אחרי זינוק של כ-70% - מאסק מודה שטסלה התנפחה מדי

מניית טסלה זינקה בחדות בחודשים האחרונים והגיעה לשווי שוק של יותר מ-51 מיליארד דולר ■ "אני מאמין ששווי השוק הזה גבוה ממה שמגיע לנו", אמר מייסד טסלה אלון מאסק ■ "אנחנו חברה שמפסידה כסף"

אלון מאסק / צילום: בלומברג
אלון מאסק / צילום: בלומברג

האם מניית טסלה התנפחה לממדי בועה? המשקיעים, שהביעו אמון בחברה והזניקו את שווי השוק שלה בעשרות אחוזים לכ-51 מיליארד דולר - חושבים שיש עוד מקום לעליות. אלון מאסק, מייסד ומנכ"ל יצרנית הרכב החשמלי, חושב שהמשקיעים הגזימו קצת.

"אני מאמין ששווי השוק הזה גבוה ממה שמגיע לנו", אמר מאסק בראיון ל"גארדיאן" תוך שהוא מציין כי טסלה מייצרת רק 1% מכל התפוקה של ג'נרל מוטורס ואף הוסיף כי "אנחנו חברה שמפסידה כסף". לדבריו, טסלה אינה חברה תאבת בצע וקפיטליסטית שמעגלת פינות בענייני בטיחות רק כדי לגרוף רווחים ודיבידנדים. "זו רק שאלה של כמה כסף אנחנו מפסידים ואיך נצליח לשרוד", הוסיף מאסק.

יש לציין שדבריו של מאסק מנוגדים למה שהוא אמר רק לפני כחודש, כאשר הצדיק את שוויה של טסלה לטווח הארוך. בציוץ בטוויטר הוא טען כי אם מנתחים את ערכה של החברה על בסיס ביצועי העבר, אז אכן שוויה מנופח. "זה לא רלוונטי", הוא ציין והוסיף כי "מחיר מניה משקף את תזרים המזומנים העתידי של החברה ביחס לסיכון". מאסק אף גיחך באחד מציוציו על סוחרי השורט שהימרו נגד המניה: "זהו יום סוער ב'שורטוויל'",  הוא כתב.

מניית טסלה  זינקה ב-6 החודשים האחרונים בכ-70% ומתחילת השנה ביותר מ-45% תוך שהיא כובשת שיא חדש והופכת ליצרנית הרכב הגדולה ביותר בארה"ב במונחי שווי שוק.

ואולם, רבים מעריכים כי מניית החברה נסחרת הרבה מעבר לשווי הריאלי שלה ובוחרים לפתוח פוזיציית שורט נגדה. בתחילת החודש דווח כי החברה שרפה ברבעון הנוכחי מזומנים בהיקף של 623 מיליון דולר. אומנם מדובר בירידה לעומת הרבעון הרביעי של 2016 אז ההוצאות שלה הסתכמו בכ-מיליארד דולר, אך עדיין מדובר בקצב גבוה. בנוסף, חשוב לזכור שקצב מסירת כלי הרכב של טסלה עומד על כ-75-80 אלף בשנה, בעוד ענקיות הרכב פורד וג'נרל מוטורס מוסרות עשרות מיליוני כלי רכב מדי שנה.