסטייט דיפרטמנט אינו מספק הסברים או ניתוחים, רק מספרים. אפשר לשער, שההגדלה המוצעת של הסיוע לפלסטינים נועדה לשמש "גזר" לרשות הפלסטינית כדי להמריצה לחדש את המו"מ לשלום עם ישראל. ארה"ב כמובן אינה מספקת סיוע למשטר אסד ונראה שהכספים מיועדים למורדים ה"טובים" נגד אסד, לא למורדים הטרוריסטים. עיראק היא שותפה פעילה במאבק בדאעש. אבל קשה למצוא הסבר לקיצוצים המסיביים בחבילות הסיוע למצרים וירדן שמציע ממשל טראמפ.

על פי הערכת "פורין פוליסי", אין סיכוי שהקיצוצים בסיוע החוץ בכללו יזכו באישור הקונגרס. יש התנגדות של שתי המפלגות לקיצוצים אלה. הסנטור הרפובליקאי לינדסי גרהאם אמר שהצעת תקציב סיוע החוץ חשובה כמתה עוד לפני שיניחו אותה על שולחנות המחוקקים.

אך בקונגרס יש הסכמה דו-מפלגתית גורפת שצריך לקצץ בסיוע לפלסטינים - ובוודאי לא להגדילו כפי שמציע הממשל. מחוקקים רבים בשני בתי הקונגרס רוצים לבטל כליל את הסיוע לפלסטינים בגלל הנוהל הוותיק של אש"ף לשלם תגמולים למשפחות של מחבלים שנהרגו בפיגועים נגד מטרות ישראליות או נעצרו בעקבותיהם.

אבל, כאמור, מעבר לתמיכה בביטול הסיוע לפלסטינים או למצער בקיצוצו, יש התנגדות עזה לכיווץ תקציב סיוע החוץ - לא רק בקונגרס אלא גם בקרב קהיליית המומחים מחוצה לו. בפברואר שלחה קבוצה של קצינים בכירים לשעבר בצבא ארה"ב מכתב גלוי לבית הלבן ולקונגרס, שבו היא מזהירה מפני קיצוצים בסיוע החוץ ובדיפלומטיה בכלל. המכתב מדגיש את חשיבות סיוע החוץ לשמירה על היציבות הגלובלית, להתמודדות עם ארגוני טרור, לצמצום מספר הפליטים ולמאבק במגפות של מחלות מדבקות, כאבולה.