פאסיביות המוסדיים תעלה בתספורת כ-30% באפריקה ישראל

נציגי מחזיקי האג"ח מעדיפים להיענות להצעת מוטי בן משה ולב לבייב על פני האפשרות לפרק את החברה ולמכור אותה בחלקים, מתווה שעשוי להוביל לתמורה גבוהה בהרבה

מוטי בן משה (מימין) ולב לבייב / צילומים:  תמר מצפי
מוטי בן משה (מימין) ולב לבייב / צילומים: תמר מצפי

אחרי שנה של מגעים, מכרזים ומשאים-ומתנים, הסדר החוב השני בחברת ההחזקות אפריקה ישראל מתקרב לכדי סיום. היום (א') דיווחה אפריקה ישראל כי קיבלה הודעה מנאמן סדרות האג"ח (חברת הרמטיק נאמנות), ולפיה הגיעה נציגות מחזיקי האג"ח להסכמות עם מוטי בן משה ולב לבייב על עקרונות לגיבושו של הסדר החוב השני של החברה. על כוונתו של בן משה לרכוש את השליטה באפריקה ישראל פורסם לראשונה ב"גלובס".

אפריקה ישראל הוסיפה כי טרם סוכמו כל עקרונותיו של הסדר החוב, אולם אלו צפויים לכלול תספורת בשיעור של 27%-31% על החוב כלפי מחזיקי האג"ח בשלושת הסדרות (כ"ו-כ"ח) שמסתכם כעת לכדי 2.89 מיליארד שקל. משמעות ההודעה היא כי לפחות חלק מגופים המוסדיים שהובילו את נציגות האג"ח (יחד עם הקרנות כלירמרק ו-DK), ובראשם חברת הביטוח מנורה מבטחים ובתי ההשקעות פסגות ומגדל שוקי הון, הסכימו כאמור לתספורת חריפה על החוב כלפיהם. זאת, למרות שאופציה נוספת לפירוק החברה ומכירתה בחלקים עשויה להוביל לקבלת תמורה גבוהה יותר, בפרק זמן קצר יותר ובסיכון נמוך יותר.

יש להדגיש כי החלטת הנציגות לתמוך בהסדר עם בן משה ולבייב אינה סוף פסוק. הסדר מעין זה מחייב תמיכה של רוב מכריע מקרב מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל, כאשר לצד הצעת ההסדר עשויה לעלות להצבעה גם הצעה נוספת שתעניק לנציגות את הכוח להוביל מהלך של מכירת נכסי אפריקה ישראל. כך שהמחלוקות שהתגלעו בתוך הנציגות בחודשים האחרונים, צפויות לעבור כעת לזירה של אסיפות המחזיקים.

אפריקה ישראל נמצאת כיום בבעלות לב לבייב (48%) ומשקיעים מקרב הציבור (52%). אלא שמדובר בחברה חדלת פירעון עם גירעון של 390 מיליון שקל בהון העצמי (נכון לסוף 2016) ועם שווי נכסי נקי שלילי (NAV) בהיקף של מאות מיליוני שקלים. כך, שערך החברה הוא אפסי והיא נמצאת הלכה למעשה בבעלות מחזיקי אגרות החוב שלה.

מסיבה זו, מבוסס הסדר החוב על ביטול המניות הקיימות והקצאת מניות חדשות לבן ומשה וללבייב שיהוו 100% ממניות אפריקה ישראל. בתמורה, מסכימים בן משה ולבייב להזרים לקופת אפריקה ישראל כ-700 מיליון שקל בתשלומים, שישמשו לפירעון חלק מהחוב למחזיקי האג"ח. המחזיקים יזכו גם לאג"ח חדשות בהיקף של 1.3-1.5 מיליארד שקל וכן לאפסייד אפשרי מעלייה בערכם של חלק מהנכסים.

בכך בחרו למעשה נציגי המוסדיים בנציגות בדרך פאסיבית של העברת השליטה באפריקה ישראל מבעל שליטה אחד - לב לבייב, שהביא אותה בתוך עשור לשני הסדרי חוב, לשני בעלי שליטה חדשים - בן משה ולבייב, תוך הותרת הקבוצה עם חוב כבד גם לאחר ההסדר השני.

ב"גלובס" ניתחנו כאן בעבר את האפשרות השניה של הנציגות, לבחור בצעד אקטיבי של השתלטות על החברה ומכירת נכסיה בחלקים. חלק מהמחזיקים הגדולים באג"ח של אפריקה עדיין מאמינים כי בדרך זו ניתן להשיג תמורה גבוהה בהרבה של 2.3-2.5 מיליארד שקל וזאת בתוך כשנה בלבד.

הנכס המרכזי של אפריקה ישראל הוא החזקה של 56% ממניות החברה הציבורית אפריקה נכסים, ששוויין הנוכחי בבורסה עומד על כ-1.26 מיליארד שקל. בנוסף, היא מחזיקה בבעלות מלאה בדניה סיבוס, שמחזיקה בעצמה ב-74% ממניות אפריקה מגורים שנסחרות בבורסה תמורת כ-765 מיליון שקל.

כנגד החזקה זו קיים חוב של כ-350 מיליון שקל לבנק דיסקונט, אולם להערכת אותם מחזיקי אג"ח ניתן למכור את השליטה באפריקה מגורים בפרמיה וכך להשיג תמורה נטו של כ-500 מיליון שקל. דניה סיבוס עצמה (ללא ההחזקה באפריקה מגורים) מוערכת בכ-150-400 מיליון שקל, כשלאפריקה ישראל גם נכסים נוספים ובהם החזקות באפריקה מלונות ובחברה המפעילה את כביש 6 בשווי של כ-400 מיליון שקל, וכן כ-150 מיליון שקל בקופה.

אגרות החוב של אפריקה ישראל משתי הסדרות הגדולות (כ"ו וכ"ז), רשמו היום עליות שערים של כ-3% למחירים המהווים כ-70% מערך הפארי. מניות החברה זינקו בשיעור חד יותר של כ-7%, למרות שעל פניו הסיכוי של בעלי המניות לקבל פיצוי כלשהו על אובדן מניותיהם במסגרת הסדר חוב נראה לפי שעה נמוך ביותר.