במקרה? אדלסון יהיה בישראל עם נחיתתו של טראמפ בנתב"ג

"ניו-יורק טיימס": "התנהלות טראמפ לגבי יזמת שלום עם הפלסטינים מעוררת דאגה בקרב ידידי ישראל בימין" ■ חשש מיוחד מעורר המיליארדר היהודי רונלד לאודר, שדוחף את טראמפ, ידידו האישי, ליזום ברית עם מחמוד עבאס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מוצא עצמו נתון בלחצים של תומכיו, ידידי ישראל בימין. תומכים אלה חוששים שהוא ועוזריו קשובים יותר מדי לטיעונים שמשמיעים גורמים ערביים ופלסטיניים ושטיעונים אלה מדללים את מה שהתומכים קיוו שיאפיין את מדיניותו כלפי המזה"ת: תמיכה הבלתי מתפשרת בממשלה הנוכחית בישראל. כך מדווח "ניו-יורק טיימס" בידיעה מוושינגטון.

חשש נוקב במיוחד מעורר המיליארדר רונלד לאודר, אחד מהידידים היהודיים הקרובים ביותר של טראמפ, שדוחף את הנשיא ליזום ברית עם מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית, אומר ה"טיימס". לאודר מקיים מגעים תכופים עם ג'ייסון גרינבלט, לשעבר פרקליטו העסקי של טראמפ, שקיבל את תיק המו"מ הפוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים.

לדברי העיתון, השתתף גרינבלט בסעודת-ערב שערך לאודר במעונו בוושינגטון לכבוד עבאס ביום ד' שעבר, ערב פגישתו עם טראמפ בבית הלבן. (לדברי טל שלו ב"וואלה", נפגש לאודר עם עבאס גם כמה שבועות קודם לכן, באירופה).

ה"טיימס" מתאר את לאודר כאחד מהמעודדים (cheerleaders) הגדולים ביותר של עסקת שלום. על פי האתר "ג'ואיש אינסיידר", לאודר דחף את טראמפ להאמין שרק הוא, טראמפ, יוכל להשיג עסקת שלום במזה"ת וכי שורש הבעיה בהשגת עסקה כזו היא ישראל, לא הפלסטינים.

תמיכתו הנלהבת של לאודר ביזמה נועזת חדשה להשגת שלום מדאיגה כמה אנשים בחוג יועציו של טראמפ, ובמיוחד האסטרטג הראשי בבית הלבן, סטיב בנון, לדברי ה"טיימס". בנון משוחח באופן סדיר עם בעל בתי-הקזינו שלדון אדלסון, מגדולי התורמים למפלגה הרפבוליקאית, וידידו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

כפי שפורסם בעבר, מאוכזב אדלסון מהעובדה שטראמפ לא קיים את הבטחתו ממסע הבחירות, שלפיה הוא יעביר את השגרירות האמריקאית בישראל מתל-אביב לירושלים ביומו הראשון בבית הלבן. בכל זאת, איל ההימורים שאב עידוד מהעובדה, שהבית הלבן בחר לא להגיב כאשר ממשלת ישראל הודיעה על התנחלות חדשה במקום המאחז עמונה, שתושביו אולצו לפנותו.

לדברי ה"טיימס", אדלסון יעקוב בקפידה כיצד מתכנן טראמפ ליישב בין התחייבותו להיות ידיד איתן ומסור לישראל לבין שאיפותיו להשיק יזמת שלום. במקרה או שלא במקרה, כאשר טראמפ יגיע לישראל, ב-22 במאי, ישהה בה גם אדלסון, לדברי אנשים שמודעים ללוח הזמנים שלו. דובר של אדלסון בחר לא להגיב.

 

עד כמה גדולה ההשפעה הישירה של לאודר על טראמפ? הדעות חלוקות, מציין ה"טיימס". גורמים מסוימים שמקורבים לבית הלבן אמרו, כי המגעים בין הנשיא ללאודר תכופים. אחרים אומרים, שהיו שלוש פגישות בלבד בין השניים מאז שטראמפ הושבע כנשיא - אחת בבית הלבן ושתיים במאר- א-לאגו, מעון הקיט של טראמפ בפלורידה. "ג'ואיש אינסיידר" הגדיר באחרונה את לאודר כאחד מהמקורבים ש"לוחשים על אוזנו של טראמפ".

הידידות בין טראמפ ללאודר נובעת גם מהעובדה שאסתי לאודר, אמו של רונלד ומייסדת אימפריית הקוסמטיקה שקרויה על שמה, הייתה מבין היחידים בחברה הגבוהה של ניו-יורק, שלפני עשרות שנים לא הפנו עורף לדונלד טראמפ, אז קבלן צעיר ושחצן מקווינס, שהחל לפרוש כנפיים במנהטן.

