הקרב על ערוץ הכנסת: מה משמעות המכתב שנשלח לחדשות 2?

בחדשות 2 הופתעו לקבל יום לפני פרסום תוצאות המכרז מכתב המבקש מהם להאריך שוב את הפעלת ערוץ הכנסת ■ "עולה החשש כי בעת הבקשה כבר היה ידוע לכם כי בכוונתכם להכריז על זוכה אחר", כתב מנכ"ל חדשות 2 ליו"רית מועצת הכבלים ■ בן-חי-שגב: "מדובר בבקשה של הכנסת שאישרנו כבר ב-27 באפריל"

אבי וייס מנכל חדשות ערוץ 2  / צילום: איל יצהר
אבי וייס מנכל חדשות ערוץ 2 / צילום: איל יצהר

האם במועצת הכבלים והלוויין ידעו יום לפני פרסום תוצאות המכרז על הפעלת ערוץ הכנסת שחברת חדשות 2 עומדת להפסיד בו? כך לפחות חשים בחברת החדשות של ערוץ 2, וכפי שעולה ממכתב ששלח מנכ"ל החברה, אבי וייס, ליו"רית המועצה, ד"ר יפעת בן-חי-שגב.

תוצאות המכרז פורסמו ב-4 במאי, אך כבר יום לפני כן פנתה המועצה לחדשות 2, שמפעילה את ערוץ הכנסת מאז 2004, בבקשה להאריך את ההפעלה עד 27 ביולי - מועד יציאת הכנסת לפגרה.

לפי התכנון המקורי, חדשות 2 היו אמורים לסיים את תקופת ההפעלה של הערוץ כבר ב-3 במאי, אך בשל עיכובים סביב המכרז החברה הסכימה כבר קודם לכן להמשיך ולהפעילו עד 3 ביולי. למרות זאת, ערב פרסום התוצאות, הועברה לחדשות 2 בקשה להארכה נוספת.

"מרצף הדברים עולה החשש כי בעת ששיגרתם לנו את המכתב, כבר היה ידוע לכם כי בכוונתכם להכריז על זוכה אחר במכרז, וכי זו למעשה הייתה הסיבה לבקשתכם שאנו נמשיך להפעיל את ערוץ הכנסת למשך תקופה נוספת", כותב וייס לבן-חי-שגב. "חרף זאת, מידע זה לא נכלל במכתבכם, והדבר מעורר תחושה בלתי נוחה, בלשון המעטה".

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר היום (א') כי "הפנייה להארכת תקופת השידור של חדשות 2 בערוץ הכנסת היא בקשה של מנכ"ל הכנסת וראש צוות התיאום, אלברט סחרוביץ', שטען כי הגיוני יותר להחליף את המפעילים בזמן הפגרה מיד עם סיום מושב הקיץ. ליו"רית המועצה לא הייתה התנגדות לבקשתו, ולכן הבקשה הועלתה בפני המועצה.

"המועצה אישרה את בקשת הכנסת בישיבתה ביום 27.4, טרם התחלת ההצבעות על ההצעות שהוגשו. המכתב נשלח לחדשות 2 ביום רביעי 3.5, כשהזוכה במכרז נבחר בישיבת המועצה שנערכה רק למחרת, ב-4.5, בשעות אחר-הצהריים, אז התקיים ניקוד ההצעות. ככל שחדשות 2 היו זוכים במכרז, לוחות זמנים אלה היו חלים גם עליהם".

כך או כך, בחדשות 2 הסכימו להמשיך ולהפעיל את ערוץ הכנסת עד סוף יולי, וזה המועד שבו אמורה לעבור ההפעלה לערוץ 20, שזכה במכרז לאחר שגבר גם על RGE (בעלת ערוץ 10) ועל קבוצה של תיא תקשורת ויסמין TV. זאת, בהנחה שבחדשות 2 וב-RGE יבחרו שלא לערער על התוצאות, סוגיה שכרגע עדיין אינה ברורה - גם על רקע העובדה שמסמכי המכרז הרשמיים עדיין לא הועברו לקבוצות השונות, וגם על רקע הפערים הגדולים בניקוד בין ההצעה הזוכה של ערוץ 20 לבין שתי ההצעות של חדשות 2 ו-RGE.

על-פי ההודעה שהוציאה מועצת הכבלים והלוויין לאחר ההכרזה על הזוכה, ההצעה של ערוץ 20 זכתה ל-930 נקודות (מתוך 1,000 אפשריות), בעוד הצעת RGE שהגיעה למקום השני זכתה ל-822 נקודות, והצעת חברת החדשות של ערוץ 2 זכתה ל-814 נקודות.

מכרז ערוץ הכנסת קבע מי יפעיל את הערוץ במשך 10 השנים הקרובות, בתקציב של 25.2 מיליון שקל בשנה שמעמידה לרשותו המדינה. המכרז עורר עניין רב גם על רקע החשש ממעורבות פוליטית בו עוד משלב ניסוח תנאי המכרז, ובהמשך גם בעת הדיון בהצעות השונות. בראש החברה שיקים ערוץ 20 להפעלת ערוץ הכנסת יעמדו המנכ"ל מוטי שקלאר והעורך הראשי של הערוץ, חגי גולן.