התאגיד עלה, החינוכית ירדה: מדוע החינוכית לא משדרת באפיק 11?

למרות שהאוצר וההסתדרות נמצאים על סף סיכום שלפיו שכרם של 180 עובדי החינוכית לא ייפגע, והם יזכו לאותו היקף שעות נוספות, בינתיים השידורים מושבתים ■ מנהל מחלקת ענייני היום בחינוכית: "בקרב העובדים יש חוסר אמון מוחלט כלפי המנכ"ל וכלפי היועץ המשפטי"

אלדד קובלנץ/ צילום:: איה אפרים
אלדד קובלנץ/ צילום:: איה אפרים

כבר יומיים חלפו מאז שהחלו שידורי התאגיד ביום שני השבוע, ותוכניות הטלוויזיה החינוכית שהיו אמורות להיות משובצות בהם בין השעות 12 לחמש בערב עדיין לא עלו על המרקע. עובדי החינוכית מסרבים בשלב זה לשדר את התוכניות המיועדות, זאת למרות שגם בקרב ההסתדרות שמייצגת אותם וגם בקרב האוצר שוררת כרגע תמימות-דעים כי לפחות בטווח הקצר תנאיהם לא צפויים להיפגע.

על-פי חוק השידור הציבורי שמכוחו הוקם התאגיד, הטלוויזיה החינוכית אמורה להמשיך לפעול במשך שנה ו-3 חודשים ואז יופסקו שידוריה. העובדים מוטרדים מעתידם לאחר מכן, שכן החוק אינו מנוסח בעניין זה בצורה חד-משמעית, אך כרגע הנושאים שעומדים על הפרק נוגעים לעתידם ותנאיהם במתווה הנוכחי.

הטלוויזיה החינוכית היא יחידת סמך של משרד החינוך מעסיקה כ-180 עובדים שמהווים עובדי מדינה ומאוגדים כולם תחת ההסתדרות. שתי הדאגות העיקריות של העובדים בשלב הנוכחי נוגעות לכך שהם ימשיכו לקבל את היקף השעות הנוספות שלו זכו עד כה, וימשיכו לקבל את המענק שהם מקבלים על התוכניות שמשודרות בערוץ 2 ("חינוכית 2") גם לאחר פיצולו של הערוץ וביטול אפיק 22 בנובמבר.

דורון קרני, מחזיק תיק הטלוויזיה החינוכית בהסתדרות, אמר היום (ד') ל"גלובס" כי התנאים בעניין זה כבר סגורים למעשה. "העובדים ימשיכו לקבל את אותן שעות נוספות שקיבלו קודם, הם ישדרו בתאגיד באפיק 11, ימשיכו לשדר באפיק 23 וכל עוד ערוץ 2 פועל בזיכיון הם ימשיכו לקבל את הכסף, ויש לנו גם הסכמות בעל-פה לכך שגם בעתיד, אחרי הפיצול, שכרם של העובדים לא ייפגע". גם באוצר אישרו היום כי בסך הכל זאת רוח הדברים, וכי מחר אמורה להתקיים פגישה שבה הדברים ייסגרו באופן סופי.

אם כך אז מדוע שידורי החינוכית בתאגיד לא יוצאים לדרך? מתברר כי גם בתוך העובדים עצמם יש מחלוקת בשאלה זאת. חלקם, בעיקר העיתונאים בקרבם, היו רוצים כבר לעלות לשידור, מתוך הבנה שההשבתה הנוכחית רק מחלישה אותם ופוגעת בעתידם, כשהחינוכית תסיים את דרכה לפי חוק.

יחד עם זאת, יש גם מי שמצביע על חוסר האמון העמוק שבו שרויים העובדים, שנובע גם מכפל התפקידים שנובע מכך שבכירי החינוכית, ובראשם המנכ"ל אלדד קובלנץ, הם גם בכירי התאגיד. "בקרב העובדים יש חוסר אמון מוחלט כלפי המנכ"ל וכלפי היועץ המשפטי (עו"ד אביגדור דנן) בגלל ניגוד האינטרסים שהם מצויים בו, ולכן הם רוצים קודם כל לראות את הטיוטה (של ההסכם)", אומר שמוליק כורזים, מנהל מחלקת ענייני היום בחינוכית. "לצערי הרב הטיוטה קיימת כבר 24 שעות אבל לא זכינו לראות אותה".

נושא נוסף שעומד על הפרק ונובע מעלייתו לאוויר של התאגיד נוגע לכך שלפי ההסכם, עם העלייה אמורות תוכניות האקטואליה של החינוכית ("ערב חדש", "עושים סדר" ו"סוגרים חשבון") להתבטל. הפתרון שנמצא לכך הוא שתוכניות אלה ימשיכו להתקיים אך במתכונת מגזינית יותר, כך שלפחות על פניו החוק לא יופר. "ערב חדש" אמורה להיות משודרת בתאגיד מדי יום בשעה 16:00 ולאחר שעיצומי העובדים ייפסקו היא אמורה לעלות לשידור.