רשמית: טראמפ החליט - שגרירות ארה"ב נשארת בתל-אביב

"אין לראות בהחלטה נסיגה מתמיכתו החזקה של הנשיא בישראל" ■ בעבר הכריז המועמד טראמפ כי השגרירות תועבר לירושלים ביומו הראשון בבית הלבן ■ "אדלסון זועם"

הנשיא דונאלד טראמפ בכותל המערבי / צילום: רויטרס
הנשיא דונאלד טראמפ בכותל המערבי / צילום: רויטרס

עכשיו זה רשמי: נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, החליט להשאיר את שגרירות ארה"ב בתל-אביב ולא להעבירה לירושלים, לפחות במחצית השנה הקרובה, למרות שבמהלך מסע הבחירות לנשיאות הוא הבטיח שיעביר את השגרירות לבירת ישראל "ביומו הראשון בבית הלבן".

הרחק מעיני המצלמות - בניגוד למנהגו - חתם טראמפ על צו שמקפיא את יישומו של "חוק ירושלים". חוק זה, שנחקק ב-1995, מחייב את הממשל "לפתוח רשמית" שגרירות אמריקאית בבירת ישראל, אך נוסח החוק מעניק לנשיא המכהן זכות שיקול: הוא רשאי לבדוק אם ההעברה עלולה לפגוע בביטחון הלאומי של ארה"ב. הנשיא חייב לבחון מחדש את הסוגיה כל חצי שנה ולהחליט האם לחדש את צו ההקפאה.

שני נשיאים - ביל קלינטון וברק אובמה - ניצלו את זכות השיקול הזו, ולא העבירו את השגרירות במשך תקופות הכהונה שלהם מחשש להצית תבערה פוליטית וביטחונית בישראל ובשכנותיה. אובמה ופקידים בממשלו אמרו לא אחת, כי העברת השגרירות לירושלים עלולה להבעיר התלקחות ולפגוע במו"מ פוטנציאלי בין הישראליים לפלסטינים.

טראמפ הגיע למסקנה דומה, כנראה בעידודם של שר-החוץ, רקס טילרסון, ושר-ההגנה, ג'יימס מאטיס, למרות שצעד זה יאכזב פלח גדול מבוחריו, הנוצרים האונגלים, ויכעיס את ממסד המפלגה הרפובליקאית ואת התורמים הגדולים למפלגה, ובראשם שלדון אדלסון. על פי דיווחים שפורסמו באחרונה, אדלסון "רתח מזעם" על כך שטראמפ אינו מעביר את השגרירות לירושלים כפי שהבטיח.

בהודעה של הבית הלבן בעקבות פרסום צו ההקפאה, נאמר: "בעוד שהנשיא טראמפ חתם על הצו לדחות את העברת השגרירות האמריקאית מתל-אביב לירושלים, כפי שמתאפשר מחוק ירושלים, איש אינו צריך לראות בצעד הזה, בשום פנים ואופן, נסיגה של הנשיא מתמיכתו החזקה בישראל ומהברית בין ארה"ב לישראל".

"הנשיא טראמפ קיבל את ההחלטה כדי להעצים ככל האפשר את הסיכויים להגיע לעסקה מוצלחת בין ישראל לפלסטינים, עסקה שתושג במו"מ ושתמלא את מחויבותו להגן על אינטרס הביטחון הלאומי של ארה"ב", נאמר עוד בהחלטה. "אך כפי שהנשיא הצהיר פעמים רבות על כוונתו להעביר את השגרירות, השאלה אינה אם צעד זה אכן ימומש, אלא מתי".

נושא העברת השגרירות מעולם לא שימש סלע מחלוקת בין ישראל לארה"ב. ערוץ החדשות CNN מסר בסוף ינואר השנה, מפי פקידים ישראליים, שהסוגיה אינה נמצאת כלל בראש סולם העדיפויות של ישראל. מבחינתה, הנושא המרכזי הוא יכולת איראן להשיג נשק גרעיני.

אך המועמד דונלד טראמפ העלה את העברת השגרירות לראש סדר היום והפך את הנושא לאחד מעמודי התווך של מסע הבחירות שלו. בנאום בוועידת אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בושינגטון, אשתקד, אמר טראמפ, כי הוא יעביר את השגרירות לירושלים, "בירתו הנצחית של העם היהודי... וזה יהיה איתות ברור לכך שאין שמץ של חילוקי דעות בין אמריקה לבין בעלת הברית הנאמנה ביותר שלנו, ישראל".

דייוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל, התנבא לא פעם, עוד לפני שהסנט אישר את מינויו, שהשגרירות תועבר. אך גישת טראמפ החלה להשתנות לאחר שהושבע לנשיאות, וקרוב לוודאי שצוות מדיניות החוץ והביטחון שלו אחראי לכך.

שר-החוץ טילרסון אמר במאי, בראיון ב-NBC, כי טראמפ נוקט "גישה מדודה" בשיקוליו האם להעביר את השגרירות: "הוא רוצה להשקיע מאמץ רב כדי לראות כיצד לקדם את יזמת השלום בין ישראל לפלסטינים. אני חושב שבמידה רבה הוא נוקט גישה זהירה מאוד במאמץ לראות כיצד החלטה (על ירושלים) תשפיע על תהליך השלום".

ברמז לשינוי המסתמן אמר טראמםפ בראיון לישראל היום": "(העברת) השגרירות אינה החלטה קלה. הסוגיה הזו מונחת על השולחן כבר שנים רבות ואיש לא רצה לקבל החלטה. אני חושב על כך ברצינות קרבה מאוד, ונראה מה יקרה".