רבעון חלש באופנה: פוקס מפסידה, דלתא מרוויחה פחות

בסיכום הרבעון הראשון של 2017 מציגה רשת פוקס של משפחת ויזל ואברהם פוקס צמיחה בפעילות השוטפת והפסדים משמעותיים ■ רכישת פעילות מותגי הפרימיום של דלתא תמכה בהכנסותיה, אבל גם הגדילה הוצאות שצמצמו את הרווח

הראל ויזל / צילום: איל יצהר
הראל ויזל / צילום: איל יצהר

אחרי שסיכמה את 2016 במגמה חיובית, שבאה לידי ביטוי בצמיחה ניכרת ברווחיה, רשת האופנה פוקס  פותחת את השנה הנוכחית ב"רגל שמאל" בכל הנוגע לשורה התחתונה, בדומה לכיוון שבו פתחה גם את 2016, עם הפסד של כ-18 מיליון שקל ברבעון הראשון - הנמוך בכ-9% מההפסד שרשמה ברבעון המקביל אשתקד.

על פעילותה השוטפת של פוקס השפיע עיתוי חג הפסח, שחל השנה מוקדם יותר לעומת 2016, ובסיכום רבעוני היא מדווחת על שיפור במכירות בחנויות זהות ועלייה במכירות מרבית מותגיה בזכות הרחבת שטחי המסחר. מנגד, הרשת מציינת כי העמיקה את ההנחות שהיא מעניקה ללקוחותיה. כך, בסיכום רבעוני, פוקס מציגה שיפור של 13% בהכנסותיה, שהגיעו לסכום של כ-350 מיליון שקל.

השורה הגולמית של פוקס ברבעון צמחה בשיעור דומה למכירות (13%), ל-175 מיליון שקל, אבל למרות זאת, היא עדיין לא הצליחה להציג שורה תפעולית חיובית, והפסדיה התפעוליים ברבעון הסתכמו בכ-8 מיליון שקל - קיטון של יותר מ-50% ביחס להפסד התפעולי ברבעון המקביל.

ירידה בהפסד התפעולי של פוקס

פוקס, שנמצאת בשליטתם של משפחת ויזל ואברהם פוקס, מציעה שלל מותגי אופנה בישראל, שמלבד המותג פוקס כוללים גם את אמריקן איגל, מנגו, The Children's Place ועוד. נוסף על כך, היא פועלת בתחום כלי הבית באמצעות פוקס הום, ומציעה מוצרי טיפוח באמצעות החזקה של 50% בחברת ללין. פוקס מפעילה ישירות יותר מ-320 חנויות ומשווקת ומוכרת חלק ממוצריה בחו"ל.

עוד עולה מנתוני פוקס כי בסיכום רבעוני הפסדיה התפעוליים מפעילות האופנה ואופנת הבית שלה בישראל הצטמצמו בצורה ניכרת - ירידה של 37% - אבל הם עדיין היו משמעותיים והסתכמו ב-14 מיליון שקל. הרווח התפעולי של פעילותה בחו"ל לא רשם שינוי משמעותי, והסתכם בפחות מ-2 מיליון שקל, ואילו הרווח התפעולי שלה מרשת ללין ירד ביותר מ-30% ל-1.2 מיליון שקל.

פוקס סבלה גם מעלייה ניכרת בהוצאות המימון שלה, בעיקר בהשפעת שינויי מט"ח - כך שהפסדיה הרבעוניים הגיעו לסכום של 18 מיליון שקל - ירידה של 9% ביחס להפסדים ברבעון המקביל.

מניית פוקס הגיבה היום (ה') לדוחות בירידות של כ-5% בשעות הצהריים, אחרי קפיצה של יותר מ-30% במחיר המניה מתחילת השנה, המשקפת לחברה שווי של יותר מ-1 מיליארד שקל.

הראל ויזל, מנכ"ל קבוצת פוקס, מסר: "ברבעון זה המשכנו לפעול בנחישות בפיתוח מותגי הליבה של הקבוצה ובמותגים החדשים בהתאם לתוכנית האסטרטגית. המשך יישום אסטרטגיית הקבוצה יבטיח את צמיחת החברה והגדלת הרווחיות גם בשנים הבאות.

