נדחה ערעור דוידוביץ': אלונה בר און בעלת השליטה ב"גלובס"

ביהמ"ש העליון דחה את הערעור שהגיש איש העסקים היהודי-רוסי דוד דוידוביץ' על החלטת המחוזי לפיה השליטה ב"גלובס" תועבר במלואה למשפחת בר און ■ דוידוביץ' ישלם לצדדים הוצאות משפט בסך כולל של 100 אלף שקל

אלונה בר און ודוד דוידוביץ' / צילומים: איל יצהר ושלומי יוסף
אלונה בר און ודוד דוידוביץ' / צילומים: איל יצהר ושלומי יוסף

סופית - אלונה בר און היא הבעלים של עיתון "גלובס". בית המשפט העליון דחה היום (ב') את הערעור שהגיש איש העסקים היהודי-רוסי דוד דוידוביץ' על החלטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב כי השליטה ב"גלובס" תועבר במלואה למשפחת בר און. 

ב-14 במארס השנה קבע נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, כי המניות של חברת מוניטין עיתונות, המחזיקה ב"גלובס", שהיו בבעלותו של איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן, יימכרו לחברת אילקורפ של משפחת בר און ב-106 מיליון שקל. המחיר משקף ערך של 45 מיליון שקל לעיתון. בכך העדיף אורנשטיין את הצעתה של בר און על פני הצעתו של דוידוביץ'.

אלונה בר און היא בתו של חיים בר און, מייסד "גלובס", והיא האישה הראשונה בארץ שרוכשת בעלות ושליטה על כלי תקשורת.

אורנשטיין אימץ בכך את ההסכם שנערך בין הכונסים למשפחת בר און, במסגרת הגישור שנערך בפני השופטת המחוזית בדימוס הילה גרסטל. לדברי השופט, "בין שיקוליי - ההלכה שלא בנקל יתערב בית המשפט בעמדת בעל התפקיד, ולא קמו לדעתי טעמים לעשות כן, לא נפל דופי בהתנהלות כונסי הנכסים שעשו רבות כדי להשיא את התמורה עבור המניות, התמיכה הנרחבת של כלל הצדדים, עמדת מרבית הנושים והיתרון בכך שתהיה קבוצה אחת של בעלי מניות מאשר החלופה של שני בעלי מניות אם תתקבל הצעת דוידוביץ'".

דוידוביץ' ערער על פסק הדין של אורנשטיין. באמצעות עו"ד אלי זהר טען דוידוביץ' כי הצעתו לרכישת מניות השליטה בחברת מוניטין עיתונות, המחזיקה ב"גלובס", היא עדיפה על פני הצעתה של בר און, שהתקבלה על-ידי המחוזי.

לדברי דוידוביץ', "הערעור מוגש כדי לתקן טעויות יסודיות וקשות שנפלו, בכל הכבוד, באופן שבו נוהל הליך מכירת המניות שבכינוס, אשר נעשה והתנהל בניגוד לדין, להיגיון ולמקובל".

לטענתו, "הליך המכירה לא נעשה בדרך של התמחרות על בסיס מתווה הצעה שוויוני, אלא בדרך מוזרה, בלתי מקובלת ובלתי אפשרית של הצגת הצעות המבוססות על מתווים שונים, שגובשו עם כל מציע בנפרד לאחר הידברות נפרדת עם כונסי הנכסים, באופן המקשה להשוות בין ההצעות השונות".

שופטי העליון לא התרשמו מהטענות בערעור ודחו אותו, בקובעם כי "מול הצעתו של דוידוביץ', שנחזתה לעדיפה בהיבט הכספי, עמדו השיקולים לפיהם בית המשפט לא יחליף בשיקול-דעתו את בעל התפקיד, מתן משקל לעמדת הנושה המובטח בנק לאומי בסיטואציה בה השאת התמורה לא תועיל לכלל הנושים, עיקרון סופיות הדיון, העדפת בעל בית אחד ולא שניים (הואיל ובר און החזיקה ממילא במניות ב"גלובס" ובמוניטין)".

כן התחשבו השופטים בהחלטתם בזיקה המיוחדת ורבת-השנים של משפח בר און ל"גלובס", בכך שעיתונאי "גלובס", כונסי הנכסים, הכונס הרשמי והמנהל המיוחד לנכסי פישמן, עו"ד יוסי בנקל, תמכו כולם בהצעתה של בר און. 

עוד נקבע כי דוידוביץ' ישלם לצדדים הוצאות משפט בסך כולל של 100 אלף שקל.