המגדל שטראמפ לא בנה: תוכנית לשני מגדלי ענק ברמת-גן

מה קורה עם הקרקע בצומת עלית? יש תוכניות למגדל מגורים בן 65 קומות ו-338 דירות ומגדל משרדים בן 25 קומות ו-25 אלף מ"ר

הדמיית המגדל בגרסתו הקודמת. כל צד מאשים את האחר בעיכובים / הדמיה: יח”צ
הדמיית המגדל בגרסתו הקודמת. כל צד מאשים את האחר בעיכובים / הדמיה: יח”צ

רקע: בשנת 2006 רכשו החברות האמריקאיות קרנסט הייטס שבבעלות סאני קהאן, וקבוצת טראמפ שבבעלות דונלד טראמפ, היום נשיא ארה"ב, מגרש בן 15 דונם בצומת עלית ברמת-גן, שבו פעל במשך שנים מפעל עלית, תמורת 44 מיליון דולר. המוכרת היתה חברת שטראוס גרופ והרוכשות תכננו לבנות על המגרש מגדל בן 70 קומות שייקרא "טראמפ פלאזה טאוור".

חודשים ספורים לאחר חתימת העסקה פונה מפעל עלית מהמקום, ושנה לאחר מכן רכשה חברת אזורים וקבוצת משקיעים יהלומנים את המגרש מהחברות האמריקאיות תמורת 80 מיליון דולר - סכום כפול בתוך שנה וחצי. הם תכננו לבנות על המגרש מגדל בודד בגובה 74 קומות שיהיה המגדל הגבוה בישראל.

אלא שאז פרץ המשבר הכלכלי בארה"ב ובשל חולשה בשוק המשרדים החליטה אזורים להקפיא את מימוש התוכנית. בשנת 2012 אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת-גן גרסה נוספת של התוכנית, לפיה המגדל הגבוה יפוצל לשני מגדלים - מגדל מגורים בן 60 קומות ו-296 דירות, שאותו תקים אזורים, ומגדל משרדים בן 25 קומות ו-25 אלף מ"ר שאותו תקים קבוצת המשקיעים היהלומנים. בשנת 2014 אישרה הוועדה המקומית את התוכנית הסופית של מגדל המגורים שיכלול 65 קומות ויכלול 338 דירות, ויהייה המגדל הגבוה בישראל.

מה קרה מאז: חברת אזורים יצאה בשיווק מגדל הדירות, מכרה עשרות דירות ואף קידמה את הליכי הוצאת היתר הבנייה. אלא שבשנת 2015 ביטלה החברה את הסכמי המכר שעליהם חתמו הרוכשים בשנתיים שלפני כן, והודיעה כי בשל עיכובים בהוצאת היתר הבנייה, שאחראית להם בעיקר עיריית רמת-גן, פג תוקפם של הסכמי המכר. בעירייה טענו כי אזורים היא שאחראית לעיכובים, וחלק מרוכשי הדירות שאזורים ביטלה עמם את הסכמי המכר הגישו תביעה נגד אזורים.

מה הלאה: בדיון שהתקיים לאחרונה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת-גן, בראשות אביבית מאור נמרודי, אושרה גירסה נוספת של התוכנית, שתכנן משרד יסקי מור סיון, המתייחסת גם לבינוי שסביב מגדל המגורים. על פי התוכנית, יוקמו שני מגדלים בצורת משולשים בעלי פינות מעוגלות, מגדל התעסוקה יוקם על רחוב ז'בוטינסקי ומגדל המגורים על רחוב ארלוזורוב. קומת הקרקע של שני המגדלים תהיה קומת מסחר.

מגדל המגורים יכלול 56 קומות מעל קומות טכניות, ובסך הכל 60 קומות, ויכלול 335 יחידות דיור, 296 דירות על פי התב"ע המאושרת, ו-59 דירות נוספות מתוקף הקלה של עד 20% ממספר הדירות הקיים ומביל להגדיל את אחוזי הבנייה.

מגדל המשרדים יכלול 37 קומות מעל קומות טכניות ובסך הכל 41 קומות. 1,000 מ"ר ממגדל המשרדים יוקצה לשטח ציבור בקומת הכניסה. בתמורה להוספת 59 הדירות הנוספות, יקצו היזמים 1000 מ"ר של שטחי ציבור נוספים במגדל המשרדים או באחת מחמש הקומות הראשונות במגדל המגורים.

נוסף לכך יידרשו היזמים לשפץ ולשמר את בניין עלית המוגדר בניין לשימור וניצב בפינת הרחובות ז'בוטינסקי וארלוזורוב. התוכנית מבטיחה שבמסגרת שטחי הציבור במגדל עלית וביתר במגדלים המתוכננים במתחם, יוקמו גני ילדים ובית ספר.

אז האם הפעם מתכוונת חברת אזורים לפעול לקבלת היתר בנייה ולבנות את המגדל? מהחברה נמסר כי: "החברה נמצאת בתהליכי בדיקה מול העירייה והיתר בנייה טרם התקבל. לאחר השלמת הליכים אלה תשקול החברה את המשך צעדיה במתחם".