כינו יחצ"ן "טיפש ושמן"; ביהמ"ש: לא הוכח שמדובר ברני רהב

רהב, שהגיש תביעה נגד  גבי גזית וישראל גודוביץ' בעקבות תוכנית ב-103FM, ישלם הוצאות משפט בסך 100 אלף שקל ■ רהב: "אמשיך להילחם בתופעת השיימינג ללא מורא ופחד"

רני רהב / צילום: סיון פרג'
רני רהב / צילום: סיון פרג'

בית משפט השלום בתל אביב דחה תביעת דיבה שהגיש איש יחסי הציבור רני רהב נגד שדר הרדיו גבי גזית והאדריכל ישראל גודוביץ', בעקבות תוכנית בה השתתפו השניים לפני כשנתיים. רהב אף חויב בתשלום הוצאות בסך 50 אלף שקל לכל אחד משני הנתבעים. תחנת הרדיו 103FM, בה שודרה התוכנית המדוברת, כן תפצה את רהב בסכום של 8,500 שקל (כולל הוצאות) בעקבות פרסום שעלה באתר האינטרנט שלה.

מדובר בתוכנית בהגשתו של גזית בה דנו השניים באירוע קריסת המרפסות בבניין של חברת גינדי בחדרה. גזית התייחס לבעלי החברה ואמר בשידור "אני אגיד לך למה הוא עושה את זה, יש לו יחצ"ן גרוע, מוכר, טיפש וגרוע והוא נותן לו עצות גרועות". גודוביץ' הוסיף לדברים: "הוא גם שמן, שמן ורוטט, שומניו רוטטים". גזית אמר מיד בתגובה כי הוא לא יודע למי גודוביץ' מתכוון וגם הבהיר בהמשך שהדברים הללו אינם על אחריותו, בעוד גודוביץ' אמר: "זה באחריותי ואני מוכן להתמודד איתו".

בעקבות התוכנית הגיש רהב, ששמו לא הוזכר במהלך השידור, תביעת דיבה נגד השניים ונגד תחנת הרדיו, ודרש פיצוי בהיקף של מיליון שקל. גזית, שיוצג בהליך על ידי עורכי הדין יורם מושקט ואוריין אשכולי-יהלום (שמשמשים גם עורכי הדין של "גלובס"), טען בתגובה כי רהב מתנדב ליחס לעצמו תכונות שבעיניו הן גרועות. לטענת גזית, ההערות אותן השמיע בהקשר הנידון לא כוונו כלפי יחצ"ן מסוים והוא כלל לא יודע מי היחצ"ן של גינדי באותו פרויקט.

גם גודוביץ', שיוצג על ידי עורך הדין רפי שפטר, טען כי לא ידע מי היחצ"ן של הפרויקט. בהקשר זה צריך לציין כי רהב בעצמו הודה במהלך הדיונים כי הוא אמנם מייצג את חברת גינדי בפרויקטים אחרים שלה, אך לא בפרויקט בחדרה שעליו דובר. כשגודוביץ' התבקש להסביר מדוע בכל זאת השתמש בביטויים "שמן ורוטט", הוא טען כי אלה נפלטו לו כיוון ש"היה צריך להוסיף משהו", ובדיעבד הוא מוצא ש"זה בהחלט לא טוב ומיותר".

לאור כל זאת פסקה השופטת אושרי פרוסט-פרנקל כי רהב לא הצליח להוכיח שגזית וגודוביץ' אכן התכוונו אליו בדברים שאמרו במהלך השידור, ולכן היא לא מקבלת את התביעה נגדם. הנושא שנותר על הפרק נגע לפרסום באתר האינטרנט של 103FM שם כן הוזכר בעקבות השידור שמו של רהב ואף הועלתה תמונתו למשך כ-20 יום עד לקבלת התביעה. מי שהייתה אחראית על כך היא עובדת התחנה בשם אפרת קורמן שהעידה כי ברגע שדיברו בתוכנית על יחצ"ן מסוים בעל התכונות הללו "הצטיירה לי התמונה של רני רהב. אין לי איך להסביר את זה".

על רקע זה קבעה השופטת פרוסט-פרנקל כי הביטויים "שמן" ו"טיפש" שיוחסו לרהב באתר התחנה הם בגדר "הבעת דעה, אך זו גובלת בלשון הרע מהרף הנמוך". התחנה שיוצגה אף היא על ידי עורכי הדין מושקט ואשכולי-יהלום, תפצה את רהב ב-7,500 שקל בתוספת 1,000 שקל הוצאות משפט.

בעקבות הפסיקה מיהר אתמול רהב, שיוצג על ידי עורך הדין שי אליאס, להודיע בעמוד הפייסבוק שלו: "ברצוני לעדכן אתכם כי בכוונתי לערער בבית הדין המחוזי בהקדם האפשרי". רהב אף הגיב בעמוד הפייסבוק של התוכנית של גבי גזית ושם כתב "אני חסיד גדול של חופש העיתונות, אך צריך להבדיל בין חופש הביטוי לחירות הביזוי", ובהמשך טען כי "האדונים גזית וגודוביץ שיקרו לבית המשפט". בעקבות הדברים כבר הוציא היום עורך הדין שפטר, שמייצג כאמור את גודוביץ', מכתב התראה לרהב בו הוא דורש כי יחזור בו מהדברים ויתנצל, ולא - תוגש נגדו תביעה, כך שהסאגה עדיין רחוקה מסיום.

רני רהב מסר לאתר "גלובס": "הרצחת וגם ירשת? עם כל הכבוד לבית המשפט - ופסיקת בית המשפט הינה נר לרגליי - עיון בפסק הדין מלמד כי בית המשפט שגה בניתוח המשפטי וביישום העובדות שהוצגו בפניו והתקבלו על ידו. בכוונתי לערער בהקדם לבית המשפט המחוזי. אני חסיד גדול של חופש העיתונות, אך צריך להבדיל בין חופש הביטוי לחירות הביזוי. ואני לא מתכוון לוותר לאיש במדינת ישראל בנושא זה בכלל ולאדונים גזית וגודוביץ בפרט, שלצערי שיקרו לבית המשפט. אמשיך להילחם בתופעת השיימינג במדינה ללא מורא ופחד גם באם במערכה הראשונה הפסדתי!"