"במארס השקנו את המותג Foot Locker עם פתיחה של שתי חנויות ראשונות, ואנו נערכים לפתיחת חנויות נוספות בישראל. במקביל קיבלנו רישיון להפעלת רשת חנויות נייקי בקנדה, שבאמצעותו נרחיב ונבסס את פעילות הקבוצה בתחום הספורט והפנאי. בנוסף, אנו בעיצומו של תהליך פיתוח אתר מכר אינטרנטי רב-מותגי, במטרה להפוך לשחקן המוביל בתחום האונליין."

שחיקה במכירות דלתא בארה"ב

עוד באופנה, זמן קצר לפני פוקס פרסמה חברת ההלבשה התחתונה דלתא  את דוחות הרבעון הראשון שלה ל-2017, שגם בהם נרשמה שחיקה ניכרת בשורה התחתונה, למרות שיפור משמעותי בהכנסות.

הכנסותיה של דלתא ברבעון הראשון צמחו ב-23% והגיעו ל-316 מיליון דולר, בזכות רכישת פעילות דלתא מותגי פרימיום - רכישה שהחברה ביצעה באוגוסט 2016, ואשר בנטרולה ירדו המכירות הרבעוניות של דלתא בכ-3% ל-249 מיליון דולר.

פעילות מותגי הפרימיום של דלתא, הכוללת בעיקר פיתוח, שיווק ומכירת המותגים 7 For All Mankind, Splendid, Ella moss שנרכשו על ידה בשנה שעברה, השפיעו על תוצאותיה בחו"ל.

בארה"ב, שוק הפעילות העיקרי של החברה, המכירות הרבעוניות צמחו ב-32% ל-181 מיליון דולר, ובאירופה נרשמה עלייה של 21% במכירות ל-47 מיליון דולר. ואולם בנטרול תרומת הפעילות של מותגי הפרימיום שנרכשה, דלתא מציגה שחיקה רבעונית במכירות גם בארה"ב וגם באירופה. זאת, כשהחברה מעדכנת בדוחות על חולשה בשוק האמריקאי וירידה במכירות החטיבה הגלובלית שלה (פלח שוק עליון).

השיפור בסך המכירות של דלתא תמך גם בעלייה של 45% ברווח הגולמי שלה, שהגיע ל-114 מיליון דולר, אבל רכישת דלתא פרימיום השפיעה גם על סעיפים נוספים בדוחות. הדבר בא לידי ביטוי, בין השאר, בעלייה ניכרת בהוצאות מכירה ושיווק והוצאות הנהלה וכלליות - כך שהרווח התפעולי של דלתא נשחק ב-32% ל-10 מיליון דולר, והוביל לירידה ברווח הנקי. בדלתא מציינים כי הרווח הנקי בנטרול השפעת סעיפים חד-פעמיים נטו ממס ירד ב-8% ועמד על יותר מ-7 מיליון דולר.

דלתא, שנמצאת בשליטת המנכ"ל אייזיק דבח, עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרי הלבשה תחתונה לגברים ולנשים, הלבשת ספורט וילדים וכן מכירת מוצרים ממותגים. במקביל לדוחות הודיעה דלתא על חלוקת דיבידנד של 2.7 מיליון דולר לבעלי המניות. מניית דלתא נשחקה בכ-4% מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי של 2.7 מיליארד שקל.

באקסלנס ברוקראז' ציינו בעניין דלתא: "אנו צופים ש-2018 תהיה שנה טובה יותר לדלתא, אבל בטווח הקצר יותר במהלך 2017 סיכוני השוק, הכוללים בעיקר חולשה בארה"ב ומעבר של מכירות לאונליין, התחזקות השקל וכן שאלת ההצלחה, בדגש על מנועי הצמיחה, של הרכישה האחרונה, עדיין מאיימים מאוד".

תוצאות פוקס ודלתא לרבעון הראשון של השנה
 תוצאות פוקס ודלתא לרבעון הראשון של השנה