רוכשי דירות בשוק הסיטונאי לא יודעים כמה ישלמו על החכירה

בעיריית ת"א טוענים כי הציעו לגינדי TLV להאריך את תקופת החכירה של הקרקע לפרויקט תמורת סכום נמוך, אך החברה סירבה ■ רוכש דירה: "יהיו בעיות למי שמנסח צוואות. לא רוצה להשאיר צרות לבת שלי שתירש את הדירה ותצטרך לשלם סכום עלום לעירייה"

פרויקט גינדי TLV / צילום: איל יצהר
פרויקט גינדי TLV / צילום: איל יצהר

פרויקט גינדי TLV עומד להתאכלס בקרוב בחלקו - שלב א' של הפרויקט, הכולל למעלה מ-700 יחידות דיור, שאותו בונות החברות גינדי השקעות (25%) משה ויגאל גינדי (25%) ורבוע כחול נדל"ן (50%). אלא שעד כה, לא נפתרה סוגיית חכירת הקרקע של הפרויקט, שבבעלות עיריית תל-אביב.

מבדיקה שערך "גלובס" עולה כי העירייה הציעה כבר לפני כמה שנים הסדר לגינדי TLV, לפיו תוארך החכירה תמורת סכום נמוך יחסית, אך לטענת העירייה החברה סירבה, והוא מעולם לא יצא אל הפועל. המשמעות היא כי יורשיהם של רוכשי הדירות, שרכשו אך ורק זכויות חכירה בקרקע שבבעלות עיריית תל-אביב, יתבקשו בתום התקופה לשלם לעירייה סכום לא ידוע בגין הארכת החכירה לתקופה נוספת.

כידוע, קרקע הפרויקט, שבה שכן עד לפני כמה שנים השוק הסיטונאי, שייכת לעיריית תל-אביב. בעסקה שנחתמה בין העירייה לחברות הזוכות במכרז בשנת 2010, הקרקע הוחכרה ליזמים לתקופה המסתיימת ב-2099, כלומר בעוד 82 שנה. אלא שלמרות דין ודברים בין היזמים לעירייה בדבר הארכת החכירה לתקופה נוספת, החליטו היזמים למכור את הדירות בפרויקט למאות רוכשים עוד לפני שנפתרה סוגיית החכירה. מנגד טוענים בגינדי TLV כי עד כה לא התקבלה הצעה קונקרטית להארכת תקופת החכירה.

רוכשי הדירות בפרויקט חתמו על הסכם בו צוין כי הקונה רוכש מהמוכר "זכויות חכירה לתקופה המסתיימת ביום 31 באוגוסט 2099". מדובר במועד רחוק יחסית, אך בפנייה של רוכשי דירות בפרויקט ל"גלובס", טוענים הרוכשים כי ליזמים היה נוח ומשתלם כלכלית להשית את הבעיה וחוסר הוודאות עליהם. זאת, במקום לקבל הסדר נוח יחסית שהציעה עיריית תל-אביב לגינדי TLV לפיו העירייה תגבה סך של 6%-7% מערך הקרקע תמורת הארכת תקופת החכירה ל-49 שנים נוספות.

"אני בן 50, והבת שלי שתירש את הדירה תיאלץ לשלם סכום עלום לעיריית תל-אביב בשביל הזכות להחזיק בדירה שאני קניתי במלוא השווי שלה", אמר אחד מרוכשי הדירות ל"גלובס". "7% מערך הקרקע זה סכום נמוך יחסית להארכת חכירה, נמוך יותר מהתשלומים שדורשת רשות מקרקעי ישראל, והיזמים כנראה רצו לחסוך מעצמם את ההוצאה והפקירו אותנו הרוכשים בפרויקט עם חוסר הוודאות.

"80 שנה זה נשמע עוד הרבה זמן, אבל למי שמנסח צוואות תהייה בעיה גדולה. אני לא רוצה להשאיר צרות לבת שלי. אף אחד לא ירצה לקנות ממנה דירה כשתתקרב סוף תקופת החכירה, וכשהתשלומים לא ידועים".

בעיריית תל-אביב הסבירו כי "סוגיית הארכת החכירות בשוק הסיטונאי נדונה רבות ואף הוצע בזמנו פתרון על ידי העירייה, אולם לצערנו הוא לא צלח, הואיל וחברת גינדי מכרה את הזכויות בדירות ולא ניתן היה לקבל את הסכמת כל הבעלים. כיום מדובר באלפי בעלי זכויות ולכן לא ניתן לבצע כל שינוי או מתכונת חדשה מול חברת גינדי בנפרד. הפתרון שהוצע אז לגינדי שרכשה את הקרקע היה הארכת החכירה בעוד 49 שנה (מעבר ל-99 שנה הראשונות) תמורת תשלום לפי הערך של אותו זמן מהוון (6%-7% מערך הקרקע). נכון להיום, מתכונת החוזה הקיים הינה המחייבת ותיקבע על פי מדיניות העירייה באוגוסט 2099".

מחברת גינדי TLV נמסר בתגובה: "החברה תמשיך לפעול בהתאם להסכמים החתומים מול עיריית ת"א. נכון להיום נמכרו בפרויקט גינדי TLV למעלה מ-1,400 יח*ד. החברה תברך יוזמה של עיריית תל-אביב להארכת החכירה לכל רוכש ורוכש".