האם יירד גרזן על הקניונים בישראל?

בעולם יש, מתברר, קניונים יצירתיים שנותנים פייט אדיר לקניות באינטרנט - ושורדים

השאלה אם יש עתיד לקניונים, החוזרת על עצמה בשנים האחרונות במדינות המפותחות, נעשתה רלוונטית יותר מאי-פעם ומשקפת מציאות חדשה ומטרידה.

בעשור האחרון נסגרו בארה"ב כשליש מהקניונים. בשנה האחרונה נאלצו רשתות קמעונאיות בארה"ב לסגור אלפי חנויות, עם תחזית מבוססת של גורמים פיננסיים בני-סמכא כי השנה ייסגרו שם כ-8,600 חנויות נוספות.

לתופעה זו, המקבלת ממדים של טרנד, יש כמה סיבות, שהעיקרית שבהן היא הגידול העצום בקנייה מקוונת באינטרנט, שעבור רבים הפכה לתחליף מועדף, זול ונוח יותר מאשר שיטוט שופינג בקניונים.

לכך יש להוסיף את העובדה שעד לפני כעשור הקניונים היו אטרקציה קמעונאית משמעותית ונהנו מתנועת קונים ערה, בעיקר בשל היעדר אלטרנטיבה נוחה וזולה יותר, מה שגרם למנהלי הקניונים להירדם בשמירה ולהתעלם מכך שבמשך תקופה ארוכה הם לא התחדשו. זאת למרות הקדמה הטכנולוגית בתחום הקמעונאות והשינויים הדמוגרפיים שחלו בעשורים האחרונים, המתבטאים בגידול דרמטי של מספר משקי-בית חד-הוריים ו"סינגלס", שהחלו לראות בשיטוט בקניונים בסופי שבוע בזבוז זמן וכסף.

רוב הקניונים דומים, וברובם לא שולבו אטרקציות חדשות שיזיזו את גולשי האינטרנט ממקום מושבם הנוח מול המסך. בעשור האחרון התרבו מאמרי ביקורת שהציגו את הקניונים כמשעממים, כשאחד ההסברים לירידה התלולה בהיקף הקנייה בהם.

אבל מתברר כי ישנם בעולם גם קניונים פורחים, שהמכנה המשותף להם הוא חדשנות ויצירתיות כמקור משיכה לצרכנים. כך, בעוד שהקניון המצוי משמש לשופינג, לאפשרויות הסעדה של מזון מהיר ולצפייה בסרט קולנוע, פרסם האתר ESCAPEHERE רשימה של 10 הקניונים והמצליחים ביותר בעולם, שבכל אחד מהם יש אטרקציות ייחודיות, שבישראל לא ניתן למצוא.

הראשון שבהם הוא ה-West Edmonton Mall הוותיק בקנדה, שמלבד 800 חנויות המצויות בו, יש בו פארק שעשועים הכולל רכבת הרים, גן חיות, מועדוני לילה, מסלולי סקי ואגם עם גלים מלאכותיים, שניתן לשחות בו יחד עם אריות ים. כל אלה במבנה ענק מקורה, המהווה מקור משיכה ל-100 אלף מבקרים בכל יום, שחלקם מגיעים אליו גם ממרחקים.

קניון צנוע יותר בשם "הגלריה" בעיר יוסטון בטקסס, ארה"ב, זוכה לביקורים של 24 מיליון צרכנים בשנה. קניון זה כולל שני בתי מלון, זירה להחלקה על קרח ומסלולי ריצה. בקניון נוסף, The Mall of America, המשתרע על שטח של 420,000 מטר רבוע, יש פארק שעשועים, מועדוני לילה, אקווריום ענק וסימולטור טיסה.

המסר הברור של קניונים מצליחים אלה הוא שצריך לקרוא את תמונת השוק המשתנה במהירות ולתת מענה קולע לצרכים החדשים של הצרכנים. במלים אחרות, החדשנות, שהיא מילת המפתח להישרדות וצמיחה של כל עסק, צריכה להיות כיום בראש סולם העדיפויות של רשתות הקניונים.

בישראל, שבה הקניונים נכנסו לשוק מאוחר יותר מאשר בעולם המערבי, עדיין יש קניונים פורחים, אך המגה-טרנד של קנייה באינטרנט, שחדר היטב גם לישראל, עלול לתת את אותותיו ויפגע בהם ובחנויות הפועלות בהם.

■ הכותב הוא יועץ לשיווק ומחבר הספר "הקרב על המדף".