הקשר בין קושנר לרז שטיינמץ - ניגוד אינטרסים לקושנר?

"ניו-יורק טיימס": רז שטיינמץ, אחיינו של המיליארדר בני שטיינמץ, השקיע עשרות מיליוני דולר בבנייני דירות במנהטן יחד עם ג'ארד קושנר ■ הקשר עם שטיינמץ עלול לסבך את קושנר בניגוד אינטרסים

בני שטיינמץ (צילום: יוסי כהן)
בני שטיינמץ (צילום: יוסי כהן)

ברית עסקית חשאית בין ג'ארד קושנר, חתנו של דונלד טראמפ ויועצו הבכיר בבית הלבן, לבין רז שטיינמץ, אחיינו של של המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ, שנקשר לחשדות לשיחוד גורמים ממשלתיים בגיניאה, עלולה לסבך את קושנר בניגוד אינטרסים - כך כותב היום "ניו-יורק טיימס" בתחקיר על הקשרים העסקיים המסועפים בין השניים.

על-פי הדיווח, השקיעה "חברות קושנר" (Kushner Companies) כ-190 מיליון דולר ב-2012 בעשרות בנייני דירות ברבעי מגורים אופנתיים בדרום מנהטן, לרבות איסט וילג', ווסט וילג' וסוהו. כ-50 מיליון דולר שנדרשו כדמי קידמה, גייס ג'ארד קושנר משותף לא אמריקאי שנותר עלום שם, בין השאר באמצעות חברות קש. עתה מתברר - כותב העיתון - כי הכסף הגיע מרז שטיינמץ.

דוברת של "חברות קושנר" וכמה נציגים של משפחת שטיינמץ אישרו ל"טיימס", כי רז, בן 53, הוא אכן שותפו של ג'ארד קושנר בעסקות הנדל"ן בדרום מנהטן. על-פי תחקיר שפורסם כמה שעות קודם לכן בסוכנות בלומברג, שותפים שטיינמץ וקושנר ב-15 בניינים בדרום מנהטן בשווי יותר מ-150 מיליון דולר. מאז 2012, השקיעו השניים במשותף גם במגדל מגורים, טראמפ ביי סטריט טאואר, בג'רסי-סיטי, ניו-ג'רסי, שמשקיף על מנהטן, מעבר להאדסון. הזיכיון לשם נרכש מטראמפ אורגניזיישן, חברת האחזקות של דונלד טראמפ.

על-פי ה"טיימס", הרשויות בארבע מדינות חוקרות חשדות למעורבות של חברות בשליטת בני שטיינמץ, כאמור דודו של רז, לתשלומי שוחד בגיניאה כדי להבטיח זכויות כריה בשווי מיליוני דולר במדינה זו.

ה"טיימס מציין, כי חוקרים פדרליים בארה"ב בודקים האם נציגי חברות של בני שטיינמץ שיחדו פקידי ממשלה בגיניאה כדי לשריין את זכויות הכריה. בני שטיינמץ נעצר בישראל בדצמבר ונחקר בקשר לשוחד והלבנת כספים. חוקרים בשווייץ ובגיניאה מנהלים חקירות בעלות אופי דומה.

השותפות בין רז שטיינמץ לקושנר מבליטה את המסתורין שאופפים את עסקי המיליארדים של משפחת שטיינמץ ואת הפוטנציאל של שותפות זו לסבך את קושנר, האדם השני במדרג החשיבות בבית הלבן אחרי הנשיא, בניגוד אינטרסים.

קושנר התפטר בינואר מתפקידו כמנכ"ל "חברות קושנר", אך הוא מוסיף להיות הנהנה מהנאמנויות ששולטות בנכסיו הרבים והמסועפים. "חברות קושנר" השתתפה בעסקות רכש בשווי כשבעה מיליארד דולר בעשור שחלף וברבות מהן השקיעו שותפים לא אמריקאים, שאת זהותם מסרב ג'ארד קושנר לגלות.

הקשרים עם משפחת שטיינמץ עלולים לשרבב את קושנר להסתבכות של ניגודי אינטרסים, אומר ה"טיימס". משרד המשפטים האמריקאי, שבראשו עומד ג'ף סשנס, מינוי של טראמפ, מנהל את החקירה נגד בני שטיינמץ. ולמרות ש"חברות קושנר" מקיימת קשרים עסקיים נרחבים עם ישראל, הפקיד הנשיא בידי חתנו את פרוייקט המו"מ לשלום בין ישראל לפלסטטינים.

בתגובה אמרה ל"טיימס" הופ היקס, דוברת בבית הלבן: "מר קושנר מוסיף לעבוד עם היועץ המשפטי של הבית הלבן ועם פרקליטו האישי כדי לוודא שהוא ינתק את עצמו (כיועץ בבית הלבן) מטיפול בכל עניין שבו מעורבים צדדים שיש לו קשרים עסקיים עימם".