כך או כך, ללאודר יש קו פתוח לגרינבלט, והעובדה שהוא ערך סעודה לכבוד עבאס בוושינגטון, בהשתתפות גרינבלט, מעידה על מידת השפעתו, מציין ה"טיימס".

נתניהו ולאודר היו פעם ידידים קרובים, אך היחסים ביניהם התקררו, ולמעשה נותקו כליל לאחר שערוץ 10, שלאודר היה פעם מבעלי האחזקות בו, שידר ב-2011 תחקיר על נסיעות נתניהו ומשפחתו לחו"ל (פרשת "ביבי-טורס"), למרות שמקורבי נתניהו הפעילו על הערוץ - ועל לאודר - לחצים כבדים לגנוז את התחקיר. נתניהו מודאג מהשפעת לאודר על טראמפ. לדברי העיתונאי בן כספית, אמר לו מקור בלשכת רה"מ: "אם יש אנשים שמאמינים באפשרות להגיע להסדר במזה"ת, השניים הם דונלד טראמפ ורונלד לאודר".

לאודר ה"אופטימיסט"

יועץ של לאודר הכחיש, בשיחה ל"טיימס", שהמיליארד דוחף לברית עם עבאס, אך תיאר את לאודר כ"אופטימיסט".

בכל אופן, גרינבלט חשוף לא רק למסרים של לאודר. מסרים בעלי אופי שונה לחלוטין הוא קיבל בפגישה עם שני פעילים פלסטינים ידועים - סאלאם פיאד, שהיה ראש ממשלת הרשות, וזיאד אסאלי, רופא אמריקאי ממוצא פלסטיני ומייסד ארגון שקרוי "כוח המשימה האמריקאי על פלסטין" - ושני דיפלומטיים אמריקאים יהודיים, דניס רוס, שליווה את תהליך השלום במשך שנים רבות, ואליוט אברמס, דיפלומט בכיר בממשלי רייגן ובוש (הבן).

כל הארבעה אמרו לגרינבלאט, שפריצת דרך ביחסים בין ישראל לפלסטינים אינה אפשרית וכי מבחינת טראמפ עדיף לנסות להשיג התקדמות הדרגתית, צעד אחר צעד, למשל מאמץ לשפר את המצב הכלכלי של הפלסטינים, אומר ה"טיימס".

"יש התרשמות שבאופן בסיסי טראמפ אוהד את ישראל, אבל קיימת אי-ודאות לגבי הכיוון שהוא מתכנן לבחור (לפתרון הסכסוך)", אמר רוס. "בקרב אלה שחושבים שלא תיתכן עסקה (עם הפלסטינים) או שישראל מתבקשת לעשות ויתורים מדאיגים, יש תחושה של אי-נוחות".

בכל זאת, עד עתה לא ניתן שום ביטוי פומבי לחששות מפני מדינות טראמפ כלפי ישראל. תומכי ישראל בימין משוכנעים שהנשיא החדש טוב לעין שיעור מקודמו, ברק אובמה, שלחציו הבוטים על ישראל לבלימת ההתנחלויות הרעילו את יחסיו עם נתניהו. "ב-100 הימים הראשונים שלו בבית הלבן עשה טראמפ יותר משעשה אובמה בכל שנות ממשלו להפיכת יחסי ישראל - ארה"ב לשותפות אמיתית", אמר ל"טיימס" מתיו ברוקס, הקואליציה היהודיצ הרפובליקאית.

עוזריו של טראמפ אומרים, שהם מודעים היטב למכשולים בדרך להשגת עסקה לשלום בין ישראל לפלסטינים. אבל, לדבריהם, לנשיא יש מחויבות לנסות. מדבריהם עולה, שהגישה הבלתי שגרתית של טראמפ עשויה לפתוח לפניו דלתות שלא נפתחו לקודמיו.

התומכים הפרו-ישראלים של טראמפ מתנחמים בתקווה שהנשיא ייווכח בקרוב שכל המאמץ להשכין שלום בין ישראל לפלסטינים מועד לכישלון מלכתחילה. הם מציינים שהפסימיות הזו שוררת לא רק בימין הקיצוני אלא ברוב הממסד הישראלי, בימין וגם בשמאל.

ה"טיימס" מוסר עוד, כי דייוויד פרידמן, השגריר החדש של ארה"ב בישראל, שמתוכנן להגיע למקום כהונתו בימים הקרובים, סיפר שבדעתו לחלוק את זמנו בישראל בין המעון הרשמי של השגריר, בהרצליה, לבין מלון המלך דוד בירושלים, שבו מחזיק משרד החוץ האמריקאי דירה לשגריר. העיתון מציין, שפרידמן הוא דמות פחות מרכזית מאשר גרינבלט בפרוייקט עשיית השלום של טראמפ.