ציונות 2017: מיזמי תיירות חלוציים בנגב ובגליל

יישוב הארץ בנגב ובגליל: המוטיבציה לא נבעה מערכי הציונות הקלאסיים של קום המדינה, אלא מתוך הדינמיקה של העולם החדש, על התרבות, הערכים וחוויות החיים שבו, ובעיקר השאיפה הפשוטה שיהיה טוב

חוות הבודדים מעיין נעורים  / צילום:רוני פלמר

כששער היישוב גבעות בר נפתח, הייתה תחושה חזקה של הגעה למקום אחר. מסביב היה "רק חול וחול", מרחוק בצבצה העיר רהט ובתוך הגדרות התגלה יישוב חדש ויפהפה, בן 150 משפחות, שהוקם בשיתוף תנועת אור. גבעות בר הוא אחד משורה ארוכה של יישובים שהוקמו בסיוע התנועה, שמאז שנת 2002 הקימה שמונה יישובים חדשים, הרחיבה למעלה מ-50 יישובים וערים, חידשה כ-64 יישובים קיימים ועוד היד נטויה. את העמותה הקימו ארבעה חברי ילדות, שטרם הגיוס הבטיחו לעצמם שאחרי הצבא יקימו ארגון שיהפוך את הארץ למקום טוב יותר לחיות בו.

אחרי השחרור הם גם עשו, ושמו את הפוקוס על יישוב הארץ בנגב ובגליל. המוטיבציה לא נבעה לדבריהם מערכי הציונות הקלאסיים של קום המדינה, אלא מתוך הדינמיקה של העולם החדש, על התרבות, הערכים וחוויות החיים שבו, ובעיקר השאיפה הפשוטה שיהיה טוב. עם הזמן נפרדו ממנה שני חברים, אך הגיעו אחרים במקומם.

כשרוני פלמר, מנכ"ל התנועה, מדבר על חזון ועל קידום לטווח ארוך, זה מצלצל כמו ציונות של "אנו באנו", אבל העמותה ממוקדת בעתיד הרחוק, ולמען הדיוק - ב-2048, שנת המאה להקמת המדינה. באתר האינטרנט שלה (http://or1.org.il) מצהירה התנועה על השאיפה שעד לשנת 2048 יהוו הנגב והגליל לפחות 40% מאוכלוסיית ישראל, דהיינו - 6,400,000 תושבים יחיו בנגב ובגליל. המשמעות היא תוספת של 2,800,000 תושבים (1,900,000 לנגב ו-900,000 לגליל) מעבר לגידול הטבעי - יעד שאפתני בהחלט.

אחד הרעיונות הוא להקים בכל אזור מרכז מטרופוליני שיהווה, כמו באזור המרכז, אבן שואבת לתעסוקה, כלכלה, תרבות ועוד. באמצעות מודלים של הבנק העולמי הם רוקמים תוכניות גדולות ומגייסים עבורן תרומות ותקציבים. כדי להבין את השורש ואת הצמרת של העץ הענף הזה, כדאי להיכנס למרכז המבקרים החדש שפתחו בחודש מארס האחרון בעיר העתיקה בבאר שבע. במבנה אבן גדול יצרו מרכז טכנולוגי מרשים, שחושף את המבקר לעשייה ומעודד אותו לפעול למען הנגב - בטיול, בעסק או בהתיישבות. במרכז יש ארבעה מיצגים אינטראקטיביים בארבעה תחומי חיים, סרטים וחלל שמוקדש לפיתוח הנגב, שהאורחים מתבקשים "לפתח" אותו כראות עינם (28-24 שקל, בסיור מודרך בלבד, טל' 1800-215-216).

מי שרוצה להתרשם ממה שקורה בשטח, מוזמן לבקר ביישובים שהקימה התנועה באזור הר חברון-יתיר: סנסנה, חירן וכרמית, ובהר עמשא, שאותו חידשה. בנגב היא הקימה את באר מילכה ומרחב עם, וסייעה להקמת חוות הבודדים מעיין הנעורים. החווה ממוקמת צפונית-מערבית לצומת משאבי שדה, בחיקן של כשמונה גבעות שעוטפות את ואדי נחל רביבים ומסתירות אותה מהכביש. שם, בתוך 450 דונם שטח, הקימו תחיה ודודו קלינגר את ביתם במדבר - בסיוע גדול של העמותה, והם מתפרנסים מחקלאות ומתיירות. מעיין הנעורים היא חווה מטופחת לעילא שמהווה השראה מלאת קסם. בוואדי הם מגדלים כ-4,000 עצי זית בעיקר לשמן, ויש מתחם סדנאות לקבוצות ומנז' לסוסים.

