צו ארעי בבקשת מקורות ייזום לחלט 20 מיליון שקל ממנרב

מקורות ייזום טוענת כי לנזקים שגרמה לכאורה מנרב למתקן ההתפלה באשדוד יש משמעויות שוטפות המחייבות מימון ■ בית המשפט ביקש לנמק מדוע לא להעביר את הסוגיה לבוררות המתנהלת בין הצדדים

מתקן התפלה אשדוד "מקורות" / צילום: נפתלי הילגר
מתקן התפלה אשדוד "מקורות" / צילום: נפתלי הילגר

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הוציא צו ארעי נגד בקשת מקורות ייזום לחלט 20 מיליון שקל ממנרב, על רקע הכשלים במתקן ההתפלה באשדוד. בית המשפט נתן למקורות ייזום 4 ימים לנמק מדוע יש לאפשר את החילוט, ולא להעביר את הנושא לדיון במסגרת הליך בוררות המתקיים בין הצדדים.

מנרב היא שותפה (33.3%) בקבלן ההקמה של המתקן IVM, יחד עם Sadyt הספרדית (66.6%). מקורות ייזום הגישה את הבקשה לחילוט ביום ראשון השבוע, בהמשך לסיכום המתגבש בינה לבין בנק הפועלים, שמימן את הפרויקט ב-700 מיליון שקל, על תוכנית לשיקום המתקן. בנק הפועלים מחזיק 60 מיליון שקלים כספי ערבויות של מנרב ועוד קרוב ל-140 מיליון שקל כספי ערבויות של Sadyt.

מתקן ההתפלה באשדוד אמור להתפיל 100 מיליון מ"ק בשנה, אך מאז החל לפעול לקראת סוף 2015, הוא פועל בשיא בתפוקה של 50% ובימים אלה בתפוקה ממוצעת של 25% ולעתים אף פחות. על רקע זה מחקה מקורות בחודש שעבר 366 מיליון שקל מתוך 475 מיליון שקל בסך-הכול שהופנו למתקן, מהם 340 מיליון שקל בהון מניות ו-135 מיליון שקל בערבויות.

הקמת המתקן תוקצבה ב-1.58 מיליארד שקל, מהם הוצאו עד כה כ-1.5 מיליארד. על-פי ההערכות, הבאת המתקן לתפוקה מלאה תעלה כ-200 מיליון שקל ותארך כשנה וחצי, כלומר בתחילת 2019 יוכל המתקן להפוך לרווחי ולהקטין את הנזקים שנגרמו ב-3 השנים הראשונות מתוך 25 שנות הזיכיון.

נכון לעכשיו צוברת מקורות ייזום קנס של כ-70 אגורות לכל מ"ק שלא מותפל וכן קנסות פיגורים. על רקע זה מתנהל הליך בוררות בין המדינה לחברה-הבת של מקורות על תביעת המדינה לקבל כ-150 מיליון שקל.

במקביל תובעת מקורות מ-IVM סכום של 705 מיליון שקל, תביעה שנענתה בתביעת נגד של כ-400 מיליון שקל. גם תביעות אלה מתנהלות בהליך בוררות, בפני השופט בדימוס אבי זמיר, רו"ח דני בר-און ויצחק פוירשטיין.