בנק הפועלים מעדכן את הדיבידנד מ-30% ל-40% מהרווח

באוקטובר האחרון קיבל הבנק אישור להגדיל את שיעור הדיבידנד מ-20% ל-30% ■ חלוקת הדיבידנד מותנית בעמידה ביחסי הלימות ההון שנדרש הבנק לעמוד בהם

אריק פינטו / צילום: תמר מצפי
אריק פינטו / צילום: תמר מצפי

יום לאחר שפרסם הבהרות לגבי מתווה אפשרי לחלוקת מניות ישראכרט כדיבידנד בעין לבעלי המניות, שיגר היום (ג') בנק הפועלים  הודעה חשובה נוספת למשקיעיו ובראשם בעלת השליטה שרי אריסון. הבנק, בניהולו של אריק פינטו, קיבל אישור מבנק ישראל להגדיל את היקף הדיבידנד המחולק לבעלי המניות מ-30% ל-40% מהרווח. מדובר בחלוקה מהרווח מפעולות רגילות, כך שבמקרה של רווח חריג, לדוגמה ממכירת ישראכרט, בהחלט ייתכן שהוא יוכל לחלק דיבידנד חריג וגדול יותר.

בנק הפועלים מרוויח בשנה סטנדרטית סדר גודל של כ-3 מיליארד שקל. המשמעות היא שהוא יוכל לחלק 1.2 מיליארד שקל כדיבידנד, שמתוכו תקבל קבוצת אריסון, המחזיקה ב-20% מהמניות סכום של כ-240 מיליון שקל.

הגדלת הדיבידנד התאפשרה לאחר שבנק הפועלים הגיע ליעדי הלימות ההון שקבע בנק ישראל. היעד הפנימי של הבנק הוא להגיע עד סוף שנת 2017 ליחס של 10.7% (היחס בין ההון העצמי לנכסי הסיכון ובראשם האשראי של הבנק), ואילו הבנק כבר הגיע ליחס של 11% בסוף שנת 2016.

ההגעה ליעד לא הייתה פשוטה. הבנק ביצע שורה של צעדים גם כדי לעמוד ביעדים הנוקשים של בנק ישראל, וגם כדי להיות מסוגל לחלק דיבידנד ואף לבקש את הגדלתו. כך, למשל, ההגעה ליעד התאפשרה בזכות הקטנת תיק האשראי, (בעיקר האשראי העסקי). סך התיק של הבנק התכווץ ביותר מ-6 מיליארד שקל בשנת 2016.

אלא שבנק הפועלים לא מתכוון להסתפק בדיבידנד של 40% מהרווח, ובכוונתו לפעול ולהגיע עד לרמה של דיבידנד בשיעור של 50% מהרווח הנקי, כאשר ייתכן שהגדלה זו תתאפשר עוד השנה.

בשוק ההון אהבו את הבשורה הזו. לאחר שבשבועות האחרונים סבלה מניית הבנק מסנטימנט שלילי בעיקר בשל אזהרת הרווח שפרסמה לפני כחודש, עלתה היום המניה בכ-1% (נכון לשעות הצהריים), בעוד שבשאר מניות הבנקים נרשמה מגמה מעורבת. בבנק הפועלים מציינים כי מאז שהופרט הבנק על ידי המדינה ונמכר למשפחת אריסון לפני 20 שנה, הגיע הסכום המצטבר של דיבידנדים שחילק ל-12.7 מיליארד שקל.

הגדלת הדיבידנד מצטרפת למהלך נוסף שאם ייצא לפועל יטיב עם בעלי המניות בבנק, והוא מכירת חברת כרטיסי האשראי ישראכרט. אחת האופציות שהבנק בוחן בימים אלה היא חלוקת מניות ישראכרט כדיבידנד בעין לבעלי המניות. מהלך כזה נחשב לטוב עבור בעלי המניות, למרות שאין בו ערך לבנק עצמו; ואילו במכירה או בהנפקה של חברת כרטיסי האשראי צפוי הבנק ליהנות מרווח הון. זאת ועוד, חלוקת ישראכרט כדיבידנד בעין אף תפגע מעט ביחס הלימות ההון של הבנק.

נראה כי הגדלת ההטבות לבעלי המניות בבנק מגיעה בסופו של דבר גם על חשבון הבנק עצמו. מצד אחד, בנק הפועלים הוא בעל עודפי הון. כמו כן, הוא כבר הבנק הגדול ביותר ונראה כי פוטנציאל הצמיחה שלו מוגבל למדי ועומד בדומה לפוטנציאל צמיחת המשק - קרי כ-3% בשנה, כך שנכון לחלק את העודפים כדיבידנד.

יחד עם זאת, בבנק כיוונו למנועי צמיחה חדשים, בעיקר מעבר לים, ומזה כמה שנים מדברים על רכישה משמעותית של בנק בארה"ב (תוכנית שתתעכב כל עוד חקירת הרשויות בארה"ב תרחף מעל הבנק).

בהינתן חלוקת דיבידנד גבוהה למשקיעים ואופציה להוצאה החוצה של ישראכרט כדיבידנד בעין לבעלי המניות, לא ברור האם אכן יצליח הבנק להגשים את חלומותיו להתרחב, או שפשוט יישאר במקום עם צמיחה מתונה למדי ודיבידנד גבוה לבעלי המניות.