שוק אוכל כשר יוקם בפתח-תקווה בהשקעה של 70 מיליון שקל

המתחם תחת השם FOODA יוקם באמצעות חברת מ. עפרון וצפוי להיפתח במהלך 2018 ■ השוק יכלול גם סניפים ראשונים כשרים לכמה מסעדות שף מוכרות

מסעדת מאייר,  כיסוני פטאייר, ממולאים זעתר ותרד ושוחים ברוטב פלפלים / צילומים: אנטולי מיכאלוב
מסעדת מאייר, כיסוני פטאייר, ממולאים זעתר ותרד ושוחים ברוטב פלפלים / צילומים: אנטולי מיכאלוב

שוק אוכל כשר ראשון בישראל יוקם בפתח-תקווה תחת השם FOODA בהשקעה של כ-70 מיליון שקל, באמצעות חברת מ. עפרון. בניית המתחם תחל בקיץ הקרוב באזור הנמצא על גבול גבעת-שמואל, והוא צפוי להיפתח במהלך 2018. היזמים של השוק הם שמוליק וילאן וינון שפרן.

לפי הערכות שעליהן התבססו היזמים, מספר אוכלי הכשר בישראל נאמד כיום ב-2.5 מיליון איש, ו-70% מהישראלים מצהירים כי הם שומרי כשרות בדרגה כלשהי. השוק יכלול בתוכו סניפים ראשונים כשרים לכמה מסעדות שף מוכרות.

בשונה מהמתחמים הפועלים כיום, השוק בפתח-תקווה יכלול רק דוכני מזון, ולא שטחי מסחר שאינם קולינריים, ויהווה יעד מובהק העומד בפני עצמו. מעליו לא יתנשאו מגדלי מגורים, והוא לא ישמש כקומת קרקע מסחרית תחת משרדים.

במתחם, שיתפרש על פני כ-4,000 מ"ר, יפעלו מעל 30 עסקים, יהיו בו כ-700 מקומות ישיבה ושטח חניה של כ-2,500 מ"ר.

"שוקי המזון הם תופעה שנעשתה יותר ויותר פופולרית בשנים האחרונות, גם על חשבון הקניות שאנחנו עושים הביתה. כל שקל שהצרכן מוציא על מסעדה או הזמנה של מזון מוכן הביתה, הוא מוציא 4 שקלים על קניות בסופרמרקט, והפער הזה הולך ומצטמצם", אומר תמיר בן שחר, מנכ"ל חברת הייעוץ הייעוץ צ'מנסקי בן שחר.

לדבריו, "יש 3 פרמטרים שיכולים לתרום להצלחה של שוק כזה: היום התחזיות הן שהחלק של ההסעדה במתחמי הבילוי ילך ויגדל, הנתח של האוכלוסייה המסורתית הולך וגדל, ואנחנו רואים שגם הרשתות הגדולות, בהן רשתות הקפה, מוכנות להמיר את הפסד ההכנסות בסגירה בסוף השבוע לטובת האוכלוסייה ששומרת מסורת".

על המתחם שייבנה בפתח-תקווה הוא מוסיף: "מדובר בשוק גדול מאוד עם אתגר לא קטן: לגרום לאנשים להגיע. בשביל שהוא יצליח, צריכים להיות בו כ-80 עסקים עובדים עם מחזור של כ-8 מיליון שקל. לשם השוואה, מדובר בכחצי מהגודל של שוק שרונה מרקט, או שוק הצפון בתל-אביב, שגודלו כ-1,500 מ"ר. שוק הנמל, שגודלו 700 מ"ר, היה מגלגל עד לפני שנתיים מחזורים של 7-8 מיליון שקל בשנה, והיום הוא ירד למחזור שנתי של 4-5 מיליון שקל". 

עופרה גנור, הבעלים של מסעדת "מנטה ריי" והיועצת הקולינרית של המתחם, מסרה היום (א'): "מיטב השפים בישראל כבר עשו היכרות מעמיקה ויצירתית עם חוקי הכשרות. זה לא נטל, זהו אתגר מצית דמיון".