מדוע מתעכב מינוי ראש הרשות להתחדשות עירונית?

המינוי של חיים אביטן, מי שכיהן בעבר כראש עיריית חדרה, זקוק לחוות-דעת של ועדת המינויים בנציבות שירות המדינה, אך זו טרם העבירה את חוות-הדעת

חיים אביטן / צילום: תמר מצפי
חיים אביטן / צילום: תמר מצפי

בתחילת חודש אפריל, לפני קרוב לחודשיים, הכריז שר הבינוי והשיכון כי בחר מועמד מטעמו שיכהן כראש הרשות להתחדשות עירונית. מדובר בחיים אביטן, מי שכיהן בעבר כראש עיריית חדרה. המינוי של אביטן זקוק לחוות-דעת של ועדת המינויים בנציבות שירות המדינה, אך זו טרם העבירה את חוות-הדעת. למעשה, בירור בנציבות המדינה העלה כי הוועדה אפילו עוד לא התכנסה לדון בנושא.

חוק הרשות להתחדשות עירונית אושר בכנסת באוגוסט 2016, אולם כל עוד לא ממונה לרשות יו"ר, היא לא יכולה לפעול בצורה מלאה. נכון להיום אגף ההתחדשות העירונית במשרד השיכון, בראשו עומדת עינת גנון, מתפקד באופן חלקי כמעין כוח חלוץ לרשות להתחדשות עירונית. גם במשרדי הממשלה הרלוונטיים וגם בענף הנדל"ן ממתינים להקמת הגוף החדש שאמור לסייע בקידום פרויקטים של פינוי-בינוי ותמ"א 38.

במסגרת חוק הרשות להתחדשות עירונית נקבע כי שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, יוכל למנות ראש לרשות להתחדשות עירונית, וזאת ללא מכרז לתקופה קצובה. עם זאת, לאחר שהחוק עבר בכנסת, התקשו במשרד הבינוי והשיכון למצוא מועמד מתאים. אביטן, שכיהן כראש עיריית חדרה בין השנים 2005 ל-2013, נעצר בעבר בחשד לעבירת שוחד אך מאוחר יותר החליטה הפרקליטות לסגור את התיק בשל חוסר ראיות.

מנציבות שירות המדינה נמסר: "המינוי טעון את חוות-דעתה של ועדת המינויים בראשות נציב שירות המדינה, בדומה למינוי מנכ"ל. מועמדותו של מר חיים אביטן לתפקיד הוגשה על-ידי השרים לבדיקת ועדת המינויים, אולם ועדת המינויים טרם התכנסה לבדיקת המינוי".