יום לבחירות בצרפת: האקרים הדליפו מיילים מהמטה של מקרון

רגע לפני הכרעת הבחירות, כמות גדולה של תכתובות שחלקן שייכות למועמד המרכז לנשיאות פורסמו באנונימיות ברשת ■ מאנשיו של מקרון נמסר כי "מדובר בניסיון להטות את תוצאות הבחירות ולפגוע בדמוקרטיה" ■ ועדת הבחירות תתכנס ביום ראשון לדון בנושא

בחירות צרפת, עמנואל מקרון ומארין לה פן יתמודדו בסיבוב שני (צילום: רויטרס)
בחירות צרפת, עמנואל מקרון ומארין לה פן יתמודדו בסיבוב שני (צילום: רויטרס)

מאגר מיילים השייכים למועמד המרכז בבחירות לנשיאות צרפת עמנואל מקרון הודלפו הלילה (שבת) ברשת, יום לפני הסיבוב המכריע בבחירות. תשעה ג'יגה בייט של מידע פורסמו תחת משתמש אנונימי באתר שיתוף המסמכים "פסטבין", אולם טרם ברור מי אחראי להדלפות ומה תוכנם של המיילים. ממשרד הפנים הצרפתי נמסר כי לא תינתן התייחסות לדיווח מאחר והקמפיין הסתיים הלילה. ועדת הבחירות הודיעה כי תקיים ביום ראשון דיון בנושא והפצירה בכלי התקשורת המקומיים שלא לפרסם את תוכן המסמכים.

צוותו של מקרון מסר כי המועמד "נפל קורבן להדלפת מידע גדולה". לטענת אנשיו, בין המידע עורבבו הן מיילים מזויפים והן אמיתיים על מנת לזרוע ספק ובלבול בקרב הגולשים. "מטה מקרון לא יסבול את ערעור את הפגיעה באינטרסים החיוניים של הדמוקרטיה. נערוך ניתוח מעמיק של ההדלפות", נמסר. עם זאת, לטענת מטה הקמפיין, המסמכים אינם מעוררים סיבה לדאגה, שכן הם "משקפים התנהלות נורמטיבית של קמפיין לנשיאות".

במהלך הקמפיין טענו כמה פעמים אנשיו של מקרון על ניסיונות פריצה למחשביהם. לפני כשבועיים מטה הבחירות אישר כי הוא היה יעד לחמש תקיפות סייבר מאז ינואר, אולם לא נגנב מידע בניסיונות אלו. חוקרי חברת אבטחת המידע היפנית "טרנד-מיקרו" האשימו בכך האקרים רוסיים וטענו כי מקרון נפל קורבן לציטוט עבור הקרמלין.

על פי הסקרים האחרונים, מקרון שומר על יתרון גדול על פני מועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן. האזרחים יצאו לקלפיות רק ביום ראשון, אולם על פי הנהלים הנהוגים במדינה האירופית, נאסר לערוך אירועי בחירות ביום שלפני ההצבעה, וכלי התקשורת נדרשים להימנע מפרסום סקרים נוספים.

יותר מ-47 מיליון אזרחים בעלי זכות הצבעה יגיעו לעשרות אלפי הקלפיות ברחבי המדינה, שייפתחו מחר החל מהשעה 9:00 בבוקר ויינעלו ב-20:00 או 21:00 בערב.

 

פרשה דומה אירעה בבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר האחרון, אז הודלפו תכתובות מיילים של המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון. המסמכים העלו טענות לשחיתות נגדה ואף הצביעו על מעורבות חריגה של "קרן קלינטון", שנוסדה על ידי הנשיא לשעבר ביל קלינטון, במחלקת המדינה, בעת שהמועמדת לנשיאות כיהנה כשרת החוץ. מאוחר יותר, יוחסה הפריצה להאקרים רוסיים, בטענה שניסו להטות את תוצאות הבחירות לטובתו של הנשיא דונלד טראמפ.

עשרה ימים לפני הבחירות, הודיע ראש ה-FBI ג'יימס קומי על פתיחת החקירה נגד המועמדת, דבר שלטענת רבים הוביל להפסדה. השבוע קלינטון אף התבטאה בנושא, וגרסה כי "אין ספק שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין התערב בבחירות".

בהתייחסותה המפורטת ביותר להפסד מאז הבחירות, אמרה כי "הייתי בדרכי לנצח עד שהשילוב של המכתב של קומי והדלפות של 'ויקיליקס' הפחידו אנשים שתכננו להצביע עבורי. אי אפשר להמציא את הדברים האלה". עוד הוסיפה, כי "האם עשינו טעויות? בוודאי. האם אני עשיתי טעויות? ברור. אבל הסיבה שבגללה אני מאמינה שהפסדנו היא ההתערבויות בעשרת הימים האחרונים".