אופיס דיפו משיקה תת-רשת למוצרי חשמל ביתיים קטנים

בהקמת תת-הרשת "אפ סטור" הושקעו 5 מיליון שקל ■ בשלב ראשון היא תמנה 3 סניפים, ועד לסוף השנה ייפתחו 10 סניפים נוספים ■ במקביל, הרשת מרחיבה את מספר סניפי "אופיס דיפו דיגיטל"

אופיס דיפו משיקה תת-רשת לשיווק מוצרי חשמל בשם UP STORE by Office Depot. תת-הרשת, שההשקעה בהקמתה עומדת על 5 מיליון שקל, תתמחה במוצרי חשמל ביתיים קטנים.

בשלב ראשון הרשת תמנה 3 סניפים: שניים באילת ואחד ברמת-גן. עד סוף 2017 צפויים להיפתח 10 סניפים נוספים ברחבי הארץ.

תת-הרשת תמכור בין היתר שואבי אבק רובוטיים, מכונות קפה, מזגנים, מערכות קולנוע ביתי חכמות ומעבדי מזון של מותגים מובילים. את חלקם היא מייבאת ביבוא מקביל ובאופן עצמאי, ואת חלקם באמצעות היבואנים הרשמיים.

"הייתי מעדיף לעבוד ביבוא רשמי, אבל במקומות שבהם יש פער גדול בין המחירים, לדוגמה במכונות קפה של נספרסו או ב-iRobot, נביא יבוא מקביל. לעומת זאת, מוצרי קיטצ'ן אייד או סמסונג אנחנו קונים דרך היבואנים הרשמיים", אומר ל"גלובס" אלון פרקש, סמנכ"ל סחר ושיווק באופיס דיפו. "השאיפה היא לייבא רק באופן רשמי, אני לא שואף להיות רובין הוד של היבוא המקביל".

- מדוע?

"משום שהדגמים ביבוא רשמי הם הכי מעודכנים, והשירות לרוב יהיה יותר טוב, כולל מלאי חלפים. היבוא המקביל מייצר לרשת יותר עבודה, אתה חי מעסקה לעסקה. אבל לא נפעל דרך היבוא הרשמי בכל מחיר".

- אתם נכנסים לתחום רווי שחקנים שגם שמושפע רבות מהאינטרנט.

"את החנות הראשונה שפתחנו באילת קנינו כחנות פעילה. ראינו כמה היא מוכרת ומרוויחה - ומשם צמח הרעיון, ולא מהפנטזיה למכור מכונות קפה. האינטרנט, ובעיקר זאפ, משפיע על המחיר. היום כללי המשחק הם כאלה שצרכנים מגיעים עם המחיר של זאפ ומקבלים אותו - ומבחינתנו אני מתייחס למחיר של הרשתות בזאפ, ולא למחיר של החנויות השכונתיות שיכול להיות פיקטיבי".

- זאפ משמש אתכם כיום כמחירון רשמי, בדומה ללוי יצחק בתחום הרכב?

"בזאפ זה פחות מוחשי או רשמי כמו לוי יצחק. יש שם גם מחירים של חנויות שלא קיימות. יושב אדם בבית שלו בטבריה ורושם מחיר למוצר, ואני לכאורה צריך ליישר קו מולו. בשנה וחצי האחרונות אנחנו פועלים לפי מדיניות של השוואת מחירים מול השחקנים הרלוונטיים בענף, ועוד לפני שהצרכן שולף את הסמארטפון ומראה לי את המחיר שלהם, אנחנו מיישרים קו באמצעות מערכות אוטומטיות שסורקות את המחירים בשוק - כך פועלים גם המתחרים שלי. זו הסיבה שאתרי האינטרנט בתחום מוצרי החשמל לא ממש מתרוממים. אמור להיות להם יתרון במחיר, אבל ברגע שכל הרשתות נותנות את המחיר האינטרנטי, זה משתלב עם החוויה של הקנייה הפיזית, ואין לאונליין שום יתרון".

פרקש מוסיף כי "כרגע אנחנו לא נכנסים לתחום מוצרי החשמל הלבנים, כמו מכונות כביסה ומקררים, כי לתפיסתנו את המוצרים האלה הצרכנים מחפשים לקנות בחנויות מתמחות".

- המיתוג של אפ סטור שונה בגוון וברעיון מהלוגו של אופיס דיפו.

"לקחנו חנות קיימת עם מוניטין ועם לא מעט לקוחות, והחלטנו לשמר את הקיים בהליך מאוד מהיר. יכול להיות שתוך כדי תנועה הלוגו יוחלף. אנחנו לא בורחים מהזהות של אופיס דיפו, ולכן הוספנו אותה גם ללוגו".

סניף אפ סטור הראשון ממוקם באייס מול באילת ומשתרע על שטח של 150 מ"ר, סניף נוסף, המשתרע על שטח של 700 מ"ר, ממוקם במתחם הקניות "מבנה" אילת. סניף תת-הרשת ברמת-גן ממוקם ברחוב ז'בוטינסקי, וגודלו 200 מ"ר.

מודל הפעלת הסניפים אינו דוגל בזכיינות, והסניפים כולם הם בבעלות צים אחזקות, בעלת אופיס דיפו. הסניפים הבאים של אפ סטור צפויים להיפתח בבית שמש, ברחובות וברמת-גן. "אנחנו נמצאים במשא-ומתן גם עם עזריאלי", אומר פרקש.

75% מהמכירות מגיעים מהדיגיטל

לצד פתיחת חנויות החשמל פועלת הרשת להרחיב את פעילות חנויות "אופיס דיפו דיגיטל", המתמחות במכירת מכשירים סלולריים, מחשבים, קונסולות משחקים וכדומה, שבשלב זה מונות 3 סניפים באילת. סניף נוסף צפוי להיפתח בירושלים, והחזון הוא לפתוח סניפים נוספים.

"גם בסניפי אופיס דיפו הרגילים מחזור המכירות הוא 75% לדיגיטל. השם הוא אופיס, אבל אנחנו רשת דיגיטל לכל דבר - למעט בתקופת החזרה לבית הספר, שבמהלכה משנים את התמהיל", אומר פרקש.

- רפורמת משרד האוצר הוזילה בין-לילה את מחירים הסמארטפונים בכ-15%. איך זה השפיע עליכם?

"אני פועל בשני כובעים: מצד אחד אופיס דיפו היא יבואנית של סלולר, אז כיבואן הפסדתי הרבה כסף, משום שערך המלאי ירד ב-15%. אבל בכובע של אופיס דיפו כמוכר זכינו לגיבוי של מרבית הספקים, שספגו חלק מההוזלה. לטווח הבינוני-רחוק זה מהלך מצוין עבור הצרכנים".

- אילת הפכה להיות מוקד לקניות עבור הצרכנים הישראלים?

"שלושת הסניפים שלנו באילת מגיעים למחזור מכירות של 25% מכל הרשת (המונה 37 סניפים - מר"ח). מכירות הסלולר באילת מהוות 70% מהעסק".

אופיס דיפו מחזיקה גם בחברה ליבוא רויאל, שלדברי פרקש מייבאת כיום כ-35% מהפדיונות של הרשת בכל הנוגע לציוד משרדי, ריהוט, סמארטפונים, מחשבים ועוד. "זו חברת יבוא שהולכת וגדלה גם בעולמות החשמל. עד לראש השנה יהיו לה מותגים משלה דוגמת יצרנים מגרמניה למוצרי חשמל".