סמי סגול השלים רכישת נכס היסטורי ברוטשילד בכ-40 מ' ש'

אחרי שמכר אשתקד 80% מכתר לפי שווי חברה של 1.7 מיליארד שקל, התעשיין הוותיק מפנה כספים לרכישת נדל"ן ■ בבניין לשימור "בית יוסף אליהו שלוש" מושכרים משרדים וחנויות תמורת כ-1.5 מיליון שקל בשנה ■ בין השוכרים: אלומיי קפיטל של שלמה נחמה

סמי סגול/ צילום: איל יצהר
סמי סגול/ צילום: איל יצהר

ביולי 2016 נחתמה העסקה שבה מכר סמי סגול 80% ממניות חברת כתר פלסטיק לידי הקרן הזרה BC פרטנרס לפי שווי חברה של 1.7 מיליארד דולר. התעשיין הוותיק, שהפך בעקבות המכירה לאחד האנשים העשירים בישראל, השלים באחרונה עסקה שנחתמה אשתקד לרכישת אחד הבניינים האחרונים שעומדים למכירה בשדרות רוטשילד, בטבורה של תל-אביב, בעבור כ-40 מיליון שקל.

קומת הקרקע של הבניין, הממוקם על מגרש בשטח של 545 מ"ר בפינת הרחובות שדרות רוטשילד והרצל, משמשת כיום למסחר, ובשתי קומותיו האחרות מושכרים משרדים בשטח כולל של כ-850 מ"ר בנוי.

ניתן לשער כי סגול, שמשרדיו הנוכחיים מושכרים באותה שדרה, יבקש בשלב מסוים להעתיק את משרדיו למבנה החדש שבבעלותו.

כיום מושכר המבנה לכמה שוכרים, ובהם חנות בגדים, בית קפה ומסעדה הניצבת בקומת הקרקע המסחרית. עם שוכרי המשרדים בבניין נמנית גם החברה הציבורית אלומיי קפיטל של שלמה נחמה.

הנכס מניב כיום, על-פי הערכות, דמי שכירות של 1.5 מיליון שקל בשנה.

בניין בן יותר מ-80 שנה

מדובר בבניין בעל ייחוס ומראה היסטורי - בית יוסף אליהו שלוש - שעצם היותו מיועד לשימור במגבלות מחמירות מוסיף לערכו. הנכס נבנה בראשית שנות ה-30 של המאה הקודמת והיה בבעלות משפחת שלוש. יוסף אליהו שלוש, ממייסדי העיר תל-אביב, היה בנו של אהרון שלוש, ממייסדי שכונת נווה צדק ומראשי העדה הספרדית בעיר. בנו משה אף כיהן כראש עיריית תל-אביב למשך 10 ימים ב-1936.

באתר של עמותת משפחות מייסדי תל-אביב נכתב כי בין 1920 ל-1932 הגיע יוסף אליהו שלוש לשיא פעילותו המסחרית. הוא היה מיוזמי ומייסדי בנק מסחר ותעשייה ובנק קופת עם.

השטח שבו מצוי שוק הכרמל, כולל קולנוע "אלנבי" ועד למזרחו של גן מאיר, היה בבעלות משפחת שלוש וניתן במתנה לעיריית תל-אביב "כדי להקים גן ציבורי גדול". שטחים נוספים נרכשו לאורך נחל הירקון במסגרת חזונו של יוסף אליהו על נמל באזור "שפך הירקון". שטחים אלה הופקעו על-ידי העירייה בשנות ה-50 עבור פארק הירקון. בבית בשדרות רוטשילד 9 פעל בעבר קפה קרלטון הפופולרי, שבו נהג לשבת המשורר אברהם שלונסקי. 

בית יוסף אליהו שלוש / צילום: שלומי יוסף
 בית יוסף אליהו שלוש / צילום: שלומי יוסף

המסלול לכתר

נזכיר כי מסלול ההצלחה העסקית של סגול בן ה-74 התחיל ב-1948 בבית מלאכה קטן שפתח אביו יוסף, מאחורי שדרות ירושלים ביפו, זמן קצר לאחר שהמשפחה עלתה לישראל מטורקיה. עם כניסתו לעסקים הפך סמי סגול את המפעל הקטן לחברה מובילה בעולם ולשם נרדף לריהוט פלסטיק.

כתר מייצרת מוצרי פלסטיק לשימוש ביתי, מוצרי אחסון, ארגזים, מדפים ועוד. החברה מעסיקה אלפי עובדים בכ-30 מפעלים בישראל, בארה"ב ובאירופה ומשווקת את מוצריה בכל העולם.

פעילותה של כתר בישראל זניחה יחסית לפעילותה בזירה הבינלאומית. ב-2015 הפעילות המקומית תרמה לחברה רק 5% מסך המכירות וכ-7.5% מסך הרווח הגולמי.

את תהליך המכירה של השליטה בכתר פלסטיק, שארך יותר משנה, ניהל מטעם סגול ד"ר יונתן קולודני, שעמד בעבר בראש חברת הייעוץ מקינזי ישראל, לצד בנק רוטשילד. אל קו הסיום ביולי 2016 הגיעו קבוצה המורכבת מקרן ההשקעות CVC ובנק ההשקעות גולדמן סאקס ו-BC Partners, שמולה בסופו של דבר נחתמה עסקת המכירה.

מתווה המכירה שונה, לאחר שסגול הבין כי לא יוכל לקבל את המחיר המבוקש של 2 מיליארד דולר עבור מלוא הבעלות בחברה. במתווה שסוכם בסופו של דבר, מכרו סמי ואחיו יצחק סגול 80% מהמניות לפי שווי חברה של 1.7 מיליארד דולר, והעניקו לקרן הרוכשת אופציית רכישה על יתרת מניותיהם (20%), בדומה לאופן שבו רכשה ברקשייר האת'וויי את מניות משפחת ורטהיימר בחברת ישקר.

סגול זכה אשתקד בכמה תארי כבוד, בהם יזם השנה של פירמת הייעוץ וראיית החשבון ארנסט אנד יאנג ואיש השנה של "גלובס".

סמי סגול/ צילום: איל יצהר
 סמי סגול/ צילום: איל יצהר