בלב החווה יש אגם מים מליחים להשקיה בצבעי טורקיז מהפנטים. על גבעה מבודדת ניצבת יחידת אירוח זוגית גדולה, מעוצבת בטוב טעם, עם ג'קוזי בחצר ובעיקר הרבה נוף אל האגם שלצדו צימר נוסף. ויש גם ספרייה, שממוקמת אי שם, עם פינת קריאה נהדרת בחוץ, ואפילו בית כנסת שנחצב בסלע בצורת עיגול וכיפתו פתוחה לשמיים, שעושים בו גם קבלות שבת. במרחב היצירתי הזה יש המון הפתעות, שקט ממכר ואירוח שמחמם את הלב (טל' 052-9095199).

לא הרחק משם, במרחב עם, היישוב השני שהקימה העמותה (שהוא בעל אופי דתי), עלו המתיישבים לקרקע בקרוואנים, אחרי שהמדינה והגופים המיישבים סירבו לסייע ליוזמה. פלמר מספר ששמוליק ריפמן (ז"ל), מי שהיה יו"ר המועצה האזורית רמת נגב, התלהב מהרעיון והצטרף למאמץ. היום חיות בו 70 משפחות מתוך 500 המתוכננות להתיישב בו בעתיד. היישוב פתוח אל הנוף ואל הגבעות שמסביב, אין גדרות כמו בגבעות בר, והטבע משתלב בו נפלא.

איתי קריגר וניר תמרקין שהגיעו למקום לפני 13 שנה, הקימו את חאן מרחב עם, שהוא אלטרנטיבה ללינה בסיסית למטיילים באמצע השבוע, ובסופי שבוע בעיקר לקהל דתי. יש חדרי בוץ פשוטים, חאן מרכזי שבו עושים סדנאות והפעלות ולעיתים משמש כבית התרבות של היישוב, ויש גם צימר עץ שמיועד למשפחות גדולות. המיקום אסטרטגי וקרוב למגוון מסלולי טיול ברגל, ברכב ובאופניים.

בכמה מהיישובים בחרו התושבים להתפרנס מתיירות, מה שחושף אותם ואת פעילות העמותה לכלל הציבור. "הגענו באישון לילה עם 20 קרוואנים", מספרת עינת צרפתי-כהן מגבעות בר, ומוסיפה שמאז בנתה הקהילה יישוב מוצלח שמשמש כמודל. צרפתי-כהן חלמה שנים להקים מרכז שסובב סביב מים, ויחד עם בן זוגה יינון רימוני הקימה מתחם אירוח וטיפולי מים בקונספט מיוחד. בבריכה מחוממת שהקימו בחצר היא עושה פעילויות בשלל וריאציות: טיפולים, שחייה לתינוקות, הכשרת מדריכים, סדנאות לקבוצות ועוד. בווילה סמוכה הם מארחים קבוצות/משפחות/סטודנטים שלומדים אצלם, ויש עוד יחידת אירוח זוגית קטנה וחמודה בניחוח הודו. בחצר יש גם מתחם ישיבה רחב ידיים שצופה אל הנוף המדברי השלו. (טל' 077-7295877)

יש עוד יישובים נוספים בעמותה שמציעים אלטרנטיבות תיירות. בשנים האחרונות מיישבת העמותה את מצפה רמון בצעירים שכמה מהם הקימו את "מעבר" - מתחם אירועים, סדנאות פסטיבלים ואירוח במקום האנגר "אדמה" המיתולוגי שעבר לשדרות. המבנה ששופץ הפך לעסק חברתי, שמשלב את הקהילה המקומית ומהווה גם מקום מפגש לאירועי תרבות ואמנות (טל' 058-4212127). בסנסנה הקימו התושבים בקתת עץ שמציעה אירוח ולינה ללא תשלום לעד עשרה מטיילים. המבנה מאובזר באופן בסיסי ודורש תיאום מראש (טל' 052-8781000). גם בהר עמשא עושים תיירות ויש בו סטודיו לקרמיקה, סיורי חקלאות וסיורי בתים בבנייה מיוחדת, טיולי שטח ואפילו סטודיו שמייצר ריהוט מחביות יין (טל' 052-4626239).