יקיר גבאי: "היתרון של ההון ההיברידי הוא חוסר הסיכון לחברה"

יקיר גבאי אמר בכנס של S&P מעלות והבורסה כי "מאפייני ההון של המוצרים ההיברידיים תומכים באסטרטגיית צמיחה של חברות, תוך שמירה מאוזנת על מינוף נמוך של החברה ללא דילול של בעלי המניות"

רונית הראל בן זאב / צילום: תמר מצפי
רונית הראל בן זאב / צילום: תמר מצפי

במסגרת המאמצים של הבורסה והרשות לני"ע להעיר את הבורסה המקומית, התקיים כנס מניות בכורה, מכשיר חדש/ ישן בשוק ההון המקומי. "מעלות מברכת על מוצרים חדשים שתורמים לפיתוח ושכלול שוק ההון והבורסה בפרט. התיקון בחוק ניירות ערך הישראלי, המאפשר הנפקה של מניות בכורה לחברה שהנפיקה כבר מניות אשר נסחרות לפחות שנה בבורסה בתל-אביב, קיים מדצמבר 1990, ויש לברך את הבורסה והרשות שהביאו לכלל סיום מוצלח של תהליך הכנת הכללים האלה ואישורם" - כך אמרה רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות, בכנס בנושא מניות בכורה שערכו S&P מעלות והבורסה לני"ע היום בתל-אביב.

בן זאב הוסיפה כי "השוק המרכזי של מניות בכורה הוא השוק האמריקאי, באירופה הונפקו מספר נמוך יחסית של מניות בכורה - בשבדיה ובבריטניה. שווי השוק של מניות הבכורה בארה"ב הוא 170 מיליארד דולר, רובן נסחרות ב- NYSE. למוצרים ההיברידיים תרומה הן מבחינת המשקיעים, שייהנו מגיוון אפשרויות ההשקעה והן מבחינת החברות המנפיקות, להן יתאפשר לעשות שימוש במכשירים היברידיים שונים, העונים על צרכי החברות ומאפשרים גמישות פיננסית".

יקיר גבאי, מייסד ובעלי החברות אראונדטאון וגרנד סיטי פרופרטיז, אמר כי "היתרון המשמעותי של ההון ההיברידי הוא חוסר הסיכון לחברה ולכן אנחנו מאד אוהבים את המכשיר הזה. אין חובת פירעון עד אינסוף, אין מצב של דיפולט, אין קובננטים ויש אפשרות לצבור את הקופון ולא לשלמו בתקופות קשות לחברה. מאפייני ההון של המוצרים ההיברידיים תומכים באסטרטגיית צמיחה של חברות, תוך שמירה מאוזנת על מינוף נמוך של החברה ללא דילול של בעלי המניות. לחברות בסיכון נמוך, אשר מסוגלות לייצר באופן רציף תשואה גבוהה על ההון, יש יתרון בהחלפה חלקית של הדילול במניות בהון היברידי שעולה לחברה כ-3-4% לשנה, שיעור נמוך משמעותית מעלות ההון העצמי".

עופר עמיר, מנהל צוות הנדל"ן ב-EMEA וצוות דירוג החברות בישראל ב- S&P Global Ratings, אשר שוחח עם גבאי, ציין כי גרנד סיטי פרופרטיז היתה מנפיקת הנדל"ן הגדולה באירופה ב-2016, ומתוך סך הגיוס שביצעה, כ-2.6 מיליארד יורו, סכום של 1.3 מיליארד יורו גויסו על ידה באמצעות מכשירים היברידיים.

חני שטרית-בך, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המחלקה הכלכלית בבורסה, אמר כי "לאחר יותר משני עשורים, הבורסה פותחת את שעריה בפני מניות הבכורה בתמיכת הרשות לניירות ערך. מניות הבכורה הן מוצר היברידי עם אלמנטים של חוב ושל הון. זהו איננו מוצר מדף - כל חברה צריכה להתאים אותו לצרכיה. מניות בכורה אינן מקנות זכות הצבעה אלא זכות עדיפה בדיבידנד. בניגוד לאג"ח בו אי אפשר לדחות תשלום, כאן ניתן לדחות את תשלום הדיבידנד כל עוד לא משולם דיבידנד לבעלי המניות הרגילות. בניתוח מניות הבכורה בעולם ניתן לראות שכ-94% מהמניות הן מניות צוברות. קבענו כללים אילו חברות יכולות להנפיק מניות בכורה וגם תנאים להיקף גיוס מקסימלי של מניות מסוג זה, מתוך כוונה להמשיך ולשמור על המניות הרגילות כמכשיר הגיוס המרכזי בבורסה".

איתי רושקביץ, שותף ב- PwC Israel : "פיתוח שוק מניות הבכורה נעשה בהסתכלות על הסטנדרטים המקובלים בעולם ומתוך מחשבה לאפשר גמישות רבה לחברות המנפיקות בקביעת תנאי מניות הבכורה, שמתבטאת באפשרויות רבות להציע מנגנונים שונים להשתתפות ברווחים יחד עם המניות הרגילות. בין האפשרויות: אופציות המרה, הנפקת מניות צמיתות או בנות פדיון. לצד הגמישות, נקבעה הגנה למשקיעים בדמות חובת צבירת דיבידנדים שלא ישולמו. התוצאה צפויה להיות הרחבה משמעותית של היצע המוצרים בבורסה בתל אביב, הרבה מעבר להוספת מכשיר נקודתי של מניות בכורה, שכן תתאפשר הנפקת סוגים רבים של מכשירים בספקטרום של חוב להון. החברות תצאנה נשכרות מגיוון אפשרויות המימון והתאמה פרטנית לצרכיהן, כאשר המשקיעים ייהנו מהיצע מוצרים חדש נרחב ופוטנציאל לתשואה עודפת".