גאווה ישראלית: תרכובת מזון לתינוקות זכתה בפרס חדשנות במזון

הפורמולה INDI מחקה את הרכבו התזונתי של חלב אם ללא שימוש בחלב פרה או בסויה, ולפיכך מתאימה לתינוקות הסובלים מאלרגיות ■ המייסדים מבטיחים כי לכשיושלם פיתוח המוצר, הוא יימכר במחירים שיתחרו בתרכובות הפרימיום

גאווה ישראלית: הסטארט-האפ הישראלי INDI, שפיתח תרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) ללא חלב וללא סויה, זכה במקום הראשון בקטגוריית פתרון התזונה הבריאותית הטוב ביותר בוועידת הפסגה העולמית לחדשנות במזון, שהתקיימה בשבוע שעבר במילאנו.

מדובר בפיתוח ראשון מסוגו בעולם, אשר מחקה את הרכבו התזונתי של חלב אם ללא שימוש בחלב פרה או בסויה - שני החומרים העיקריים המשמשים כחומרי הגלם לייצור פורמולות לתינוקות.

נקודת המוצא של INDI, שמייסדיה מגיעים מעולמות תרכובות המזון לתינוקות, היא שהחומרים הללו הם אלרגנים חזקים מאוד. "כ-50% מאוכלוסיית התינוקות והפעוטות בעולם סובלים מרגישות ואלרגיה בדרגות שונות לפורמולות הקיימות, והורים רבים, ביניהם גם טבעונים, מחפשים נואשות אחר אלטרנטיבה", אומרת חמוטל יצחק, מייסדת ומנכ"לית משותפת בחברה.

הזכייה של החברה במקום הראשון אינה מקנה מענק כלכלי - כעת פונים המייסדים למשקיעים ולקרנות - אלא הכרה חשובה. בנימוקיהם ציינו השופטים כי "INDI פותחה על-ידי מומחים בעלי ניסיון מצטבר של מעל 60 שנה בתחום תזונת התינוקות, והיא מהווה פתרון מלא לתינוקות רגישים, אלרגיים או טבעונים. הפורמולה נטולת הורמונים ואנטיביוטיקה, נטולת GMO (הנדסה גנטית), נטולת גלוטן ולקטוז, וניתנת לייצור כאבקה או נוזל. היא בעלת טביעת רגל אקולוגית מינימלית ובעלת טעם מצוין".

יצחק מדגישה כי התמ"ל שפיתחה INDI מיועד לכל התינוקות, "אלא שמי שייאמץ אותו ראשון הם הורים לילדים אלרגיים והורים טבעונים. 26% מבתי-האב בארה"ב הם פלקסיטריים, כלומר צרכנים שצורכים מוצרים מן החי רק מחוץ לבית - וזה בדיוק הקהל שאנחנו מכוונים אליו, ושכבר כעת אנחנו מקבלים ממנו פניות ושאלות לגבי תחילת השיווק של המוצרים".

את INDI ייסדו חמוטל יצחק, לשעבר מנהלת תחום תזונת תינוקות באבוט ישראל (סימילאק); אוריאל קסלר, לשעבר מנכ"ל חברה-בת של פרומדיקו שייצרה תמ"ל למגזר החרדי; ומיכאל עזר, לשעבר מנכ"ל מטרנה ומהנדס המזון הראשי של החברה.

הפורמולה שהם פיתחו עומדת בכל התקנים הבינלאומיים, והיא 100% טבעונית, בהיותה מבוססת על הרכב המופק משקדים ומדגן נוסף, "שהוא מאוד ייחודי ומביא לתרכובת עושר מלא של חומצות אמינו - השילוב של שניהם יחד מקנה חיקוי להרכב של חלב אם", לדברי יצחק.

המוצר באבקה נמצא בשלב של סיום הפיתוח ולפני התחלת ייצור, ומוצר נוזלי, שנמכר בעיקר בארה"ב ובאירופה, יוצר לאחרונה וכבר הועבר לטעימות ולהתנסות. 