נציגים של קושנר ושל משפחת שטיינמץ ניסו לשים חיץ בין רז שטיינמץ לבני שטיינמץ. ריסה הלר, דוברת מטעם "חברות קושנר", אמרה שרז הוא "שותף נהדר" והוסיפה: "(רז) הוא היחידי במשפחת שטיינמץ שיש לנו קשרים עסקיים עמו".

רז שטיינמץ עצמו פרסם את ההודעה הבאה, באמצעות פרקליטו: "אף אחד ממכשירי ההשקעות שלי אינו מושקע בעסקה כלשהי עם עם בני שטיינמץ או האינטרסים שלו". לואיס סולומון, ממשרד גרינברג טאוריג, שמייצג את אחת מהחברות של בני שטיינמץ, אמר ל"טיימס", כי היחסים העסקיים בין רז לבני נרקמו לפני 20 שנה וכי השניים לא קיימו כל מגע מאז 2013.

ה"טיימס" מציין, כי בני שטיינמץ, רז שטיינמץ וכן דניאל שטיינמץ, אביו של רז ואחיו של בני, בן 79, מנהלים כל אחד את החברות שלו, אך כמה מהאינטרסים הפיננסיים שלהם, מיהלומים ועד נדל"ן, נקשרו זה בזה במרוצת השנים. על-פי מסמכים תאגידיים ומסמכי בנקים שבחן ה"טיימס", חלקו השלושה מכשירי השקעה חוץ-חופיים, העסיקו אותו דירקטור והיו פעם קשורים לאותם חשבונות בבנקים בשווייץ. כך, למשל, ניהל רז בעבר את השקעות המשפחה בנדל"ן והשתתף בעסקי היהלומים של המשפחה. חוקרים שווייציים ערכו חיפוש במשרדי חברה שבה השתמש דניאל שטיינמץ במהלך החקירה נגד אחיו בני.

הדוברת של "חברות קושנר" סרבה לדון על השאלה האם ג'ארד קושנר ערך בדיקת דו דיליג'נס לפני שחבר לרז שטיינמץ. בכל אופן, נראה ש"חברות קושנר" ניסתה להתמרק מאזכור קשריה עם שטיינמץ. בסוף 2014, השם גאיה והלוגו של החברה הוסרו מרשימת השותפים של "חברות קושנר" באתר של החברה, לאחר שהופיעו שם החל ב-2013.

אלן דרשוביץ, פרקליטו של בני שטיינמץ בארה"ב, אמרו כי מרשו אינו מעורב בנכסי קושנר. הוא אמר, כי לדעתו בני שטיינמץ יצא נקי בכל החקירות שמנוהלות נגדו מחוץ לארה"ב, וציין כי הוא מאמין שהחקירה הפדרלית נגד מרשו בארה"ב שוב אינה פעילה.

משרד המשפטים בוושינגטון לא הגיב על החקירה. אך, לדברי ה"טיימס", חוקרים פדרליים עשויים לחשוף מידע נוסף על חקירת החשדות לשוחד ביום ב' הבא בניו-יורק, עם פתיחת משפטו של מחמוד תיאם, לשעבר שר המכרות של גיניאה, שמואשם בעבירות שחיתות. הצהרה בשבועה של סוכן FBI, שפורסמה בשבוע שעבר, מציינת שתיאם שיחד פקיד ממשלתי אחר בגיניאה "בשם" אחת מהחברות של בני שטיינמץ ב-2009. FBI בודק גם חשדות לעבירת שוחד נוספת שבה מעורבות אשתו של נשיא גיניאה לשעבר (שמת בינתיים) וחברה של שטיינמץ.

התחקיר ב"טיימס" מתאר באריכות כיצד נוצרו הקשרים בין קושנר לישראל. קושנר ביקר פעמים רבות בישראל , שבה מצא מקורות מימון לפרוייקטים נדל"ניים בארה"ב. "חברות קושנר" קיבלה לפחות ארבע הלוואות מבנק הפועלים. בעסקה אחרת היא חברה לחברת הביטוח הראל. הקשר בין "חברות קושנר" לרז שטיינמץ נוצר באמצעות מתווך בארה"ב.

באוגוסט 2012 פרץ ג'ארד קושנר לשוק נדל"ן למגורים בדרום מנהטן וקנה שישה בנייני דירות באיסט וילג' ובווסט וילג'. את העסקה ארגנה החברה הישראלית גאיה אינווסטמנט (Gaia Investment). שמות שני האחים שטיימנץ והאחיין שטיינמץ אינם מופיעים במסמכים התאגידיים של של גאיה. אך מופיעים בהם שמות של מנהלים שהיו כפופים לבן משפחה זה או אחר. אחד מהם הוא שלמה מייכור, שהיה פעם סמנכ"ל כספים בחברת השקעות שניהלו רז ודניאל שטיינמץ. הוא גם מכהן כדירקטור בשלוש ישויות תאגידיות בדלאוור שהקימה גאיה לצורך העסקות עם קושנר.