אפגניסטן: כ-80 נהרגו בפיגוע במרכז הדיפלומטי של קאבול

ממשרד החוץ הגרמני נמסר כי כמה מעובדי השגרירות נפצעו, וכי מטרת הפיגוע הייתה מבנה השגרירות ■ נזק נגרם גם לשגרירות צרפת

חיילים אמריקאים באפגניסטן / צילום: רויטרס
חיילים אמריקאים באפגניסטן / צילום: רויטרס

מטען חבלה רב-עוצמה שהוטמן בתוך מכונית תופת התפוצץ היום (ד') במרכזה של קאבול, בירת אפגניסטן, וגרם למותם של לפחות 80 בני אדם. ממשרד הבריאות במדינה נמסר כי יותר מ-350 בני אדם נפצעו. על פי דיווחים, המכונית התפוצצה בסמוך לארמון הנשיאות בעיר, באזור שבו נמצאות שגרירויות זרות רבות, בהן של צרפת וגרמניה. ממשרד החוץ הגרמני נמסר כי כמה מעובדי השגרירות נפצעו בפיגוע, וכי אחד ממאבטחיה נהרג. משרד החוץ הצרפתי מסר כי נגרם נזק לבניין שגרירות המדינה בבירה, אולם טרם ברור אם נפגעו עובדי השגרירות.

"למרות הקרבה לשגרירות גרמניה, קשה לומר מה הייתה מטרת הפיצוץ", אמר גורם רשמי במשטרת קאבול. עם זאת, שר החוץ הגרמני זיגמר גבריאל טען כי הפיגוע כוון באופן לשגרירות המדינה. בעקבות הפיצוץ העוצמתי התנפצו חלונות ודלתות במבנים במרחק מאות מטרים מזירת הפיצוץ. לפי שעה, אף ארגון לא נטל אחריות לפיגוע וטליבאן אף הכחיש קשר לפיצוץ. ואולם, בחודש שעבר הכריז הארגון כי הוא פותח במבצע התקפי באפגניסטן.

על פי הדיווח, גם מבנה השגרירות של סין ניזוק ב פיצוץ , אולם לא דווח על נפגעים בקרב עובדי המקום. שני עובדים בשגרירות יפן נפצעו באורח קל. עדי ראייה במקום דיווחו כי בזירת הפיגוע פזורות הריסות מבנים רבות, חלקי מתכת ומכוניות בוערות רבות ובתוכן הרוגים . בבית החולים הסמוך, שאליו פונו מרבית הפצועים, דווח על מהומה גדולה ועומס רב בעקבות הגעתם למקום של בני משפחותיהם המודאגים של הפצועים והנעדרים.

"זה הרגיש כמו רעידת אדמה", סיפר מוחמד בן ה-27 שעבד בבנק בסמוך למקום בעת הפיצוץ. הוא נפצע בראשו ופונה עצמאית לבית החולים. עד ראייה נוסף תיאר את הרגעים שלאחר הפיצוץ ואמר כי "לא יכולתי לחשוב כמו שצריך, המהומה הייתה גדולה מאוד".

ביום שבת האחרון נהרגו עשרות בני אדם בפיצוץ של מחבל מתאבד במכונית בסמוך לשיירה של כוחות הביטחון במזרח אפגניסטן. על פי הדיווח, יעד התקיפה היה קבוצה של אנשי ביטחון המספקים שירותי אבטחה לכוחות אמריקאים במחוז קהוסט, אך רוב הקורבנות בתקיפה הם אזרחים. אף ארגון לא קיבל אחריות לתקיפה. יום לפני כן, 15 חיילים אפגנים נהרגו במתקפה של ה טליבאן על בסיס צבאי במחוז קנדהאר . חמישה נוספים נפצעו במתקפה במחוז וואלי קוט.