פטנט בינלאומי

"שוק הפורמולות לתינוקות בעולם מגלגל כ-55 מיליארד דולר בשנה עם קצב צמיחה גבוה של 8%, לאור כניסת שווקים מתפתחים לצריכת תחליפי חלב לתינוקות", אומרת יצחק, ומציינת כי החברה מתעתדת להפוך לשחקן בשוק העולמי בהדרגה.

לדבריה, הפורמולה תימכר במחיר תחרותי ביחס לפורמולות פרימיום, שיהיה זול יותר מפורמולות המיועדים לתינוקות אלרגיים.

INDI תשווק בפורמולות המחולקות ל-3 שלבים, בהתאם לגיל התינוקות, החל מלידתם. כיום ההיתרים של החברה מאפשרים לה לשווק מוצרים לתינוקות מגיל שנה, כשההיתר לשיווק מוצרים לתינוקות מגיל אפס ממתין לסיום הליך לשלילת אפשרות של תופעות לוואי.

- פורמולות חלב עזים הולכות ותוספות תאוצה לתינוקות אלרגיים - הן מתחרות מבחינתכם?

"לא. חלב עזים הוא אלרגני בדיוק ברמה של חלב פרה. הוא אולי טוב יותר לעיכול, אבל היכולת מבחינת קיימות לייצר כמויות גדולות היא מוגבלת. יש בשוק גם תחליפי סויה, אבל רוב הקהילה הרפואית לא ממליצה עליהם בגלל הימצאות רכיב של הורמון צמחי. האלרטנטיבה העיקרית כיום לתינוקות אלרגיים היא הפורמולות המפרקות את חלבון החלב. אלה פורמולות שעולות במאות אחוזים יותר מפורמולה רגילה, והטעם לא חביב על הילדים. אנחנו מגיעים עם פתרון המבוסס על שני רכיבים שהם סופר פוד מזינים כשלעצמם ומחקים את ההרכב של חלב אם".

יצחק מספרת כי פיתוח המוצר צמח מצורך של אחד ממייסדי החברה. "בגיל שנה הנכדה שלו חלתה בווירוס שבגללו היא לא יכלה יותר לעכל תמ"ל רגיל. ההורים נאלצו לעבור לפורמולות המפרקות, והילדה לא אכלה אותן וירדה במשקל. משם התחלנו לפתח את המוצר שלנו עם כל המדע והידע. הבנו שבסיס של שקדים לא מספיק מבחינה תזונתית, השווינו לתקינה בינלאומית ולערכים של חלב אם וחיפשנו את הצמח או הדגן שישלים. לשמחתי מצאנו, וכיום אנחנו עם פטנט בינלאומי ב-85 מדינות".

- איזה שוק הוא בעל הפוטנציאל העיקרי מבחינתכם?

"השוק הגדול ביותר הוא האמריקאי - כשספציפית אנחנו מסמנים את אזור קליפורניה והחוף המזרחי, שמשם אנחנו מקבלים פניות של הורים. באזור הזה יש ריכוז טבעונים מאוד גבוה, ושם מובילים את הטרנדים של כל מה שקשור למזון בריאות".

- עד כמה השוק הישראלי רלוונטי עבורכם, בעיקר כשמדובר בשוק פוסט-טראומתי בגלל משבר רמדיה?

"כמובן שנרצה להשיק בארץ. לנו זה הכי קל, משום שמערכת ההפצה שלנו נמצאת כאן. אנחנו מודעים לכך שהשוק הוא פוסט-טראומתי. היום הרגולציה העולמית מחמירה, ובטח שבישראל השתנתה המדיניות, והבדיקות של משרד הבריאות מחמירות יותר מבעבר. מול הצרכנים נבצע הסברה שיווקית ונעשה שימוש במובילי דעה, כמו פרופ' רון שאול, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה לילדים ברמב"ם שמלווה את הפורמולה מתחילת הדרך, והדיאטנית ברידגי'ט כוכבי".

- האם אחרי שתשלימו את גיוס הכספים לצורך תחילת הייצור, תעדיפו לפתוח מפעל בארץ?

"אנחנו מנסים לגרום לזה שיהיה מפעל בארץ, גם בהיבט הציוני. כרגע זה לא רלוונטי, וכפי שמסתמן הייצור יהיה בארה"ב ובאירופה".