בריטניה: כוננות "קריטית" - איום מיידי למתקפות טרור נוספות

24 שעות לאחר פיגוע ההתאבדות שהיכה במנצ'סטר והביא למותם של 22 בני אדם, כוחות צבא ייפרסו במרכזי הערים ובאירועים ציבוריים על-מנת לשמור על ביטחונם של האזרחים

פיגוע אנגליה, הופעה אריאנה גרנדה
פיגוע אנגליה, הופעה אריאנה גרנדה

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי הכריזה אמש (ג') על העלאת רמת הכוננות במדינה מ"חמורה" ל"קריטית", פחות מ-24 שעות לאחר פיגוע ההתאבדות שהיכה במנצ'סטר והביא למותם של 22 בני אדם. מיי הבהירה כי משמעות הדבר היא כי קיים "איום מיידי" למתקפות טרור נוספות על אדמת בריטניה.

בהודעה שמסרה ממעונה הרשמי הוסיפה מיי כי כעת, כוחות צבא ייפרסו במרכזי הערים ובאירועים ציבוריים על-מנת לשמור על ביטחונם של האזרחים. כמו כן, ראשת הממשלה שבה והדגישה כי נבדק החשד שהמפגע, שנהרג בעצמו בזירת הפיגוע ב"מנצ'סטר ארנה", פעל יחד עם "רשת נרחבת יותר" של פעילים. היא סיימה במסר לאזרחים: "אנחנו ננצח".

המשטרה אישרה אתמול כי המחבל שביצע את הפיגוע מחוץ לאולם במנצ'סטר הוא סלמאן עבדי, בן 22 שנולד וגדל בבריטניה. לפי גורמים אמריקאים, הוא הגיע לעיר שבצפון אנגליה ברכבת מלונדון הבירה, בטרם התפוצץ בתום הופעתה של הזמרת האמריקאית אריאנה גרנדה. 22 בני אדם נהרגו, ועוד 59 איש נפצעו, בהם סופי רוז רוסו, ילדה בת 8 שהגיעה לצפות בהופעה.

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש) קיבל אחריות על הפיגוע, אך בלונדון טרם אימתו זאת. לפי הטלגרף, עבדי נולד במנצ'סטר להורים שנמלטו לממלכה ממשטרו של מועמר קדאפי. ככל הידוע, הם התמקמו בלונדון בטרם עברו למנצ'סטר, שם הם חיו בעשור האחרון. אחרי הפיגוע, פשטה המשטרה על דירתו, שם ביצעה פיצוץ מבוקר.

על-פי סוכנות ביטחון הפנים של בריטניה, MI5, רמת כוננות "קריטית" היא החמורה ביותר הקיימת, וסיווג רמת הכוננות מפני טרור נקבעת על-ידי סוכנויות הביון הבריטיות. הפעם האחרונה שבה הוכרזה כוננות שיא במדינה הייתה בחודש יוני 2007, אז התגלו כמה מכוניות תופת בלונדון, שנוטרלו מבלי שהתפוצצו.

דיון ביטחוני ראשון בהובלת מיי הסתיים בהותרת רמת הכוננות הקודמת על כנה, אולם בדיון השני שהסתיים בשעות הערב המאוחרות הוחלט על העלתה. מוקדם יותר אתמול, מיי מסרה הצהרה מחוץ למעונה בדאונינג 10 שבלונדון, ואמרה כי "זאת אחת ממתקפות הטרור הנוראיות ביותר שחווינו מאז ומעולם". הפיגוע אירע במהלך הופעה של זמרת הפופ האמריקאית אריאנה גרנדה, עצרה את מסע ההופעות שלה ומסרה כי היא "שבורה ומצטערת".